-

Onderzoek: mobiel shoppen in Europa, kerncijfers en trends

Nederlanders besteden 12 cent van iedere euro die ze online uitgeven via de smartphone of tablet. Dit blijkt uit internationaal onderzoek, uitgevoerd in opdracht van ActiePagina.nl. Het onderzoek laat zien dat de omzet van m-commerce in ons land met bijna 70 procent zal toenemen dit jaar. Maar dat betekent niet dat marketeers zich nu volledig op mobiel moeten richten: de desktop pc is nog lang niet verdrongen.

In Nederland heeft bijna de helft (45 procent) van de bevolking een smartphone. Het afgelopen jaar hebben Nederlanders 8,1 procent van hun online bestedingen via de smartphone of tablet gedaan. Het onderzoek laat zien dat het percentage mobiel bij online bestedingen in 2014 zal toenemen tot 69,8 procent en daarmee goed is voor een omzet 730 miljoen euro in vergelijking met 430 miljoen in 2013. De smartphone ‘claimt’ een omzet van 450 miljoen, de tablet de overige 280 miljoen euro.

In Europa heeft bijna 1 op de 5 smartphone gebruikers de afgelopen drie maanden een webwinkel via smartphone bezocht. De meest fanatieke mobiele shoppers zijn de Britten. In het Verenigd Koninkrijk wordt 17,6 procent van de online omzet, door het winkelend publiek gespendeerd via de mobiel, gevolgd door Duitsland en Zweden. Nederland staat met 12,2 procent op de vijfde plaats. Opvallend is dat in Spanje, ondanks het lage percentage mobiele shoppers, de verwachte omzet via mobiel wel hoog is, namelijk 760 miljoen euro. Spanje staat hierdoor op nummer vier in de top vijf, net boven Nederland.

In de acht Europese landen blijft de oude vertrouwde computer nog steeds het meeste populaire apparaat om mee over het web te surfen. In 2013 heeft 85 procent van de webactiviteiten plaatsgevonden via de computer in tegenstelling tot de smartphone (10 procent) en de tablet (5 procent). Nederland is hierin vergelijkbaar met het Europese gemiddelde en kende 83 procent computergebruik, 11 procent via de smartphone en 6 procent via de tablet. Koploper is het Verenigd Koninkrijk waar mobiele apparaten verantwoordelijk waren voor meer dan een derde van al het internet verkeer.

RetailMeNot_Mobile infographic_dutch[1]

Deel dit bericht

1 Reactie

_

Bij het laatste onderdeel van de infographic staat Italië naast de Nederlandse vlag en Nederland bij de Italiaanse vlag.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond