-

Marketing automation is meer dan een drip campagne: automatiseer je sales

Marketing automation wordt steeds slimmer. Je hoeft eigenlijk steeds minder acties handmatig uit te voeren. Je kunt marketing automation makkelijk inzetten in verschillende fases van de customer journey. Door middel van drip campagnes kunnen leads opgewarmd worden, maar daar houdt het niet bij op. Wat gebeurt er als een lead warm genoeg is en opgevolgd moet worden? Sommige tools gaan een stapje verder in het geautomatiseerd aansturen van sales. 

Marketing automation wordt uitgebreid met sales automation

Sales kan met sommige marketing automation tools nog effectiever aangestuurd en beoordeeld worden. Dit houdt in dat sales teams hun kansen, taken en acties kunnen automatiseren op basis van de fasen van de opportunity pipeline. Bereik leads op het juiste moment met realtime meldingen voor lead activiteiten. Bespaar tijd, versnel het salesproces en sluit meer deals.

Het wordt mogelijk gemaakt om de volledige reis van een lead te automatiseren. Kansen kunnen automatisch aangemaakt worden, de status kan bewerkt worden en ze kunnen in verschillende fases binnen de sales pipeline verplaatst worden. 

Een trigger bepaalt wanneer, welke set met acties wordt uitgevoerd. Bijvoorbeeld wanneer een warme lead een bepaalde pagina bezoekt. Dit levert een veel sneller salesproces op. 

Een duidelijk overzicht met sales taken

Wanneer jouw marketing automation tool is voorzien van sales automation, is het opvolgen van leads eenvoudiger. De taken voor het sales team, worden automatisch weergegeven in de activiteiten feed van de medewerkers. De prioriteit van de taken kan aangepast worden naar aanleiding van het gedrag van de lead. Bijvoorbeeld wanneer een lead op de website is en dus interesse toont, kun je een notificatie krijgen om direct contact op te nemen. 

Je kunt hier zelfs content-suggesties aan toevoegen. Denk aan een hapklaar document of smart e-mails. Dit zorgt ervoor dat er snel en efficiënt gewerkt kan worden door het salesteam. Inclusief een uniforme strategie. Dit betekent echter niet dat de boodschap voor leads uniform is. De boodschap kan altijd gepersonaliseerd worden. 

Marketing automation draait niet alleen meer om het opwarmen van de lead

Het automatiseren van sales met marketing automation gaat verder dan taken automatiseren en notificaties instellen voor het salesteam. 

In sommige tools is het mogelijk om vanuit het systeem telefonisch contact op te nemen met een lead die sales-ready is. 

Deze telefoongesprekken worden automatisch opgenomen en er wordt een transcript aangemaakt. Middels trefwoorden kun je gesprekken eenvoudig terugvinden in oproeplogboeken. 

Rapportage en analytics

Dankzij rapportages en analytics in marketing automation met salesmogelijkheden, hebben sales managers zicht op de prestaties en alle communicatie die een sales medewerker doet. In de rapportage van taken is er zicht op de opvolging van de geautomatiseerde taken. Welke taken wanneer zijn voltooid en hoe. 

Er kan zo beter gestuurd worden op sales. De kwaliteit van elk sales contactmoment kan gemonitord worden. Je kunt erop toezien dat iedere verkoper de best practices volgt voor een optimale conversie. 

Op deze manier wordt ook het laatste stukje van de funnel, wat eigenlijk mensenwerk is, opgeslagen en meetbaar gemaakt. Deze data kan gebruikt worden om het salesteam te optimaliseren. Bijvoorbeeld door valkuilen in een gesprek op te zoeken. Deze tooling zorgt voor data die je hiervoor niet had.

Volledig geïntegreerde planning tool

Sommige marketing automation tools beschikken over een volledig geïntegreerde planning tool. Deze tool weet precies welke tijd voor een sales medewerker het beste uitkomt. Zo kunnen leads efficiënt afspraken inplannen met een medewerker. 

Automatiseer je sales en bespaar tijd

Met de nieuwe mogelijkheden die een aantal marketing automation tools bieden, is het ook sales automation geworden. Het wordt eenvoudiger om marketing qualified leads naar sales qualified leads en klant om te zetten. Sales automatiseren bespaart het salesteam veel tijd. De vaste sales activiteiten kunnen compleet gestroomlijnd en allemaal geautomatiseerd worden. Zelfs de telefoon hoeft niet meer fysiek gepakt te worden om een lead te bellen. Dit laatste stukje van de funnel wordt vervolgens ook opgeslagen en meetbaar gemaakt.

Sales automation betekent: een sneller salesproces, optimaal getimed contact en meer efficiëntie in een dag.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond