-

New Kids on the Blog – deel 1: Reddit

De ontwikkelingen in ons huidige dynamische social media landschap vliegen ons om de oren en zo ook de komst en mogelijkheden van (nieuwe) kanalen. In deze nieuwe blogreeks trappen we af met Reddit. Geen nieuw kanaal, maar wel een kanaal met zéér veel potentie die in Nederland nog niet altijd op de juiste wijze wordt benut. Dat kan wel namelijk. Zolang je deze maar op de juiste wijze benut. 

Reddit kent een soortgelijke geboorte als Facebook en zag het levenslicht door studenten Steve Hoffmann en Alexis Ohanian. Er volgden rumoerige jaren met ups en downs, maar tegenwoordig behoort Reddit tot de grote jongens. Reddit is Twitter bijvoorbeeld al voorbij gestreefd in het aantal actieve gebruikers. Het  kanaal is in Nederland nog een stuk kleiner. Als je een campagne start en alleen target op Nederland, dan zit je ongeveer op een bereik van 400.000 unieke personen.

Wat is Reddit nu eigenlijk?

Reddit is een social media platform waarop over allerlei verschillende onderwerpen wordt gesproken en gediscussieerd. Veelal gebeurt dit in verschillende subReddits; deze subReddits zijn eigenlijk te vergelijken met mini communities, waar mensen over specifieke onderwerpen content met elkaar delen. De subReddits worden gevormd door mensen met een gemeenschappelijke interesse. Dit verschilt van hele serieuze onderwerpen tot minder serieuze onderwerpen. Het kenmerk van veel subReddits is dat deze enorm actief zijn en dat hierin veel wordt gedeeld.

Wat kun je met Reddit en waar dien je rekening mee te houden?

Als marketeer klinkt dit misschien als de hemel op aarde; een social media platform wat gekenmerkt wordt door een heel actieve community, waarbij je dus heel gericht kunt targeten. Maar wees gewaarschuwd en juich vooral niet te vroeg, Reddit is niet te vergelijken met Facebook of Instagram. Als je klakkeloos je advertenties kopieert die je ook op deze kanalen inzet, heb je een grote kans dat je met de grond gelijk wordt gemaakt, er wordt sterk geloerd op nietszeggende advertenties door de community. Veel adverteerders bieden namelijk ook nog wat extra munitie, doordat ze vergeten om de mogelijkheid tot reageren uit te zetten. Wat volgt zijn reacties die je liever niet gekoppeld ziet worden aan je merk. Door goed community management toe te passen, kun je ook juist door de reageer optie een goede bijdrage leveren aan de campagne. Uiteraard is het wel afhankelijk van het type campagne wat je draait.

Hoe zet je Reddit dan wel in?

Een gewaarschuwd mens telt voor twee, maar Reddit biedt zeker mogelijkheden. De kunst is alleen om het kanaal op de juiste manier te benutten. Stap één is eigenlijk net als wat je bij elk ander kanaal doet: research. Is je doelgroep actief op Reddit? Om hier achter te komen, is het verstandig om je te verdiepen in het kanaal. Dompel je erin onder, verdiep je in de verschillende subReddits en bekijk of er wat actief zijn die een connectie hebben met je merk. Geslaagd voor stap één? Dan volgt het lastige gedeelte. Hoe en op welke manier ga ik mijn doelgroep bereiken? Over het algemeen zit deze community niet te wachten op advertenties, maar als je het leven van de community kunt verrijken, staan zij er zeker voor open. Een mooi voorbeeld kwam ik tegen via We Are Social, waarin een campagne werd uitgelicht van Sprite Zuid-Amerika. Deze campagne focuste zich op Generatie Z met het doel om gevoelige onderwerpen van deze generatie, bespreekbaar te maken.  De campagne genaamd ‘’You are not Alone’’ werd afgetrapt met deze video, waarin alle onderwerpen aan bod kwamen:

Om video's van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Met behulp van specifiek ingerichte subReddits werden de tieners van Generatie Z uitgenodigd om hun zorgen uit te bespreken, waarbij onder andere diverse influencers zich mengde in het gesprek. Deze campagne is in mijn ogen het levende bewijs dat Reddit waardevol kan zijn voor je campagne. Het is alleen van belang dat je de community iets te bieden hebt. Een campagne via Reddit vergt daarom veel aandacht en denkwerk.   

Bij vooruitstrevende bedrijven behoort Reddit inmiddels structureel tot de kanalenstrategie van een aantal van onze klanten. Zo zetten we Reddit onder andere in voor ASML, waarbij we op zoek gaan naar de grootste tech talenten over heel de wereld. Uit ons onderzoek is namelijk gebleken dat de doelgroep van ASML zich ook bevindt op Reddit. Mede doordat we rekening houden met het tegendraadse karakter van Reddit, onder andere in de vorm van copy & content, zien we hierin mooie resultaten terug. Zo ligt de CPM gemiddeld op € 1,50 en hebben we al ruim 2,5 miljoen impressies behaald. De gemiddelde CPC ligt rond de € 0,50 en zien we een hoge kwaliteit aan websiteverkeer.

Aan de slag met Reddit?

Een campagne starten op Reddit? Ga goed na of je doelgroep zich bevindt op Reddit. Laat je onderdompelen in het kanaal en bedenk een strategie hoe je Reddit effectief kunt inzetten. Met Reddit kun je uiteindelijk alle kanten op, het kanaal leent zich uitstekend om buiten de lijntjes te kleuren en het anders aan te pakken dan andere campagnes. De belangrijkste takeaway is dat je waarde toevoegt. Je moet je doelgroep iets te bieden hebben, nog meer dan op de traditionele kanalen. Dit hoeft nog niet eens op het gebied van advertising te zijn. Het kan ook een creatief zijn, waarbij je een eigen subReddit faciliteert en het gesprek aangaat met je doelgroep. Zodra je meerwaarde kunt tonen en het leven van de Reddit community kunt verrijken, heb je goud in handen. 

Over de auteur: Davey van Meel werkt als campaign/social media manager bij Merkle Nederland.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond