-

Nieuwe zoeken is vooral visueel: eBay en Pinterest geven het voorbeeld

eBay introduceert een visuele zoekmachine op op de website. Het bedrijf ziet niet als enige potentie in een andere manier van zoeken. Pinterest experimenteert ook.

Slechts enkele weken na de overname van de Israelische startup Corrigon neemt eBay nu de technologie van dit bedrijf op in de eigen website. Het bedrijf heeft eBay Collective gelanceerd waarop het gecureerde collecties toont.

Met beeldherkenningstechniek door het aanbod struinen

Onder de noemer ‘Shop the Room’ kunnen gebruikers met hun muis over een gestileerde foto bewegen, ieder item in de kamer wordt automatisch gelinkt aan vergelijkbare producten op de marktplaats. De ‘feature’ is in ieder geval deels het resultaat van de overname van Corrigon, dat een focus had op visuele zoektechnologie. Het bedrijf was in staat om binnen afbeeldingen objecten te herkennen en deze te linken aan andere foto’s of links naar producten. Een nuttige techniek voor iedere e-commercespeler: op basis van een kenmerk zoekt het systeem bijvoorbeeld goede alternatieve items.

eBay Collective lijkt op dit moment te zijn bedoeld voor een publiek dat zich aangetrokken voelt tot luxe, design en antiek. Met de nieuwe functie kunnen de bezoekers makkelijker ‘pareltjes’ vinden tussen de miljarden productafbeeldingen. Daarvoor werkt het samen met 21 dealers die bijvoorbeeld hun zeldzame Andy Warhol te koop aanbieden. Een samenwerking met specialistische sites zoals Archdigest.com levert extra informatie op, speciaal voor de kenners.

De nieuwe manier van zoeken is ongetwijfeld geïntroduceerd om een nieuwe publiek aan te spreken. eBay lijkt er ook een oplossing mee in huis te hebben voor een probleem dat veel marktplaatsen hebben. Bezoekers zien met zo’n grote collectie door de bomen het bos niet meer. Met aantrekkelijk vormgegeven contentcuratie wordt een eerste houvast en dus startpunt geboden. Een meer algemeen e-commercebedrijf zou de bezoeker op deze wijze natuurlijk aan de hand kunnen nemen richting beste deals. In conversie achterblijvende producten kunnen ermee onder de aandacht worden gebracht.

Zoeken steeds intuïtiever

Een bedrijf dat met een vergelijkbare uitdaging zit is natuurlijk Pinterest. De oneindige stroom aan berichten is de kracht is van het sociale medium. Maar tegelijkertijd wil het bezoekers naast inspireren ook concreet verwijzen. Sinds vorig jaar wordt de zoekfunctie van het platform daarom snel doorontwikkeld. Zoekresultaten worden nu vergezeld van volgende zoeksuggesties. Gezocht naar een bank? Met de suggestie ‘hoek’ worden alleen nog de beelden getoond waarin Pinterest een hoekbank herkent.

Zoeken wordt steeds intuïtiever en kost de gebruiker minder moeite. Een volgende stap, en veelbelovende ontwikkeling, is die van het visuele zoeken. Pinterest-gebruikers kennen de situatie waarin een mooie interieurfoto wordt gevonden, maar onbekend is waar dat ene meubelstuk in de hoek te vinden is. Die frustratie behoort tot het verleden. Het bedrijf heeft een techniek geïntroduceerd waarmee bezoekers een deel van een foto kunnen selecteren. Pinterest zoekt daar vervolgens producten bij die daar op lijken. Door ‘in te zoomen’ verschijnen aan de rechter zijde tal van ‘pins’ met relevante content.

Volgens het sociale medium is deze manier van zoeken een groot succes. Er zouden al 130 miljoen zoekopdrachten worden uitgevoerd per maand. Net als het eerste voorbeeld is hier duidelijk sprake van extra gebruikersgemak. Voor aangesloten bedrijven zou het een zeer lucratieve vorm van targeting kunnen worden. Bezoekers die zo nadrukkelijk zoeken naar een product zijn ‘engaged’ en converteren daardoor makkelijker.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond