-

Managementuitdagingen bij implementatie social media

Hoe overtuig je het management van de noodzaak het sociale web te omarmen? Een herkenbare vraag voor velen. En een vraag zonder eenduidig antwoord, want hij hangt samen met meerdere management uitdagingen. Fons Trompenaars onderzoekt deze uitdagingen en bespreekt de uitkomsten op The Social Conference 2012.

Aanpassen aan het sociale web brengt voor bedrijven de nodige spanningen met zich mee. Deze kunnen worden herleid naar de strijd tussen de manier waarop organisaties gewend zijn te werken en de nieuwe manieren van werken die sociale media vragen. Een simpel voorbeeld is het uitrollen van een social media strategie: doe je dat via hiërarchische lijnen of laat je het ontstaan in gelijkwaardige netwerken? Een ander voorbeeld: moet je nu volledig transparant zijn of bescherm je nog íets van de privacy van de organisatie?

Fons Trompenaars, een van de 50 meest invloedrijke management denkers in de wereld en keynote-spreker op The Social Conference 2012, voert aan dat dergelijke dilemma’s opgelost moeten worden voordat bedrijven succesvol met de sociale media kunnen zijn. Zijn onderzoeksmethode heeft eerder aangetoond dat bedrijven vaak met gelijksoortige dilemma’s te kampen hebben, maar dat hun prioriteiten nogal kunnen verschillen bij het oplossen ervan. Die prioriteiten zijn vaak cultureel bepaald.

Dilemma’s opsporen en oplossen
Het vertalen van culturele waarden in meetbare prestaties is door Trompenaars geïntroduceerd in het bedrijfsleven. Het identificeren en oplossen van dilemma’s is een methodiek die gebaseerd is op het idee dat succesvolle leiders en bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten, omdat ze haarfijn de dilemma’s erkennen en er snel oplossingen voor vinden. De grote vraag bij de implementatie van sociale media in organisaties is welke dilemma’s door managers worden onderkend en hoe ze worden opgelost. En in welke mate verschilt dit per cultuur? Het raamwerk van THT Consulting biedt een nieuwe manier om naar dit vraagstuk te kijken en antwoorden te vinden:

Bron: Proven Models

Doe mee aan het onderzoek!
THT Consulting doet samen met KREM onderzoek naar de meest voorkomende dilemma’s voor managers bij het ontsluiten van de kracht van het sociale web. Tijdens The Social Conference 2012 zal hij een lezing geven over de management dilemma’s van het sociale web. Voorafgaand kan iedereen aan dit onderzoek meedoen. De resultaten worden gedeeld met iedereen die mee doet aan het onderzoek.

Fons Trompenaars
Trompenaars
is  schrijver en consultant in het gebied van internationaal management en heeft een hele reeks managementboeken op zijn naam. Van zijn boek ‘Over de grenzen van cultuur en management’ werden meer dan 120.000 exemplaren verkocht en het is in negen talen vertaald. Hij werd ook geselecteerd als één van de 20 meest invloedrijke ‘business denkers’ wereldwijd door HR Magazine. Met zijn grote staat van dienst en als auteur van vele succesvolle managementboeken is hij een bekende schrijver in vele academische bedrijfskunde studies.

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Samen met zijn collega’s en medeoprichter Charles Hampden-Turner leidt Trompenaars het consultancy bedrijf THT Consulting dat  training en consultancy werkzaamheden verzorgt op het gebied van duurzaamheid en globalisering, evenals training en ontwikkeling van diversiteit, cultureel bewustzijn, innovatie en leiderschap. THT werkt onder andere voor Shell, BP, ICI, Philips, Heineken, TRW, Mars, Motorola, General Motors, Nike, Cable and Wireless, UniCredit, Linde en Merrill Lynch.

)*Auteur Thijs Sprangers is partner bij KREM, dat is gespecialiseerd in social networking

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond