-

Mobiele browser passeert binnenkort desktop browser

Webontwikkelaars en ontwerpers zullen nog meer rekening moeten houden met mobiele browsers. Volgens Adobe passeert in 2017 de mobiele browser de desktopbrowser.

De desktop heeft overigens nog altijd de voorkeur bij het bekijken van online video’s; 69 procent van video’s wordt in Europa via de desktop bekeken, ten opzichte van 18 procent op smartphones en 13 procent op tablets. Maar ook hier is een verandering zichtbaar.

Het kijken van video’s op de desktop loopt namelijk iets terug. Het browsen en het kijken van video’s op mobiele apparaten neemt juist toe doordat het smartphonegebruik toeneemt.

Het aantal bekeken video’s per bezoeker was op de tablet hoger dan op de smartphone of desktop. De voorkeur van kijkers uit EMEA gaat bij het kijken van video’s uit naar een groter apparaat, zeker als het gaat om uitgebreide content. Tablets worden vooral gebruikt voor content-snacken in EMEA en de Verenigde Staten.

Over het geheel gezien neemt de trend van browsen op een tablet nauwelijks toe. Toch zijn hier wel wat trends te ontdekken. Het shoppen, bekijken van media en entertainment op de tablet neemt toe. Het gebruik is in het eerste kwartaal van 2015 met een tot twee procent gegroeid ten opzichte van dezelfde periode in 2014. Periodieke activiteiten, zoals het zoeken naar vakantiebestemmingen op de tablet, nemen echter af met twee procent.

Ongeveer twee derde van de browser-activiteiten (desktop en mobiel) loopt via Google of Apple. Google heeft dankzij Chrome en Android het grootste aandeel; 42 procent van de bezoeken, een groei van 5 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Het aandeel van Safari is ten opzichte van vorig jaar met maar liefst 23 procent gestegen. Dit ging ten koste van Internet Explorer en Firefox.

Consumenten doen vaker aankopen via hun smartphone, maar het aantal transacties staat niet in verhouding tot het aantal bezoeken. Men shopt nog vaker via de desktop dan via mobiele apparaten. 25 procent van het websitebezoek gaat via een smartphone, maar slechts 10 procent van de inkomsten is het directe resultaat van het shoppen via een smartphone.

De analyse van de Adobe Digital Index is gebaseerd op meer dan 500 miljard gecombineerde en geanonimiseerde  bezoeken aan 7.000 websites in EMEA, 11.000 websites in Noord-Amerika en meer dan 200 miljard bekeken video’s wereldwijd.

Foto boven: Gil C / Shutterstock.com

Deel dit bericht

3 Reacties

Mark

Eigenlijk had ik dit al in 2016 verwacht. Het zou interessant zijn om te weten of mobiel de desktop nu al verslaat na 18.00 (als voor de meeste werknemers hun werkdag erop zit). Het gebruik van de desktop thuis neemt namelijk steeds meer af ten faveure van de mobiele apparaten. Als ondernemers hebben we onze website responsive laten ontwikkelen zodat we in ieder geval onze bezoekers een optimale gebruikerservaring bieden.

Egbert van Keulen

Hoi Mark,

‘zou interessant zijn om te weten of mobiel de desktop nu al verslaat na 18.00 (als voor de meeste werknemers hun werkdag erop zit). Het gebruik van de desktop thuis neemt namelijk steeds meer af ten faveure van de mobiele apparaten.’

Dat is een interessante inderdaad. Als ik daar informatie over vind zal ik het met je delen, al dan niet via een nieuw artikel.

Dank.

Egbert

Andries ter Hennepe

Ook wij hebben onze site direct “responsive” laten ontwikkelen. het webdesign bureau maakte duidelijk dat dit in de nabije toekomst erg belangrijk zou worden. Voor oudere sites zal dit nog een klus worden gezien de hoeveelheid aanpassingen die ervoor nodig zijn. Sinds 21 April zegt Google een niet responsive website een lager niveau in de zoekresultaten te geven. Iemand bekend met de resultaten hiervan?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond