Mobiel onmisbaar in B2B marketing
Volgens de Radicati Group zal in 2018 tachtig procent van de e-mail gebruikers hun mail lezen op een mobiel apparaat, dat wil zeggen: ook zakelijke mail. B2C merken hebben dat allang begrepen. Zo heeft de site Savings.com zijn omzet met duizend procent kunnen verhogen door een mobiele strategie uit te rollen, maar B2B blijft merkwaardig genoeg nog wat achter.
B2B marketeers denken dat hun klanten nog steeds op kantoor achter beeldschermen zitten, maar niets is minder waar. Mathew Sweezey, hoofd B2B marketing van Saleforce-dochter Pardot, citeert blij ClickZ een marketingdirecteur van LinkedIn. Dat zakelijke platform ziet tegenwoordig al bijna de helft van al zijn verkeer via mobiel komen. Met andere woorden: creëer voor mobiel, dan pas voor de desktop. Maar hoe adopteer je een mobile first-strategie?
1. Mobiele e-mail ontwerpen
Houd rekening met de leesbaarheid op mobiele apparaten, dus hanteer als het even kan responsive design, zodat de inhoud op alle schermen is te lezen. Als je gebruikt maakt van marketing automation tools, heb je vaak al de beschikking over sjablonen voor responsive design. Er zijn wel beperkingen. Zo werkt responsive design niet als je een mail van Gmail opent op een iPhone. Het beste is dan toch weer om te kiezen voor een opmaak met een kader (en niet de gebruikelijke drie). Een andere optie is fluid design, die gebruikt percentages in plaats van standaard afmetingen.
2. Responsive design voor webpagina’s
Ook hiervoor geldt: houd rekening met mobiele gebruikers, temeer daar e-mails (kunnen) verwijzen naar informatie op je site. Veel bestaande sites of landingpagina’s hebben geen responsive-formaat, maar tools als Pardot of Unbounce hebben sjablonen waarmee bestaande sites kunnen worden gemigreerd. Het is dus niet nodig om de bestaande site weer helemaal opnieuw op te bouwen.
3. Video via social
Video was de meest gedeelde content op Twitter in 2013, en niet verrassend: 75 procent van de Twitter gebruikers leest het microblog op een mobiel apparaat. Video’s kun je gratis plaatsen bij YouTube, maar ook bij betaalde platforms als Wisita en Vidyard. Deze laatste twee zijn aan te raden omdat je dan meer gegevens krijgt over je bezoekers, zeker in combinatie met marketing automation software. Sociale media is vervolgens de beste manier om naar je video te verwijzen.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond