-

Met meer rijplezier onderweg

Rijplezier is een relatief begrip. Waar men vroeger al tevreden was met hun enkele paardenkracht voor hun koets, worden tegenwoordig hightech voorzieningen verwacht die het rijplezier verhogen. Lange tijd gingen mensen met alleen een paard met wagen de straat op. Al in 1813 werd de postkoets in Nederland geïntroduceerd, waarna het nog tot ongeveer 1970 duurde voordat het paard met wagen volledig uit het Nederlandse straatbeeld verdween. Een van de belangrijkste redenen hiervoor is dat gemotoriseerde voertuigen het rijplezier aanzienlijk hebben verhoogd. In plaats van één enkele paardenkracht worden onze moderne koetsen voortgetrokken door honderden pk’s uit vaak maar één krachtbron.

Een bijzonder geval hierin is de Mitsubishi Outlander PHEV aangezien die over maar liefst drie motoren beschikt! Onder de motorkap ligt een 2.0-liter ClearTec benzinemotor met een vermogen van 121 pk, die wordt geassisteerd door twee elektromotoren van ieder 82 pk. De ene elektromotor drijft daarbij de voorwielen aan, de ander de achterwielen. Het bijzondere aan deze combinatie is dat je bij een volledig opgeladen accu geheel elektrisch en vrijwel geruisloos de weg op gaat.
Wanneer de accu’s leeg zijn springt vervolgens de benzinemotor bij, waardoor de totale actieradius kan oplopen tot meer dan 800 kilometer. De elektromotoren en verbrandingsmotor werken daarbij naadloos samen en zorgen voor een lineaire, nagenoeg schokloze versnelling.

Op zijn Hollands schakelen
Als bestuurder wil je natuurlijk dat al deze kracht soepel wordt overgebracht richting de wielen. Handmatige transmissies geven de bestuurder nauwkeurige feedback tijdens het schakelen. De auto versnelt zonder dat deze schokt of de motor het uitschreeuwt. Natuurlijk is de bestuurder hier tot op zekere hoogte verantwoordelijk voor, omdat hij of zij bepaalt wanneer en op welke snelheid een versnelling wordt ingelegd. Uiteindelijk is het echter de transmissie die bijdraagt aan het rijplezier.

Om dit proces te vereenvoudigen kunnen bestuurders sinds 1939 ook kiezen voor een automatische transmissie, die dit proces uit handen neemt. De automaat is sindsdien geëvolueerd tot een geavanceerd staaltje techniek, dat in sommige gevallen zelfs beter en sneller schakelt dan de bestuurder zelf. Een van de innovatieve technologieën die hiervoor aan de basis heeft gestaan is continu variabele transmissie (CVT). Een beroemd voorbeeld is de Variomatic, uitgevonden door de Nederlander Hub van Doorne en waarmee DAF wereldwijd roem vergaarde.

Tegenwoordig is de Mitsubishi Outlander een van de auto’s die gebruikmaakt van een doorontwikkeling van deze techniek. De CVT werkt traploos en kent dus geen versnellingen, waardoor alles uitermate soepel verloopt. De Outlander PHEV heeft zelfs helemaal geen automaat meer, maar innovatieve systemen regelen het ‘schakelen’ van de verschillende motoren. En wanneer je achteruit wilt rijden, worden de polen eenvoudig omgedraaid.

Veilig op afstand

Waar vroeger de bestuurder letterlijk de teugels in handen had om zijn paard instructies door te geven, beschikken wij tegenwoordig over innovatieve technologieën als Electric Power Steering waarmee je meer gevoel en controle over de besturing hebt. Dit zorgt voor een soepeler en vooral veiliger weggedrag.

Een andere rijplezier verhogende voorziening is Adaptive Cruise Control (ACC). Dankzij een radar in de auto wordt de voorligger gedetecteerd en daarop de vooraf ingestelde afstand gehandhaafd. Als de voorligger langzamer gaat dan de ingestelde snelheid, vertraagt ACC automatisch de auto tot dezelfde snelheid. Als de voorligger vervolgens weer versnelt, zal ACC hetzelfde doen tot aan de vooraf ingestelde snelheid.

Andere aspecten die tot slot het moderne rijplezier vergroten zijn naast een forse binnenruimte onder meer een uitmuntend audiosysteem, duel zone climate control, stoelverwarming en parkeersensoren. Zaken die een auto als de Mitsubishi Outlander PHEV zijn inzittenden allemaal te bieden heeft.

En wie het rijplezier van vroeger wilt (her)beleven, kan nog altijd een van de vele toeristische huifkartochten die Nederland rijk is maken.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond