-

Nespresso: switch van PostNL naar DHL Parcel

Dat was een verrassing deze week: Nespresso is voor de standaardleveringen volledig overgestapt van PostNL naar DHL Parcel. Webshops veranderen wel vaker van vervoerder, dus niks nieuws onder de zon. Of toch wel ? Nespresso is, net als bijvoorbeeld Coolblue, BCC en de Bijenkorf, een voorloper op het gebied van klantgerichte afleveropties. Op het gebied van logistieke service heeft deze koffieleverancier de lat echt hoog gelegd in de afgelopen jaren. De espresso-marktleider breekt met de pakketdistributie-marktleider. Wat is er aan de hand ?

Nespresso: voorvechter voor het bieden van afleveropties
Het kunnen kiezen uit afleveropties wordt voor de online koper steeds belangrijker. De online koper wil:

  • Verschillende afleveradressen aan kunnen maken en op kunnen slaan in een adresboek
  • Af kunnen halen bij een afhaalpunt van de webshop of een landelijk afhaalpunt
  • Een afleverdag kunnen kiezen
  • Een afleverdag en een aflevertijdvak kunnen kiezen, zowel overdag als ’s avonds

Op al deze terreinen was Nespresso in de afgelopen jaren actief en een voorloper. Het was de eerste webshop in Nederland, die de afhaalpunten van Kiala en van Pakje Gemak (PostNL) in één googlemaps-kaartje bij elkaar zette: Geen ingewikkeld keuzeproces voor de klant, alle afhaalpunten in één overzicht bij elkaar. Daarnaast startte Nespresso als eerste met dag/tijdvaklevering (met tijdvakken van twee uur), met zaterdag- en zondaglevering en met same-day delivery. Deze actieve klantgerichte opstelling op logistiek gebied zal er zeker toe hebben bijgedragen, dat Nespresso als eerste webshop de award “Logistieke Webshop van het Jaar” ontving.

Belangrijk verschil tussen PostNL en DHL Parcel: tijdvak-avondlevering
PostNL is in Nederland nog steeds veruit de grootste pakketdistributeur, met levering van maandag tot en met zaterdag. Daar komt vanaf 30 augustus de zondagmiddaglevering bij. Eerst voor Coolblue, daarna BAS Group, daarna voor meerdere klanten. Super. DHL Parcel, het vroegere Selektvracht, distribueert pakketten van dinsdag tot en met zaterdag en levert ook op de dinsdag-, woensdag- en donderdagavond tussen 18-21 uur. Voor veel online kopers een heel interessant aflevermoment. In de checkout van Nespresso kun je bij standaardlevering (geen extra afleverkosten) kiezen uit de volgende opties:

nando
Uit eigen onderzoek heb ik geconstateerd, dat de trefkans bij avondlevering 100 procent is. Geweldig voor de klant, de vervoerder en de webshop. Zie mijn artikel Hoe krijgen we de last mile op de rails? Die service levert PostNL op dit moment nog niet op het niveau van DHL Parcel (PostNL is vanaf 1 mei gestart met avondlevering op dinsdag en donderdag) en dat zal één van de redenen zijn geweest, dat Nespresso voor de standaardlevering met ingang van 31 juli volledig geswitched is van PostNL naar DHL Parcel.

Logistieke service wordt echt een onderscheidende factor
Deze switch is er dus niet zo maar één. Een webshop zoekt naar een logistieke dienstverlener, die optimaal aansluit bij de logistieke wensen van haar klanten. Zo zullen andere webshops mogelijk binnenkort switchen van DHL Parcel naar PostNL, omdat ze hun klanten de zondagmiddaglevering willen bieden. We zien ook dat logistieke dienstverleners in toenemende mate hun serviceniveaus uitbreiden om maar niet achter te blijven bij de dienstverlening van de concullega. We zien dat bijvoorbeeld in cut-offtijden, in het bieden van een afhaalpuntennetwerk (DPD Parcelshops) en in het bieden van tweemans belevering (naast PostNL extra@home nu ook Dynalogic met 2XLinHome)

Voor de onlinekoper is deze concurrentie alleen maar goed: de gewenste servicelevels worden steeds meer geboden en de constante beoordelingen van de logistieke dienstverleners zorgen voor een hoge kwaliteit van de uitvoering. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: Een groot compliment voor de pakketdistributeurs die we in Nederland kennen en die in een razendsnel tempo hun bedrijfsvoering aanpassen aan de uitzonderlijke groei in pakketdistributie. Een groei, die naar verwachting nog jaren doorgaat.

Natuurlijk zal de hoofddirectie van PostNL niet blij zijn met de Nespresso-switch. Pakketdistributie: Never a dull moment ! 

Deel dit bericht

1 Reactie

Ger

Na dit ongenuanceerd positieve stuk tekst (door Nespresso zelf geschreven?) dan hier de ervaringen van een gebruiker van Nespresso.
Mijn ervaringen (ja, meervoud) zijn echt anders. De avondbezorging lukt vaker niet dan wel. Vervolgens bel je dan met Nespresso met de vraag waarom er niet is bezorgd en dan wordt de schuld doorgeschoven naar DHL: “ja, ik zie in het systeem dat DHL vertraging heeft. Nou, dan zullen ze het morgen wel bij u bezorgen, tussen 9.00 en 18.00 uur. En als u dat niet uitkomt dan kunt u een afspraak maken voor een andere dag”.
Geen woord van excuus, geen enkele poging om mee te denken over een snellere oplossing, niets van dat alles. En dat dan ook nog op een ongeïnteresseerde toon.
Stuur je vervolgens een e-mail naar Nespresso waarin je alles nog eens uiteenzet en – jawel- blijk geeft van je ongenoegen, dan wordt daarop simpelweg niet gereageerd. Kritiek wordt niet geduld! Dat is jammer, want de koffie van Nespresso is wel goed. Maar als die niet bezorgd wordt, heb je daar niet zo veel aan.
Dit is mij nu al twee keer overkomen.
Maar voor dat alles betaal je dan wel de hoofdprijs!

Wellicht proberen, anonieme schrijver, om voortaan een beetje objectiever te zijn?

Maar er is ook goed nieuws: tegenwoordig zijn er bij de supermarkt capsules te koop (voor Nespresso-apparaten) die net zo goed zijn als de capsules van Nespresso en ook (hoe kan het anders) nog iets goedkoper. De naam: Café Royal, uit Zwitserland. Noot meer een hele of halve dag wachten op een bestelling die de halve tijd niet komt!

De enige exclusiviteit bij Nespresso is de uitermate beroerde bezorging.

Dus: zolang de Nespressocapsules niet gewoon in de winkel liggen en zolang de combinatie Nespresso – DHL weigert normaal te bezorgen en de afspraken na te komen: Café Royal!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond