-

De mobiele checkout vraagt om optimalisatie

Over zes jaar zal zo’n 70 procent van de online aankopen worden geplaatst via mobiele apparaten. Dat is de voorspelling die vorige maand werd gedaan in het rapport van Shopping2020. Retailers zagen de afgelopen jaren al dat het verkeer via smartphone en tablet toenemende was. Maar speelt u al voldoende in op deze mobiele trend?

Onderzoek in Engeland wees halverwege het vorige jaar al uit dat 23 procent van alle onlineverkopen werden geplaatst via een mobiel apparaat. Het overgrote deel (85 procent) van de uiteindelijke betalingen werd via een tablet gedaan. Interessant om te zien is dat het gebruik van de smartphone relatief in opkomst is. Ook hier wordt inmiddels om een uitstekende gebruikerservaring gevraagd. Hoewel het verkeer blijft toenemen, geldt voor veel winkeliers dat de conversie nog te wensen overlaat. Met name het mobiel afrekenen blijft voor veel consumenten één van de grotere barrières.

Mobiel winkelen retail

Gebruikers van een mobiele omgeving laten de virtuele winkelwagen staan wanneer de checkout te lang duurt of niet is geoptimaliseerd voor het betreffende apparaat. Responsive design en ook een betaalproces dat naadloos aansluit op bijvoorbeeld de smartphone zijn hierin van belang.

Mobiele websites

Design in eenvoud
Als het aankomt op het ontwikkelen van een mobiele website of applicatie dan vraagt dit om een mobile-first aanpak. De mobiele gebruikerservaring wijkt sterk af van dat we gewend zijn van de desktop bezoeker. Marketeers en ontwikkelaars zullen daarom vanaf nul moeten starten en bereid zijn alle bestaande overtuigingen los te laten.

Wel in lijn met de gebruiker van de desktop is dat de thuisbasis nog steeds geldt als belangrijke locatie voor het winkelen. Marketeers dienen de juiste balans te vinden in content per type apparaat en tijd en locatie van gebruik. Zorg voor continue analyse van de context en de gedragingen die men vertoont over de verschillende apparaten heen.

De eenvoud van het design maakt het zoeken naar producten eenvoudig en prettig. Een eenvoudig ontwerp is key in het optimaliseren van de conversie.

Voorkom redirects
Bij het afrekenen in een app geldt doorlinken naar een webpagina als grote ergernis en onderbreking van het proces. Niet alleen zal het de conversie niet ten goede komen, het zorgt ook voor de nodige vraagtekens bij de veiligheid van deze nieuwe omgeving.

Zorg voor de relevante informatie
Nu de bezoeker besluit over te gaan tot afrekenen is de koop nog lang niet zeker. Wanneer het proces niet gemakkelijk verloopt haakt men af. Gemak houdt in dat lange bestelformulieren worden vermeden en aanvullende vragen in een later stadium worden gesteld.

Er zijn inmiddels snelle checkout services te integreren – onder andere PayPal en Amazon bieden dit soort diensten aan – waarmee met slechts een beperkt aantal velden direct kan worden afgerekend. In andere gevallen geldt dat de bezoeker concreet moet worden geïnstrueerd hoe te handelen en alleen de belangrijkste gegevens, betaalgegevens en bezorgadres, moeten worden gevraagd.

mobiel1 mobiel2 mobiel3

Zorg dat de gebruiker weet waar hij aan toe is. Toon het aantal nog te nemen hordes zodat duidelijk is wat iemand kan verwachten en maak direct duidelijk welke verzendopties er zijn.

Voorkom afleiding
Klanten verplichten zich te registreren is een bewezen killer van de conversie. Niemand houdt van een overvloed aan velden. Ook geldt dat de focus moet liggen op afrekenen zelf. Voorkom afleiding en richt het gehele proces zo minimaal mogelijk in.

Zorg voor een gevoel van veiligheid
Gedurende de checkout is het zaak een gevoel van veiligheid te creëren. Klanten nemen bijvoorbeeld het risico gegevens van een creditcard achter te laten. Wanneer dit vertrouwen niet wordt gewonnen zal het conversiepercentage dalen. Beschrijf welke veiligheidsmaatregelen zijn genomen en zorg voor de encryptie van de verbinding. Biedt daarnaast alternatieven aan. Standaarden als PayPal en iDeal worden over het algemeen als veiliger ervaren.

Het mobiele winkelen vraagt in veel gevallen om de nodige optimalisatie. Wees bereid te investeren in een website of applicatie die geschikt is voor verschillende typen apparatuur. Zo weten uw klanten u ook in 2020 nog te vinden.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond