-

Succesvolle Mobile Rich Media-formaten

Mobiel adverteren wint snel terrein. Nieuwe mogelijkheden dienen zich aan in de vorm van Mobile Rich Media (MRM)-formaten. Hoe worden deze ingezet en hoe kunnen ze bijdragen aan het verhogen van de effectiviteit van digitale marketing?

Drie verschillende mobiele advertentieformaten worden het meest gebruikt. Zowel in Amerika als in Groot-Brittannië, maar ook bijvoorbeeld in Duitsland zijn deze formaten succesvol doorgevoerd en worden op steeds grotere schaal ingezet.

Tap2Expand (Expandable Ad)
De meest schaalbare advertentievorm voor smartphones en tablets is de expandable ad. Dit is het meest bekende MRM-formaat op mobiel en, niet onbelangrijk, het meest geaccepteerd onder de uitgevers. De uitklapbare banner werkt zeer goed in zowel mobiele browsers als in apps op Apple Appstore en Android Marketplace.

Op dit moment draaien de meeste netwerken en uitgevers standaard MMA (Mobile Marketing Association)-advertenties, die in feite niets anders doen dan een link naar een pagina bieden. Hierdoor klikt de gebruiker weg van de pagina of app van de uitgever en daardoor verliest de uitgever de bezoeker.

Het in-uitklappen van deze banner zorgt er juist voor dat de gebruiker binnen de applicatie en de huidige browser blijft. Deze banner wordt getoond aan de gebruiker op het moment dat hij er op tapt,  dus door middel van interactie met de banner. Dit zorgt voor een opmerkelijke verbetering in de prestaties van de advertentie op zowel performance als branding niveau. Een verdubbeling in de CTR is eerder een garantie dan een uitzondering met het interactief maken van de banner.

Met behulp van HTML5-technologie is het mogelijk om geanimeerde banners te creëren met een goed rendement. Als er op de banner wordt geklikt in een app of op de mobiele site, zal een nieuwe laag openen waarin veel verschillende functies mogelijk zijn.

Deze uitklapbare banner (Tap2Expand) is de belangrijkste vorm die door het IAB is goedgekeurd en is bij in-app advertising een van de standaard functies die MRAID* ondersteunt.

Floor Ad (Sticky Ad)
Eerder dit jaar heeft het IAB een rising stars initiatief opgezet, (zie http://www.iab.net/risingstarsmobile). Dit initiatief heeft ook betrekking op MRM.

De IAB rising stars bevatten een banner die geplaatst wordt aan de onderkant van het scherm. Deze banner, ook wel bekend als Floor Ad, Sticky Ad, of als AdHesion TM, zit aan de onderkant van de mobiele pagina die de gebruiker bekijkt, en daarnaast kunnen er compagnon-banners mee draaien, zoals MMA-banners, als ondersteuning (reminder ad).

Floor Ads worden vaak ingekocht in de browser, aangezien het mogelijk is om een laag HMTL5 toe te voegen aan de mobiele pagina. Voor toepassingen in-app is dit nadrukkelijk moeilijker door het gefragmenteerde karakter van individuele ontwikkelingen. Ook hier is het IAB druk bezig een universele standaard uit te rollen die het mogelijk maakt dit model op grotere schaal in te zetten.

De Floor Ad is meer zichtbaar en heeft een groter effect dan een Tap2Expand (Expandable banner). Dit soort reclame is uitstekend geschikt voor branding en presteert zeer goed met absolute regelmaat over het gehele spectrum van type adverteerders. Qua tarief is het een goed mid-range product en een voorbeeld van de creatieve mogelijkheden voor mobiel adverteren.

Video
Video en mobiel zijn gemaakt voor elkaar. Er is een enorm potentieel voor video en mobiele devices zijn ervoor gebouwd deze op diverse manieren te vertonen. Bovendien kunnen video’s in feite in ieder formaat draaien.

Ze zijn uitstekend in te zetten als teaser in een standaard mobiel advertentieformaat en hebben daarnaast, in verschillende formaten, nog een groot voordeel: de meetbaarheid. Diverse meetpunten tonen de effectiviteit van advertenties aan door middel van een view through rate oftewel een VTR: absolute getallen die weinig over laten aan interpretatie.

Ook hier wordt druk aan de weg getimmerd om standaarden neer te zetten die adverteerders schaalbaarheid bieden om zo meer in te kunnen kopen tegen aantrekkelijke tarieven.

Spannend
De bovengenoemde formaten zijn nog het begin, maar bieden een stevige bodem voor de schaalbare inzet van mobile rich media advertenties. Naarmate mobiele verbindingen beter worden en uitgevers en adservers meer kunnen ondersteunen (bijvoorbeeld MRAID 2.0), gaan steeds meer en betere interactieve advertenties een weg vinden naar de mobile browser en apps. En dus naar de gebruikers. Het zijn spannende tijden met ontwikkelingscycli van weken in plaats van maanden. Steeds betere location based advertenties, 3D-advertenties en nog veel meer nieuws is in ontwikkeling. En, het beste van allemaal, zonder gebruik te maken van cookies!

* MRAID: Mobile Rich Media Ad Interface Definitions

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond