Native ads in apps: content is king
Verdienen met mobiele apps? Die tijd lijkt voorbij. Van de 102 miljard apps die dit jaar worden gedownload is 91 procent gratis, aldus marktonderzoeker Gartner. De investeringen worden tegenwoordig vooral als marketingkosten afgeschreven. Toch zijn er nog voldoende mogelijkheden. Bijvoorbeeld met native ads.
De mobiele apps zijn niet aan te slepen. Geen bedrijf wil zonder of kan zonder. Toch zal de groei de komende jaren afnemen, denkt Gartner, simpelweg omdat iedereen al zijn eigen app heeft. Over het algemeen proberen consumenten apps vooral uit kort nadat ze een nieuwe smartphone of tablet hebben aangeschaft, maar meestal beperkt het gebruik zich vervolgens tot een handvol favorieten.
Toegegeven: je kunt nog steeds geld verdienen met apps. In de App Store van Apple zijn negen van de tien best verdienende titels games. Maar alleen voor Infinity Blade 3 moet je per download betalen, namelijk 6,99 dollar. De rest werkt met in-app aankopen. Met games kun je bijvoorbeeld extra functionaliteit bijkopen.
De markt voor in-app verkopen neemt toe van 11 procent nu naar 48 procent in 2017, wederom volgens Gartner. Verwacht daar alleen geen wonderen van, want slechts een beperkte groep mensen koopt wel eens wat binnen een app. En gemiddeld spenderen ze iets van 40 dollar per jaar.
Bij Clickz.com bepleit auteur Frank Sinton dan ook de mogelijkheden van advertenties, meer in het bijzonder van native advertising, oftewel reclame die naadloos in content overgaat en vice versa. Het bereik van dat soort advertenties is weliswaar moeilijk te meten, maar het engagement des te meer.
Een paar cijfers:
Consumenten kijken 53 procent vaker naar native ads dan naar traditionele display advertenties.
Een kwart van de consument kijk naar zogenoemde in feed native ads in apps.
Native ads converteren beter, zowel wat betreft aankopen als merkbekendheid.
32 procent is bereid om een native ad te delen met vrienden. Bij klassieke advertenties ligt dat percentage fors lager.
Creatieve geesten dienen natuurlijk nog wel mooie toepassingen te ontwikkelen die ook nog eens werken op een klein scherm. En ze mogen niet verstorend werken, met andere woorden de functionaliteit van de eigenlijke app verdringen. Dat is niet eenvoudig, maar wel een spannende uitdaging.
Mobile App Store Downloads, Worldwide, 2010-2016 (Millions of Downloads)
2012 |
2013 |
2014 |
2015 |
2016 |
2017 |
|
Free Downloads |
57,331 |
92,876 |
127,704 |
167,054 |
211,313 |
253,914 |
Paid-for Downloads |
6,654 |
9,186 |
11,105 |
12,574 |
13,488 |
14,778 |
Total Downloads |
63,985 |
102,062 |
138,809 |
179,628 |
224,801 |
268,692 |
Free Downloads % |
89.6 |
91.0 |
92.0 |
93.0 |
94.0 |
94.5 |
Source: Gartner (September 2013)
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond