Mobiele betaalbedrijven kunnen leren van retailers

Echt hard gaat het nog niet met het mobiele betalen. De betaaloplossingen van Apple en Google maken de verwachtingen nog niet waar. Het zijn de retailers die de betaalbedrijven wat kunnen leren.

Alweer drie jaar geleden werd Apple Pay gelanceerd. De oplossing toverde de smartphone in één klap om tot portemonnee. Te gebruiken in webwinkels en ook in allerlei fysieke winkelomgevingen. Het jaar erop volgden zowel Google als Samsung met hun eigen alternatief. En zo groot als de verwachtingen waren, zo sterk valt het tegen. Niet alleen in Nederland – waar de diensten nog niet officieel zijn gelanceerd – maar ook op andere plekken behoren de ‘digital wallets’ nog niet tot het betaalrepertoire van de consument.

‘Plastic werkt prima’

‘Dit valt tegen naar iedere objectieve standaard denkbaar’, schreef Goldman Sachs enige tijd terug in een rapport. Zo heeft 27 procent van de iPhone-gebruikers (met een apparaat dat Apple Pay ondersteunt) de betaaldienst geprobeerd. Maar slechts acht procent betaalt er nu wekelijks mee. Gebruikers van Samsung Pay en Android Pay laten zich zelfs nog wat moeilijker overtuigen. Dat blijkt uit cijfers van First Annapolis waarnaar Goldman Sachs verwijst.

Eigenlijk, zeggen de Amerikanen die voor een ander onderzoek zijn ondervraagd, werkt de plastic betaalkaart prima. Het aantal consumenten dat de huidige betaalmethoden vindt voldoen is de afgelopen tijd zelfs iets toegenomen. Onder gebruikers van Apple Pay steeg dit van 37 procent (2015) naar 49,6 procent dit jaar. Wat zou consumenten wel overtuigen blijvend te kiezen voor een digitale portemonnee? Gemak is daarop het antwoord. Vooruit kunnen bestellen en betalen wordt bijvoorbeeld veel genoemd.

Retail zet stappen

Wat dat betreft kunnen de tech- en betaalbedrijven heel wat leren van retailers. Starbucks geldt daarin al jaren als sprekend voorbeeld. De verkoop, de mobiele portemonnee en de loyaliteitsmarketing van de koffieketen komen samen in de app van de koffieketen. Dat klanten met de mobiele app onderweg kunnen bestellen en betalen heeft eraan bijgedragen dat al een op de vier verkopen betaalt wordt met de app.

Recenter zette ook de Amerikaanse winkelketen Walmart een eigen betaaloplossing in de markt. Zoals het magazine Tearsheet opmerkt laat de retailer zien dat het gebruik groeit zodra bedrijven meer bieden dan alleen een manier om te betalen. Sinds afgelopen voorjaar nam het aantal klanten dat de app actief gebruikt toe met 53 procent. Daarmee komt het percentage weliswaar uit op iets meer dan vijf procent. Maar dat zijn meer mensen dan Apple, Google Samsung na elf maanden bereikten.

De verwachting is dat het gebruik bij de retailer nog verder toeneemt. Vorige maand rustte Walmart de eigen app uit met een mobiele retourservice. Producten die online of in een fysieke vestiging zijn aangeschaft kunnen dan binnen een halve minuut worden geretourneerd. Bij het binnenwandelen van een vestiging hoeft diegene dan alleen nog een QR-code te scannen en het pakket achter te laten bij een afleverpunt. Het retourbedrag wordt vervolgens via de mobiele portemonnee in de app teruggestort. Precies dit soort extra’s die retailers kunnen bieden zou ze een voorsprong bieden op de grote namen uit de techindustrie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug