-

Nieuwe App Store iOS 11: wat ontwikkelaars en marketeers moeten weten

Met de introductie van iOS 11 op de iPhone en iPad, is de App Store volledig vernieuwd. Niet alleen naar de gebruiker toe, maar ook voor ontwikkelaars en marketeers. Hoe word je nog gevonden in Apple’s App Store onder iOS 11?

De veranderingen in de App Store onder iOS 11 zijn groot. Je zou zelfs kunnen zeggen dat Apple een volledige andere koers vaart in haar online applicatiewinkel. Het was een soort Blokker; een plek met veel uitgestalde producten in weinig ruimte. Nu is het meer de concurrent Dille & Kamille. De producten zijn niet anders, maar worden met veel meer beleving gepresenteerd. ‘Dit gele kussen past perfect bij deze gele handdoeken en oranje kaarsen’. Je ziet geen losse producten liggen, maar je volgende inrichting. Je levensstijl.

Dat trucje past Apple ook toe op de App Store. Wie de App Store opent, komt terecht op de Vandaag-pagina waar je achtergrondverhalen en lifestyle-artikelen leest. Meer dan voorheen, worden apps gegroepeerd op gevoelskwesties. ‘Met deze apps word je een geweldig fotograaf’. ‘Met deze apps verander je elke avond in een gezellige vriendenavond.’ De conventionele lijstjes met meest gedownloadde apps, zijn naar onderen gedrukt en vergen een paar doordrukken voordat je ze allemaal kan zien.

Maar voor appontwikkelaars nog veel relevanter: wie zijn app nog wil laten shinen in de App Store, moet aan de bak. De App Store is ook op talloze kleinere punten aangepast.

Maak video’s van je app

Door de jaren heen kregen screenshots en het icon van een app een steeds belangrijkere rol bij een applicatie in de App Store. Vanaf iOS 10 kwam daar ook een optionele video bij.

Op App Store-pagina’s in iOS 11 spelen video’s de hoofdrol. Je kan er als ontwikkelaar meerdere toevoegen en ze spelen vanaf nu automatisch af. Bovendien staan alle video’s vooraan in de rij; pas daarna komen de screenshots. Liggend opgenomen video’s worden zelfs automatisch afgespeeld in de blokjes met uitgelichte apps op de pagina’s Games en Apps. Verder hebben applicaties en games een artwork bijgevoegd als ze zijn uitgelicht.

Niet alle apps lenen zich even makkelijk voor screenshots en video’s. Een b2b werkbonnen-app bijvoorbeeld, bestaat vaak uit veel tekstmenu’s waar je doorheen drukt. Toch zijn ook die op te leuken. De augmented reality-app Night Sky is een schitterende best practice. Die vangt verschillende onderdelen van de app in een losse video met een introtekstje ervoor. De tekst ‘Reis naar het zonnestelsel’ en dan een uitleganimatie. Hoe zou je de app uitleggen in vijf korte Snapchat Stories-filmpjes? Zó presenteer je de app in de App Store.

Om dat nog beter te doen, is het beter om een deskundig oog van buiten naar de app te laten kijken. Hoe langer je zelf dicht op de materie zit, hoe moeilijk het is om zelf de USP’s van je app te zien. Overigens zijn screenshots ook nog steeds belangrijk: je ziet nu drie staande video’s en/ of screenshots naast elkaar in de zoekresultaten – nog steeds de belangrijkste manier waarop je app wordt gevonden.

Uitdaging: minder tekens voor je appnaam

In tegenstelling tot Google’s Play Store, waarin de hele tekst bepalend is voor  je vindbaarheid, kijkt Apple bij zoekresultaten al sinds jaar en dag naar slechts twee aspecten: de titel van de app en de keywords die je als ontwikkelaar aan de app meegeeft.

Het aantal tekens dat je appnaam sinds iOS 11 mag hebben, is verminderd van 50 naar 30. Dat betekent dat je één of twee kernwoorden minder in je apptitel kwijt kan. Je meest in het oog springende trefwoorden na de titel, vallen dus weg. Apple geeft er echter wel iets voor terug: 30 nieuwe tekens die je kan besteden aan de subtitel onder een app. Standaard staat daar de naam van de ontwikkelaar, maar je hebt de ruimte om er extra informatie over je app te geven. Maak er een zinnetje van, want mensen lezen hem zo. Maar benut de ruimte ook voor een combinatie van krachtige trefwoorden waarvan je weet dat ze conversie drijven voor je app.

Reviews zijn een rommeltje… en nu?

Meteen onder het app-icoon, de naam en de nieuwe subtitel, staat veel groter dan voorheen de sterrenwaardering van de app. Helaas heeft Apple er in iOS 11 een rommeltje van gemaakt. Bij sommige ronduit populaire apps zie je in de nieuwe App Store ineens ‘Niet genoeg beoordelingen’ staan. Dat was al vaker zo, omdat Apple kijkt naar de reviews van de nieuwste versie van de app. Daarnaast kon je dan de lange termijn score van de app zien. Alleen… die heeft Apple nu geschrapt. Daar bovenop toont Apple vaak een jaren oude (!) uitgelichte recensie op de app-pagina, en vaak evenzo stokoude, kritische reviews bovenaan op de recensies-pagina.

Kijk bijvoorbeeld naar de al jaren gerenommeerde todo-app Any.do. Die heeft bij de introductie in iOS 11 géén algemene beoordeling meer. Honderden beoordelingen als sneeuw voor de zon verdwenen. De uitgelichte review is daarnaast een twee sterren-commentaar van vijf jaar oud, geschreven toen de app crashte na een update. Bij bijna alle populaire apps zie je hetzelfde beeld. Een vertekender beeld van de app kan je niet krijgen.

Gelukkig is er wel wat aan te doen. Het werd in de voorgaande jaren verafschuwd door Apple, gebruikers én ontwikkelaars, maar inmiddels zie je het weer vaker in apps en lijkt het weer wat meer geaccepteerd: vraag gebruikers in je app om je applicatie te beoordelen – op een goed moment natuurlijk.

Marketing buiten de de App Store nog belangrijker

Door de lifestyle-richting die de App Store is ingeslagen en de grotere nadruk op visueel aantrekkelijke apps, is het uitdagender dan ooit om met een (nichegerichte) (business-)app in de Apps en Games-sectie van de App Store terecht te komen.

Dat maakt het nog meer dan voorheen noodzaak om niet alleen op de App Store te bouwen. De bekendheid en zichtbaarheid van je app beginnen daarbuiten al. Dáár ligt je springplank. In de App Store zet je de puntjes op de i, met treffende video’s, lifestyleplaten en een wervende subtitel. Precies zoals jouw app het best tot zijn recht komt – en Apple het vereist.

Deel dit bericht

5 Reacties

Arnout - Dille & Kamille

Hoi Bart,
Interessant artikel. Maar voor de volledigheid: we zijn bij Dille & Kamille niet Deens. Dille & Kamille is een oer-Hollands familiebedrijf. De eerste winkel werd in 1974 in Utrecht geopend.
http://www.dille-kamille.nl/nl/content/81/oorsprong

Bart Breij - Appmeister.nl

Dag Arnout, excuus, my bad! Ik voer een correctie door.

Rutger

Dat van de score klopt niet helemaal. De nieuwe score is geen score per versie en ook niet de score over alle versies heen. Het nieuwe cijfer is gebaseerd op de het app cijfer van de versie die met het uitkomen van iOS 11 in de store stond plus alle volgende updates.

Groot voordeel is dat je score na elke update niet meer gereset wordt. Tenzij je bij een update aangeeft dat de score gewist moet worden en je opnieuw wil beginnen. Interessant als je app slecht scoorde en je met een grote verbetering komt.

Met die geschreven recensies gaat het inderdaad mis. Aan jaren oude recensies van een versie die al lang niet meer bestaat heb je niet veel. Dat moet echt beter.

Bart Breij - Appmeister.nl

Hee Rutger, klopt! Ik probeerde inderdaad over te brengen dat de App Store-score nu anders werkt dan voorheen. Dat grote apps zoals Any.do en Trello even geen reviews hebben (omdat er geen alltime score meer is), is met apps van zulk formaat overkomelijk. Die verzamelen wel weer snel genoeg reviews.

Als je een kleinere app hebt, is de nieuwe aanpak een stuk pittiger. Als je business-to-business app in de loop van tijd met pijn en moeite 100 reviews heeft verzameld waarvan de score nu is verdwenen, is opnieuw beginnen extra zuur.

Rutger

Snap het punt. Een goede manier om meer recensies te krijgen is om de SKStoreReviewController API in je app te implementeren om zo in je app een rating te vragen zonder de app te verlaten. Zo maak je het enorm laagdrempelig om voor je gebruikers een rating achter te laten.

We hebben deze in onze app live gezet en zijn in amper 4 dagen van 5 naar 55 ratings gegaan en van 3+ sterren naar 4+ sterren. Over de 5 ratings van de vorige update hebben we een maand gedaan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond