-

Meerwaarde CMS met meaning-based technology

De hoeveelheid elektronische informatie die dagelijks wordt gecreëerd en verwerkt door organisaties is enorm. Zo is in 2010 1200 exabyte aan data gecreëerd, ongeveer even veel als het aantal zandkorrels op aarde. Hoe is die enorme hoeveelheid data effectief te beheren en te begrijpen?  

Geavanceerde Content Management Systemen (CMS) gebaseerd op meaning-based technologie kunnen helpen de groeiende hoeveelheid digitale informatie te benutten en daarmee concurrentievoordeel te behalen.

Informatiekanalen
Mensvriendelijke – of ongestructureerde – informatie, zoals e-mail en video, is momenteel goed voor 85 procent van alle elektronische informatie en groeit twee keer sneller dan gestructureerde informatie zoals databases. Organisaties worden bovendien geconfronteerd met de opkomst van nieuwe klantkanalen door de snelle groei van social media en mobiele technologieën. Klanten hebben daardoor een platform gekregen met een vrijwel onbeperkt aantal mogelijkheden om contact te zoeken en zich over een merk uit te spreken. Een effectieve informatiemanagement-strategie moet al deze informatie begrijpen.

Begrijpend CMS levert gerichte content
Stel: een geregistreerde klant bij een grote online retailer koopt daar vaak handtassen. Nu heeft zij  via social media en andere kanalen ook interesse getoond in zwarte feestjurkjes en parfum. Zo heeft zij getweet dat ze op zoek is naar een zwart jurkje voor een housewarming van een vriendin, heeft zij daarnaast telefonisch gesproken met een medewerker van de betreffende retailer over een bepaald kledingmerk en heeft ze online gezocht naar parfumaanbiedingen.

Een systeem dat deze combinatie van media begrijpt, is in staat om deze klant automatisch gerichte inhoud te leveren, zoals het tonen van een speciale aanbieding voor deze aanvullende producten. Het begrijpen van de informatie zorgt daarmee voor meer verkoopmogelijkheden.

Inzicht verkrijgen en verkoop stimuleren
Op dezelfde manier kan de technologie worden gebruikt om inzicht te krijgen in specifieke klantsegmenten. Het kan bijvoorbeeld zien dat alleenstaande vrouwen in de leeftijdscategorie 35 – 45 jaar regelmatig online gaan na vijf uur ’s avonds, vaak een sportieve auto zoals een Suzuki Swift rijden en dat zij vaak katteneigenaren zijn. Zo wordt deze gebruikers automatisch relevante inhoud geboden. Dergelijke inzichten vergroten upsell en stimuleren de directe inkomsten.

Loop voorop met meaning-based CMS
In een sterk concurrerende omgeving, waar klanten steeds minder loyaal zijn, moeten bedrijven op veranderende trends in de markt inspringen als deze zich voordoen. Een brede kijk op de signalen van de klant is daarbij noodzakelijk, waarbij het gebruikte kanaal ondergeschikt is. Pas daarom een multichannelstrategie toe waarbij de verschillende kanalen als social media en het callcenter met de winkel zelf worden verbonden.

Een systeem dat volledig in staat is om de menselijke informatie te begrijpen, herkent de relaties die bestaan ​​binnen de data en automatiseert realtime handmatige bewerkingen. Dat levert meerwaarde, want als je de klant goed kent, kun je groeien. Ook in de huidige markt.

)* Eric Rousseau is Regional Manager Benelux bij Autonomy

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond