-

Onderzoek: hoe beïnvloeden apps koopgedrag consumenten?

Marketeers kunnen via apps het koopgedrag van consumenten sturen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het onderzoek dat de Universiteit Utrecht deed in opdracht van GX Software. Daarvoor werden 15.000 smartphone- en tabletgebruikers in Nederland en de Verenigde Staten ondervraagd.

In een halfjaar tijd onderzocht (pdf) de Universiteit Utrecht de invloed van apps op het koopgedrag van consumenten. De belangrijkste conclusie: apps zijn invloedrijk. Bijna 95 procent van de ondervraagden raadpleegt de app ten minste één keer voordat ze een product kopen. Deze momenten bieden marketeers dus een uitgelezen kans om klanten te beïnvloeden tijdens hun aankoopproces.

Een belangrijke kanttekening bij deze conclusie is dat de verwachting die consumenten hebben van apps, afhangt van hun fase in het aankoopproces. Zo wil in de aanschaffase 83 procent van de mensen graag een SMS ontvangen over de status van hun bestelling, terwijl naderhand 49 procent geen pushberichten wil krijgen op basis van eerdere aankopen. De onderzoekers raden marketeers aan hun app te laten inspelen op de fase waarin consumenten zich bevinden. Zo kunnen zij het aankoopproces aanzienlijk ondersteunen en versnellen.

apps customer journey (online)

Deel dit bericht

3 Reacties

Miracle

Hallo, bedankt voor het artikel, zeer interessant! Even een vraag. In de afbeelding “apps in the customer journey” staat zowel dat de survey is uitgezet onder 15.000 smartphone-en tabletgebruikers als dat het is uitgezet onder 15.000 marketeers. Van welke doelgroep zijn deze resultaten nu afkomstig?

Egbert van Keulen

@Miracle. Jij bent scherp. Bedankt voor je oplettendheid. Ik heb het gedubbelchecked, Het is inderdaad een foutje dat erin geslopen is. In werkelijkheid is het onderzoek gedaan onder smartphone- en tabletgebruikers.

Egbert

Miracle

@egbert Goed om te weten, toch wel een belangrijk detail ;). Dank je wel voor het uitzoeken.

Miracle

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond