-

Nextview: op het kruispunt van purpose strategy en digitale transformatie

Gedreven door hun eigen behoefte om meer voor de maatschappij te betekenen, helpt platinum Salesforce-partner Nextview nu ook hun klanten aan een strategie met een missie om een positieve impact te maken. “Wij zitten op kruispunt van purpose strategie, de digital transformatie en de technologie daarachter. CEO en oprichter Huub Waterval vertelt.

Nextview helpt bedrijven met design thinking tot een digitale strategie te komen. “We helpen Salesforce te implementeren, maar vaak begint het traject al ver daarvoor. We merken dat veel klanten niet heel goed weten wat ze moeten met de digitale transformatie. Technologie is inmiddels onderdeel van elke verandering”, stelt Waterval. De vragen die bij Nextview binnenkomen, zijn veelal in drie categorieën onder te brengen: bedrijven willen een omslag maken van een product- naar klantgerichte organisatie en willen weten welke impact dat heeft op hun IT-landschap; ze zoeken naar de waarde van data of ze willen hun business digitaliseren.

Design Thinking

Deze vragen benadert Nextview vanuit Design Thinking. “In onze Design Thinking Centers in Amsterdam en Eindhoven helpen we onze klanten het probleem achter het probleem zichtbaar te maken. We rennen niet naar de eerste de beste oplossing. Daarnaast zoeken we met klanten naar verborgen touchpoints. We helpen hen kijken naar het grote plaatje.” Dat grote plaatje gaat verder dan alleen de digitale strategie. Na vijf jaar forse groei besloot Waterval dat het anders moest. De focus kwam meer te liggen op de purpose, wat het bedrijf motiveert. “Ons hogere doel is maatschappelijke impact maken. Veel bedrijven zijn nu ook bezig met de vraag hoe ze het ook maatschappelijk beter kunnen doen. In die transitie helpen we klanten ook, met hun purpose strategy en de realisatie daarvan.”

B Corp: bijdragen aan betere wereld

Nextview is inmiddels een gecertificeerde Benefit Corporation (B Corp). Dat keurmerk wordt gegeven aan bedrijven die vanuit hun kern bijdragen aan een betere wereld. “We maken graag het verschil en inspireren onze klanten om hetzelfde te doen.” Wie een sessie volgt in het Design Thinking Center in Amsterdam, gaat vooraf plastic vissen op de grachten in Amsterdam. “Dan hoef je mensen niet meer uit te leggen waarom sustainability en green entrepreneurship belangrijk zijn.” Ook zet Nextview zich in om basisschoolleerlingen kennis te laten maken met 21e-eeuwse vaardigheden. “En we ondersteunen bijvoorbeeld mensenrechtenactivisten met technologie.”

Design Thinking Centers

Vanuit haar purpose driven strategie besloot Nextview ook om alleen nog met Salesforce te werken. Voor haarzelf en voor haar klanten. Waterval: “Het eerste systeem dat ik ooit aanschafte, was van Salesforce. In 2010 werden we partner en in 2018 besloten we ons volledig op Salesforce te richten. We geloven heel erg in hun technologie. Ze zijn een pure cloud-speler en zetten sterk in op innovatie. Daarnaast heeft het bedrijf de corporate philantrophy zowat uitgevonden. Het is een uitstekend voorbeeld van een bedrijf dat met twee benen in de 21e eeuw staat.”

Nextviews projecten worden steeds groter: grote bedrijven kiezen er vaker voor om met één platform te werken voor al hun processen. “Wij merkten het zelf ook een paar jaar geleden. In het begin werkten we nog met allerlei systemen. Maar naarmate we groeiden en processen complexer werden, kregen we geen goed overzicht meer. We keken achteruit, maar konden niet vooruit krijgen. Wij gebruiken nu alleen Salesforce. Het is voor ons belangrijk dat we alles op één platform kunnen draaien. De transparantie over je hele keten en het inzicht dat je krijgt zijn reden genoeg om het allemaal bij elkaar te brengen.”

Voor de medewerkers van Nextview betekent dit dat ze kunnen lezen en schrijven met Salesforce. En dat komt weer ten goede van hun klanten. “Wij blijven investeren in onze eigen vaardigheden en consultancy skills. In deze branche is het moeilijk ver vooruit kijken. Het productportfolio vernieuwt zichzelf in drie jaar. Als je dan niet investeert, ben je binnen drie jaar alleen nog maar met commodities bezig. Wij volgen de strategische agenda van Salesforce en blijven zo onze klanten adviseren over alle nieuwe producten en diensten.”

Toekomstvisie

Nextview presenteerde onlangs haar Big Hairy Audacious Goal: om de komende 10 jaar 100 zogenaamde purpose-projecten te doen bij klanten. “Dat zijn grote, impactvolle projecten die de maatschappelijke purpose van klanten realiseren, en waar design en technologie samenkomen. Maar de technologie staat nog altijd in dienst van mensen, de maatschappij en het bedrijf.” 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond