-

Nieuwe functies Google Travel gericht op de consument

Google heeft een aantal veranderingen doorgevoerd in haar reisdiensten. Zo geeft Flights advies over de gevonden ticketprijzen en is het mogelijk om de ontwikkeling van hoteltarieven te volgen. Het is opnieuw een duidelijk signaal dat Google zich met travel direct op de consument wil richten.

Google stelt op basis van eigen onderzoek dat twijfel of de beste prijs is gevonden voor stress zorgt bij reizigers. Daarom analyseert de zoektool Flights historische vluchtdata met een algoritme en bepaalt zo wat er gaat gebeuren met de tarieven voor een bepaalde vlucht. Als je bijvoorbeeld op Amsterdam-Denpasar zoekt en de getoonde prijzen zijn lager dan normaal, dan wordt dat vermeld onder het kopje Tips. Daar staat ook hoeveel het vliegticket minder kost dan gebruikelijk. Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de prijzen hoger zijn of niet meer gaan dalen. Dat vermeldt Google ook onder Tips.

Eenzelfde prijsanalyse wordt getoond wanneer je een hotel zoekt op Google. Daarnaast krijg je informatie over de drukte – de zoekmachine geeft namelijk aan of er een groot evenement is gepland zodat je eventueel je reisdata kunt aanpassen. Wie wil afwachten of de prijzen gaan zakken kan zich opgeven voor een prijsalarm voor zowel vluchten als hotels, zoals we dat al kennen van Skyscanner en Hopper.

Kortingen op excursies

Voor wie eenmaal ter plaatse is, heeft Google de app Trips ontwikkeld met reisinformatie over tours, hotels, activiteiten, et cetera. Nieuw hierin is de functie Discounts waarmee je direct kaartjes kunt boeken voor excursies en attracties, volgens Google tegen gereduceerd tarief.

 

Berichtenfunctie in Mijn Bedrijf

Voor hoteliers is de nieuwe messaging-functie interessant. Hotels die zijn opgenomen in Mijn Bedrijf kunnen het versturen van een bericht als extra contactmogelijkheid voor gasten aanbieden. Volgens Google verwachten potentiële klanten snel antwoord op hun vragen. Door dit via SMS- of Allo-berichten te doen is het bovendien een laagdrempelige manier van interactie. De nieuwe functie is in een beperkt aantal landen beschikbaar en wordt de komende tijd uitgerold, aldus Google.


Wil je elke week het laatste nieuws en achtergrondartikelen ontvangen over travel? Geef je hier op voor de nieuwsbrief!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond