-

Nieuwe kansen voor marketeers bij Snapchat

Marketeers krijgen meer en meer mogelijkheden om de populaire chatapp Snapchat in te zetten als marketingkanaal. Na het eerder geïntroduceerde ‘Snapchat Stories’, waarbij het voor gebruikers mogelijk werd om een combinatie van foto en video als ‘snap’ te versturen, komen daar nu ‘Our Story’ en ‘Sponsored filters’ bij. Wat kun je daarmee? 

Snapchat zoekt al geruime tijd naar een echt verdienmodel. Facebook waardeerde Snapchat vorig jaar weliswaar op drie miljard dollar, geld wordt er bij Snapchat nog niet verdiend. Aan nieuwe mogelijkheden is geen gebrek. In maart introduceerde Snapchat al Snapchat Stories. Deze werden onder het grote publiek bekend door een uitgebreide campagne van McDonalds om haar entree op Snapchat te vieren. Bij Snapchat Stories, inmiddels omgedoopt tot My Story, kan de verzender een combinatie van foto en video maken en delen met alle volgers. Nu stelt Snapchat gebruikers in staat om gezamenlijk een Story te maken.

Snapchat introduceert Our Story
Vorige week, op de dag dat Facebook haar Snapchat-kloon Slingshot aankondigde, kwam ook Snapchat met nieuws. ‘Team Snapchat’, het officiële account van de applicatie stuurde al haar gebruikers een bericht om een nieuwe functionaliteit aan te kondigen: Our Story. Het Amerikaanse dancefestival Electric Daisy Carnival (EDC) was net als onze eigen Tiesto leidend in deze aankondiging.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Het is voor veel festivalbezoekers een herkenbaar ‘probleem’: er is door de grote mensenmassa geen toegang tot internet. Dat was niet anders bij de 140.000 bezoekers van EDC in Las Vegas. Snapchat zorgde voor gratis WiFi op het festivalterrein van Las Vegas. Gebruikers konden vervolgens alleen gebruik maken van de officiële EDC app en Snapchat. Hiermee zette Snapchat direct ook andere social media zoals Facebook en Twitter buitenspel. Dat klinkt als een mooi plan, echter de uitwerking zorgde voor ergernis. Bezoekers konden door de enorme vraag niet of nauwelijks toegang krijgen tot de gratis internetconnectie van Snapchat.

Toch kon Snapchat terugkijken op een succesvol experiment. De bezoekers die wel toegang hadden, maakten samen een verhaal van foto’s en video’s. Snapchat maakte gebruik van geofencing om alleen input van festivalbezoekers toe te laten terwijl het reclame, minder aansprekende of aanstootgevende content filterde. De reacties op social media waren groots. Bezoekers maar ook andere liefhebbers, konden het festival herbeleven vanuit de ogen van bezoekers. Een stuk persoonlijker dus dan de officiële aftermovies van verschillende festivals die juist vanuit de muziek communiceerde. In plaats van de artiesten stonden bij Snapchat echter de festivalbezoekers centraal. Je kan nooit overal bij zijn, maar met diensten als Snapchat kan je in ieder geval echt ervaren hoe het is om ergens bij te zijn.

Snapchat heeft plannen om dit ook bij andere festivals (aanvankelijk alleen in de Verenigde Staten) toe te passen. De gratis WiFi-toegang zal dan echter wel beter geregeld moeten worden. Maar er zijn meer kansen voor Snapchat. Zo zou aan de hand van geofencing het ook mogelijk zijn om Our Story toe te passen op bijvoorbeeld universiteitscampussen dat net als grootschalige dancefestival midden in de doelgroep valt.

Gesponsorde filters
Er lijkt op korte termijn een extra optie voor marketeers te komen. Mashable vond namelijk uit dat Snapchat ook experimenteert met gesponsorde filters. Snapchat COO Emily White deelde vanuit het Cannes Lions festival een aantal foto’s waarbij linksboven het logo van Vice wordt getoond. Snapchat wilde niet reageren op de vondst van Mashable. De mogelijkheid om een fotofilter te sponsoren in ruil voor je logo zal een groot aantal marketeers aanspreken. Het is een manier om in beeld te komen bij die voor marketeers lastig bereikbare primaire doelgroep van Snapchat, Generation Y. Helaas zal het vooralsnog enkel bij het aantal weergaves blijven, het effect hierop is nog niet meetbaar.

Snapchat_vice

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond