-

Google Analytics breidt E-commerce module flink uit

Google heeft op zijn jaarlijkse Google Analytics Summit 2014 een nieuw en gratis onderdeel gelanceerd voor Analytics, Enhanced Ecommerce. Webwinkels kunnen daarmee heel makkelijk zien hoeveel bezoekers naar een bepaald product keken, hoeveel artikelen ze in hun mandje legden of bezoekers voor de kassa afhaakten. Ook dit jaar was Traffic4u er weer bij.

Wat is Enhanced ECommerce?
Enhanced ECommerce moet marketeers niet alleen inzicht geven in wat er uiteindelijk is gekocht, het nieuwe onderdeel maakt zelfs de volledige klantreis inzichtelijk. Men kan de aankoopdata van artikelen per merk of productcategorie bekijken, maar je ziet ook of promoties op de site (zoals verkoopbanners) echt tot verkopen hebben geleid. Het wordt dus veel makkelijker om te zien hoe bezoekers het koopproces doorlopen: vanaf het startpunt tot en met de bedankpagina met alle tussenliggende stappen.

Tijdens de presentatie heeft Google laten zien hoe dit er in de praktijk uit komt te zien. Onderstaand screenshot geeft hier een voorbeeld van weer:

Pic 1

Een dergelijk rapport is nu al wel met een omweg te maken, maar vergt nogal wat kennis. Straks zorgt de Google Analytics interface ervoor dat je zelf niet meer handmatig van allerlei berekeningen moet uitvoeren om tot de gewenste inzichten te komen. Daarnaast wordt het ook veel makkelijker om remarketinglijsten aan te maken voor bijvoorbeeld bezoekers uit een bepaalde verkeersbron die niet verder zijn gekomen dan de winkelmand.

CTR op productniveau
Ook wordt het mogelijk om van alle producten te zien hoeveel weergaven deze heeft gehad op categoriepagina’s, productpagina’s en zelfs binnen blokken aanbevolen producten. In elk rapport kun je per product zien wat de CTR (click through ratio) is naar de winkelmand en hoeveel producten als gevolg daarvan besteld zijn. Onderstaand screenshot laat zien hoe dit er uit komt te zien in Google Analytics.

Pic 2

Voornamelijk voor een ieder die zich bezig houdt met de indeling van categoriepagina’s gaat dit meer inzichten geven. Producten met de hoogste add to bag CTR zouden bijvoorbeeld bovenaan een productpagina geplaatst kunnen worden.

Vanaf nu worden retouren zichtbaar in Analytics
Ook kun je Google Analytics data verrijken met gegevens over retouren uit je backoffice om zo een betere omzetanalyse te maken. Deze data kan zowel handmatig ingevoerd worden als geautomatiseerd via een API koppeling.

Enhanced e-commerce implementeren

Maar hoe kan je nu gebruik maken van deze nieuwe functionaliteit? Hiervoor moet je drie stappen nemen:

  1. Wijzig de bestaande Analytics code naar de Universal Analytics code, mocht dit nog niet zijn gebeurd.
  2. Voeg aan deze code de Enhanced eCommerce code toe, zodat het klikgedrag van de bezoeker doorgemeten kan worden.
  3. Zorg ervoor dat Enhanced eCommerce geactiveerd is binnen je Google Analytics account.
    Omdat het op dit moment nog een bèta is, worden witte lijsten gehanteerd. Deze whitelisting kan je contactpersoon voor je aanvragen.

Na deze stappen wordt het rapport ‘Shopping Behavior’ zichtbaar.

Gaan de inzichten uit enhanced e-commerce meer omzet realiseren?
Uiteindelijk wel, maar je krijgt het niet in je schoot geworpen. Je zult de gegevens nog steeds moeten analyseren. Toch wordt het veel eenvoudiger om deze inzichten te verkrijgen, en kun je straks beter bepalen in welke producten je je marketingeuro’s moet investeren om uiteindelijk meer omzet te realiseren. De nieuwe mogelijkheden lijken met name een uitkomst voor kleinere e-tailers die voor analyses geen specialist in huis hebben.

Wie dat wil kan via Googles Analytics Academy een gratis training volgen, genaamd Ecommerce Analytics: From Data to Decisions.

*) Dit artikel is mede geschreven door Traffic4u-collega Rutger Pronk.

Deel dit bericht

1 Reactie

André Scholten

Mooie rapportages, nu moet ik dit vaak met events en custom dimensions/metrics bouwen. En als je al een goede dataLayer hebt opgezet in combinatie met een Tag Management Systeem kun je dit zo aanzetten voor Google Analytics.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond