-

Het MVM-model: beter sturen op affiliate verkeer

De belangrijkste opdracht van elke affiliate website is het genereren van omzet uit het verkeer. Maar hoe bepaal je als publisher of je goed bezig bent en of het interessant is om meer verkeer te sturen? Het Market Value Multiplier-model kan hierbij een goede hulp zijn.

Het model bestaat uit een vrij simpele formule. Er zijn drie variabelen die zowel door interne als externe factoren kunnen worden beïnvloed. De waarschijnlijkheid van conversies (en daardoor omzet) is de uitkomst van het model. Een extra element dat erg belangrijk en volledig oncontroleerbaar is, is geluk. Ook dat heeft invloed om je omzet als affiliate publisher.

Voorwaarden om het MVM-model toe te passen

Er zijn een aantal voorwaarden en aannames die gemaakt moeten worden voor het MVM-model kan worden toegepast:

 1. Website click-out ratio’s zijn geoptimaliseerd en relatief stabiel

In het model gaan we ervan uit dat de gemiddelde click-through-rate van de website van de publisher naar adverteerders min of meer stabiel is.

Indien dit niet het geval is kun je een extra variabele, na ‘traffic quality’ en voor ‘MVM’ aan het model toevoegen: ‘gemiddelde CTR van website’.

 2. De selectie van partners is gedaan.

Er worden dus geen testen gedraaid met nieuwe adverteerders.

De variabelen in het MVM-model

 

  • Website click outs:

De eerste variabele in het model is er een waar de publisher veel invloed op heeft. Deze richt zich namelijk voornamelijk op het verhogen van het aantal verzonden clicks naar de adverteerders.

Je kunt er als publisher bijvoorbeeld voor kiezen meer budget op je advertenties te zetten of meer geld te stoppen in je betaalde promoties op socialmedia. Aan de organische zijde zijn natuurlijk ook mogelijkheden om meer verkeer (en dus clicks) te genereren. Door bijvoorbeeld je nieuwsbrieffrequentie van één naar vier keer per week op te schroeven of meer te gaan posten op je socialmediapagina’s.

  • De kwaliteit van het verkeer:

De kwaliteit van je verkeer heeft een sterke invloed op de conversiewaarschijnlijkheid van je clicks. In het MVM-model ga ik uit van een positief effect bij een hoger percentage van desktopgebruikers terwijl veel mobiel verkeer juist een negatief effect heeft. Deze variabele is gebaseerd op de reisindustrie waarbij het grootste deel van de reisproducten nog steeds op tablets en desktops wordt afgerekend.

  • De market value multiplier:

Deze variabele wordt bepaald door talloze externe factoren. Juist deze factoren hebben een groot effect op de waarschijnlijkheid van conversie. Hoe beter de externe factoren zijn, hoe hoger de multiplier. Een paar voorbeelden:

  • Het weer (In travel geldt regen goed is voor de business, warm weer is slecht.)
  • De dag van de week (Zondagen hebben in de regel een hogere score dan vrijdagen.)
  • Marktsentiment (Hebben mensen zin om hun vakantie te boeken? Is het antwoord ja? Dan gaat de score hard omhoog.)
  • Wat is het prijsniveau? (Adverteerders met hogere prijzen dan normaal hebben een negatief effect op de MVM.)
  • TV/radio/print/on & offline advertenties van adverteerders (Hoe meer hoe beter want dit heeft een positief effect op de MVM.)
  • Je concurrentie en hun aanwezigheid in je speelveld. 
Hoe gebruik je het MVM-model?

Het MVM-model kan erg handig zijn om voor jezelf te bepalen of extra investeringen in je marketing te verantwoorden zijn. Door de externe factoren in te vullen en te interpreteren creëer je voor jezelf een duidelijk beeld van een te verwachten effect als het gaat om omzet van je website.

Een hoge MVM wijst op een positief marktsentiment en een grote kans op conversie bij je adverteerderpartners. In dit geval is het devies dus om te proberen om meer clicks te genereren.

Vergeet echter nooit om de kwaliteit van je verkeer in de gaten te houden. Extra verkeer en click-outs van een lage kwaliteit hebben namelijk een negatief effect op deze variabele. Je omzet zal er dan maar weinig effect van ondervinden.

Geluk en wetenschap

Affiliate marketing draait om een stukje rekenen maar heeft, zeker in travel, ook met gevoel en marktkennis te maken. En vergeet ook de factor geluk niet; uiteindelijk is er geen sluitende methode om exact te bepalen hoeveel omzet je gaat genereren. Door het MVM-model te gebruiken kun je wel voor jezelf bepalen wat de juiste periode is om te knallen met je verkeer.

Deel dit bericht

1 Reactie

Caroline Ferguson - Leads2Travel

Goed artikel Ingmar en zeker niet alleen voor (startende) affiliates. Ook voor adverteerders is het nuttig om zich te realiseren dat publishers steeds meer en bewuster hun traffic sturen naar de campagnes waar de kans op conversies het grootst zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond