Online boodschappen doen groeit hard, maar zal fysieke supermarkt niet vervangen
In het eerste kwartaal van 2019 gaven Nederlandse consumenten ruim 519 miljoen euro uit binnen de productcategorie Food/Nearfood, een stijging van 36 procent ten opzichte van Q1 2018. Toch ziet het ernaar uit dat ook in de toekomst de fysieke supermarkt haar plek in de winkelstraat zal blijven behouden.
Ondanks de flinke stijgingen van de afgelopen jaren is het aandeel van online binnen Food/Nearfood nog steeds klein. In de eerste drie maanden van dit jaar werd namelijk zo’n zes procent van de totale bestedingen aan boodschappen via internet gedaan (vergeleken met vier procent een jaar eerder). Op dit moment kiest verreweg het merendeel van de Nederlandse huishoudens dus nog voor het boodschappen doen in de supermarkt.
Online boodschappen doen verdubbeld
Het aandeel van online zal de komende jaren door blijven groeien, maar onderzoek door Motivaction laat zien dat internet de fysieke supermarkt naar verwachting nooit helemaal zal vervangen. Hieruit blijkt namelijk niet alleen dat het percentage consumenten die weleens boodschappen via internet heeft gedaan sinds 2015 bijna is verdubbeld van 13 naar 25 procent, maar ook dat slechts zes procent van hen verwacht dat zij in de toekomst al hun boodschappen online zullen doen. Aan de andere kant verwacht 55 procent volledig trouw te blijven aan de fysieke supermarkt, maar dit aandeel loopt snel terug aangezien vorig jaar nog 61 procent deze mening deelde.
Onder de redenen waarom mensen liever naar de supermarkt gaan dan daar een webshop, zitten geen grote verrassingen. Zo vindt 54 procent van de ondervraagden boodschappen doen leuk, wil 45 procent producten kunnen vasthouden en wil 38 procent geen bezorgkosten betalen. De belangrijkste redenen voor online shoppers om wél hun boodschappen via internet te bestellen, zijn het niet meer hoeven sjouwen (47 procent), de tijdwinst (46 procent) en het niet gebonden zijn aan openingstijden (17 procent).
Minder uitgaven in online supermarkt
Als we kijken naar de online uitgaven binnen de categorie Food/Nearfood, zien we dat Nederlandse huishoudens in Q1 2019 gemiddeld ruim vijf keer online boodschappen deden, met een totale waarde van zo’n 294 euro. Het onderzoek door Motivaction laat zien dat dit bedrag waarschijnlijk lager ligt dan bij eenzelfde aantal aankopen in de fysieke supermarkt. De ondervraagde consumenten geven namelijk aan dat zij online beter op hun portemonnee letten: 59 procent geeft aan online minder impulsaankopen te doen dan in de fysieke winkel, 55 procent zegt online meer bewust te zijn van het geld dat ze uitgeven en 47 procent is online minder geneigd om nieuwe producten of merken te proberen dan in de winkel.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond