-

Met deze vijf tips zorg je voor een succesvol feestdagenseizoen

De coronacrisis heeft tot nu toe een flinke impact gehad op de Nederlandse retailsector en met deze kennis beloven er drukke e-commercetijden aan te komen. Tijd om je goed voor te bereiden.

Het jaar 2020: een extra uitdaging

Tussen Black Friday en Pakjesavond zit dit jaar zeven dagen, ten opzichte van zes dagen in 2019. In deze periode verwachten we de piekdagen qua online bestellingen en bezorging. De extra uitdaging in 2020 is dat er door Corona al standaard bovengemiddeld wordt besteld en bezorgd, hier komt de eindejaarsdrukte nog bovenop. Het opvangen van deze extra piek wanneer er al topcapaciteit wordt gewerkt, is hierdoor een stevige uitdaging voor zowel de fulfilmentcentra en de webwinkels als de bezorgers. Het gevolg: het op tijd leveren van alle Sintcadeaus (voor 5 december), kan problematisch worden, terwijl bezorging de volgende dag inmiddels als standaard wordt gezien en een belangrijke reden is om online te kopen.

Optimale voorbereiding

Om alle klanten optimaal te kunnen bedienen, is het zaak dat iedereen zich optimaal voorbereidt. Niet alleen de vervoerders en pakketbezorgers, maar ook de webshops. Het is voor alle webwinkels belangrijk om maatregelen te treffen om de drukte zo goed mogelijk te spreiden. Hiermee creëer je meer logistieke ruimte voor jezelf en voor de vervoerder. Het advies is dan ook om je marketingacties te spreiden en in de aanloop naar Black Friday niet meer enkel te concentreren op één dag, maar op meerdere dagen.

Wat kun je nu al doen?
  1. Wat zijn je prognoses voor de eindejaarspiek? Deel je verkoopprognose met de vervoerders, zodat zij zich daarop kunnen voorbereiden.
  2. Maak een plan voor de belangrijke dagen, spreid je salesacties en haal ze naar voren.
  3. Help je klanten al vroeg eraan te denken hun Sinterklaasaankopen te doen en informeer ze om zoveel mogelijk bestellingen in één keer te bestellen.
  4. Om zeker te zijn van een aflevering, geef consumenten de mogelijkheid om de pakketjes af te halen in een winkel of bij een afhaalpunt.
  5. Probeer aan de verwachtingen van je klant te voldoen. Zorg ervoor dat consumenten hun bestelling kunnen volgen met een Track & Trace.
Belangrijke data

Singles’ Day: woensdag 11 november
Intocht Sinterklaas: zaterdag 14 november
Black Week: maandag 23 november t/m vrijdag 27 november
Cyber Monday: maandag 30 november
Sinterklaas: donderdag 5 december
Kerstmis: vrijdag 25 en zaterdag 26 december

Over de auteur: Marleen van Soest is marketeer/eventmanager bij Thuiswinkel.org.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond