-

Nieuwe podcast over starten van creatief bureau

Het Nederlandse bureau And Now This is een podcast gestart. In een serie gesprekken staat centraal hoe het is om een creatief bedrijf op te zetten en er vervolgens leiding aan te geven.

Vlak voor het einde van het jaar zijn Jeroen de Korte en Paul Bakker samen het creatieve bureau And Now This begonnen. Na ervaring te hebben opgedaan bij reclamebureaus en start-ups in de techwereld zetten De Korte en Bakker zichzelf nu in de markt als ‘ideas-first creative agency’. Een bureau dat merken helpt ‘op te vallen door ergens voor te staan’. Concreet leidt zo’n visie en persoonlijkheid tot een vertaling in branding, design of communicatie – offline en digitaal.

Besluiten om een eigen bureau te beginnen is één, maar wat komt daar eigenlijk bij kijken? Om advies in te winnen – en natuurlijk ook om zichzelf in de kijker te spelen – zijn de twee een podcast gestart. Onder de noemer ‘The Untold Stories of Starting a Creative Agency’ gaan ze het gesprek aan met andere creatieve ondernemers. Wat komt er bij kijken? Wat zijn de valkuilen van het ontwikkelen van een creatief bedrijf?

In de eerste vijf afleveringen komen onder meer Jeff Johnson, mede-oprichter en Creative Director bij het Amerikaanse The Arrivals, Steven van Wel van Karma NYC en Omar Kbiri aan het woord. Die laatste vertelt over de oprichting van zijn bureau Maak en de strategische keuzes daarin. Kbiri’s achtergrond in nieuwe media, popcultuur en communicatie zorgt er bijvoorbeeld voor dat het bedrijf verder denkt dan alleen creatieve concepten en de ‘standaard’ campagne. Met MADE, een samenwerking tussen Maak en Top Notch, heeft hij bijvoorbeeld een netwerk van influencers in huis gehaald.

Hokjes zijn er vaak niet meer, zo concluderen ook De Korte en Bakker. “Ons eigen hokje is wat dat betreft ook erg ruim: we helpen merken ergens voor te staan. Alles begint met een goed idee, want ‘everything’s an ad’. Oftewel: het is belangrijker om ergens voor te staan en dat in al je middelen door te voeren. Eenduidig en consequent.”

Kbiri heeft het over een intrinsieke urgentie die je moet voelen bij het starten en laten groeien van een eigen bureau. Deel je die kijk?

De Korte: “Je begint altijd met een intrinsieke motivatie. Het is namelijk goed iets te doen vanuit een sterke eigen behoefte om dingen anders aan te pakken. Met onze bureauervaring hebben we bijvoorbeeld heel goed gezien wat we wel en niet goed vonden gaan. En hoe we dingen anders willen doen. Zo zie je bijvoorbeeld vaak dat er in een tv-commercial een belevingswereld wordt gecreëerd die in andere media niet terugkomt. Of dat het bedrijf iets zegt wat niet past bij het product of de beleving ervan. We vinden dat een merk niet uit verschillende persoonlijkheden hoort te bestaan.

“Er is een moment dat je voelt dat de tijd rijp is om dit ook zelf, op een eigen manier, te doen. Dat moment kwam bij ons beiden op vrijwel tegelijkertijd. Wat we merkten is dat veel merken wel een visie hebben, maar de verwoording ervan vaak lastig is. Onze motivatie is die visie een stem te geven en hun mening een persoonlijkheid. We geloven dat je moet kiezen voor impactvolle communicatie die daadwerkelijk iets toevoegt. Werk dat mensen ook echt graag willen zien.”

Impact is een term die nogal eens valt in deze wereld. Wat betekent impact voor jou?

Bakker: “Impact is een blijvende indruk achterlaten. Impact voor het merk is mooi, maar als de mens er niets mee opschiet dan gebeurt er niets. In een wereld vol ‘disposable content’ moet je daarom communicatie maken waar mensen echt iets aan hebben. Dit kan natuurlijk op veel verschillende manieren en al die manieren zijn even belangrijk. Dit wordt nog weleens vergeten. Alles wat je doet als merk is een uiting van wie je bent: televisie, de online zichtbaarheid of het één-op-ééncontact met klanten. Is er consistentie en over al die uitingen nagedacht dan telt dit bij elkaar op tot een persoonlijkheid.”

De eerste gesprekken met andere creatieve bedrijven zijn achter de rug. Wat is de les die jullie zelf trekken?

De Korte: “Wat we van alle gasten horen is niet zozeer een les, eerder een bevestiging. Een eigen bedrijf beginnen is het mooiste dat er is. We hebben veel respect voor de mensen die in het diepe durven springen en op een vernieuwende manier doen wat ze drijft.”

Behalve met Jeff Johnson (The Arrivals NYC), Steven van Wel (Karma NY) en Omar Kbiri (Maak) gaan De Korte en Bakker nog in gesprek met Andre Andreev (Dress Code NY) en Damon Versaggi (Scrappy Meals). Iedere maand volgt een nieuwe aflevering.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond