-

Marketing Automation voor recruitment: de sollicitant is een lead

Marketing Automation is de inzet van geautomatiseerde systemen om leads aan je bedrijf te binden middels relevante informatiestromen. Een welbekend en succesvol concept binnen B2B-leadgeneratie. Eigenlijk is het een ideaal instrument voor recruitment, maar de praktijk toont dat het op dat gebied te weinig wordt toegepast. Door dieper in te gaan op de basisprincipes van Marketing Automation wordt duidelijk hoe recruitment gebruik kan maken van Marketing Automation.

Met Marketing Automation houd je leads warm middels het principe “the right message, the right person, the right context at the right time”. Het doel hiervan is om leads te binden aan je bedrijf door hen te voorzien van de passende informatie. Er zijn verschillende manieren om dit te doen en een van die manieren is het opzetten van een zogeheten ‘nurture flow’. Dat is een communicatieschema gespecificeerd op jouw doelgroep die illustreert wie je aanspreekt, met welk bericht op welk moment. Het communicatieschema wordt vervolgens gekoppeld aan de juiste kanalen: mailings, advertentiekanalen of website.

Interacteren jouw leads met de content? Dan is dat te meten via een scoring systeem. Deze scoring geeft de mate van mogelijke interesse aan die de lead kan hebben in jouw business. Combineer dit nu met de potentie van de lead (grading) en je kunt een lijst maken van leads die zowel commercieel interessant zijn alsook geïnteresseerd zijn in de dienstverlening van jouw bedrijf. Deze leads zijn ‘highly qualified’ en kunnen vervolgens persoonlijk benaderd worden met een hogere kans van slagen. Hiermee bespaar je tijd en zorg je ervoor dat je voornamelijk bezig bent de high potentials. Goed systeem, nietwaar? De vraag blijft echter hoe dit systeem nu effectief in te zetten is in de verbetering van het recruitmentprocess.

Sollicitanten als ‘leads’

Wat nu als kandidaten niet meer gezien worden als sollicitanten, maar als leads? Deze ‘leads’ houd je betrokken met de juiste content om hen te overtuigen bij jullie te komen werken. Je meet vervolgens of jouw ‘leads’ interacteren met jouw projecten, e-mails, evenementen en vacatures via een taggingplan. Daarnaast beoordeel je de leads op hun werkervaring en skills. Het systeem werkt voor jou en zorgt ervoor dat je een lijst krijgt met ‘highly qualified candidates’ die staan te popelen om bij jou aan de slag te gaan! Je hoeft ze alleen nog maar even te bellen.

Als jouw marketing automation flow goed is ingericht, levert dit een betere candidate experience op voor de kandidaat. Kandidaten die geïnteresseerd zijn, krijgen namelijk relevantere content terwijl niet geïnteresseerde kandidaten minder of niet benaderd worden.  Bovendien bespaart het je als recruiter tijd, omdat je je alleen hoeft te focussen op de geschikte kandidaten. Win-win!

Hoe ga je aan de slag met Marketing Automation voor recruitment?

De start van marketing automation bestaat uit diverse onderdelen, maar de basis is eenvoudig in te richten. Leadgeneratie, het inrichten van een nurture flow, scoringen en grading, en vervolgens de opvolging van de ‘qualified candidates’ zijn de belangrijkste stappen. Let wel, voor elk onderdeel heb je specialisten nodig die weten hoe ze de inrichting goed kunnen opzetten. Om een idee te geven hoe je kunt starten worden een aantal stappen toegelicht:

Leadgeneratie

Je kunt op meerdere manieren een leadlijst genereren. Elke vorm is goed, als de leads maar interesse hebben getoond in jou als werkgever:

       Gebruik je eigen datasysteem:

o   zijn jullie in het bezit van een nieuwsbrieflijst, job alerts of hebben jullie recent een evenement georganiseerd? Gebruik deze lijsten om mee te starten.

       Inzet van advertentiemogelijkheden:

o  Facebook en LinkedIn lead ads zijn een uitstekende manier om op een laagdrempelige manier potentiële kandidaten kennis te laten maken met jouw bedrijf. Binnen het Marketing Automation systeem kun je vervolgens meten welke campagnes leiden tot gekwalificeerde kandidaten.

Nurture flow inrichten

De volgende stap is het inrichten van een goede nurture flow binnen een Marketing Automation tool. Belangrijk is dat je je inleeft in de doelgroep van je leadlijst. Wat is de ideale flow waar een lead doorheen loopt? Welke informatie is interessant voor welke groep leads? Denk goed na over welke stappen bijdragen aan het einddoel, namelijk het binden van kandidaten aan jouw bedrijf. Zet voor elke stap in de flow een bericht met de juiste content op.

Scoring en grading

Wanneer je vervolgens jouw kandidaten door een nurture flow heen laat bewegen, wil je blijven scoren door te meten op welke content jouw doelgroep reageert. Hoe meer interactie, hoe waardevoller om later na te bellen. Maar naast het scoren, heeft een lead ook bepaalde kwalificaties. Deze kwalificaties kun je bij het verzamelen van de leadgegevens alvast uitvragen. Opleiding, werkervaring en vaardigheden indiceren of een lead een potentiële werknemer kan worden. Scoring en grading tezamen zorgen er uiteindelijk voor dat jouw leadlijst er een is vol ‘high potentials‘.

Leadopvolging

Als je je leadlijst klaar hebt, de nurture flow hierop hebt ingesteld, en de scoring en grading modellen hebt ingericht, dan kun je gaan starten! Monitor je voortgang strak en pas aan waar nodig. Als alles goed verloopt, vergaar je aan de onderkant jouw ‘highly qualified candidates’ die jij als recruiter kunt uitnodigen!

Onthoud wel: hoe makkelijk het automatiseren van het recruitment proces ook kan zijn, belangrijk is natuurlijk dat er een persoonlijke klik is. Werving van kandidaten gaat tenslotte voor een groot deel om persoonlijk contact. Het systeem zal dan ook nooit de toegevoegde waarde van een recruiter teniet doen, maar we kunnen het wel voor zowel kandidaat als recruiter een stuk makkelijker en leuker maken!

Dit bericht is 231 keer gedeeld

1 Reactie

Daan - KlantenGeneratieExperts

Erg leuk artikel geschreven Peter. Een andere kijk op een dagelijkse proces brengt misschien nieuwe inzichten. Nice!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond