-

Online connectie maken via webinars

Webinars hebben zich ontwikkeld tot een krachtig marketinginstrument, waardoor iedereen connectie kan maken met zijn online publiek. Om dit potentieel te benutten is het essentieel dat webinars boeiend, effectief en interactief zijn.

Dit was de essentie van de eerste editie van het online event Enter the Webinarverse van WebinarGeek. Zo waren er sessies over hoe je AI inzet om een slide deck te maken in 60 seconden, hoe je met webinars een schaalbare marketingfunnel bouwt en hoe je met een LinkedIn-strategie torenhoge conversies voor je webinars haalt.

De eerste editie van Enter the Webinarverse trok honderden kijkers vanuit de hele wereld. Het bood een divers programma gedurende drie dagen. Denk aan onderwerpen als: webinars inzetten als lead-generator, succesverhalen van experts en grenzen verleggen in het hosten van webinars.

Een inspirerende plek voor co-creatie

Enter the Webinarverse is bedacht als een plek waar alle spelers uit het webinaruniversum samenkomen. Aan de ene kant zijn dat de hosts, ofwel experts en thought-leaders in een bepaald vakgebied. Aan de andere kant is dat het online publiek, hongerig naar kennis en praktische tips. Deze samenkomst leidt tot een kruispunt van inzichten, kennisdeling en co-creatie.

Zo gaf Doug Bolton van Zooma uitleg over hoe je automatisch opgenomen videocontent beschikbaar maakt als podcast om meer mensen te bereiken. Buffi Duberman van Communication Nation deelde praktische tips hoe je van je online publiek een loyale fanbase maakt. Connectie maken met een online publiek vereist namelijk een compleet andere aanpak dan wanneer je in een zaal staat.

AI en Webinars

Gezien de wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van AI is het niet vreemd dat dit onderwerp hoog op de agenda van Enter the Webinarverse stond. Marc Gawith van Pictory liet zien hoe je met AI eenvoudig je webinar content hergebruikt. Vanuit je webinar kan je met Pictory nieuwe korte video’s maken waarbij je expertise en kennis goed naar voren komt. De tool verwijdert ook haperingen, zoals uh’s en eh’s.

Nursu Karaçoban van Decktopus demonstreerde hoe je met AI een compleet slide deck opmaakt met allerlei tips die je presentatie interactief maken. Tarek Reslan van GrowthTribe vertelde een inspirerend verhaal hoe hij aan de hand van Chat GPT zichzelf tot expert marketeer had geprompt.

Tussen educatief en entertainment

Bij evenementen is het zaak om te zoeken naar een balans tussen het educatieve en het entertainment om de aandacht van je publiek vast te houden. Online is dat moeilijker dan ooit. Die uitdaging is daarin op zijn grootst als je een meerdaags webinar evenement organiseert. Programmering is hier de sleutel. Zowel in de ochtend als in de middag heb je interessante sprekers nodig die je event een bepaald ritme geven. Dat werkt goed in de vorm van samenwerkingen en co-creaties. Een talkshow of interview en proactief het publiek betrekken in het webinar zijn hier concrete voorbeelden van.

Zo biedt een webinar oneindige mogelijkheden om een interactieve ervaring te creëren voor het publiek. Denk aan een openbare chat waarin kijkers vragen stellen of een quiz waarin je test hoe het kennisniveau van je deelnemers is. Tijdens Enter the Webinarverse liet WebinarGeek ook een gloednieuwe feature zien waarbij kijkers met video en audio kunnen deelnemen aan het webinar.

Live, geautomatiseerd, of ‘on demand’

Bij de organisatie van een online event is één van de eerste vragen die wordt gesteld: zenden we live of een vooraf opgenomen video uit? Er zijn namelijk meerdere opties om een webinar uit te zenden. De eerste optie is live, waarbij je in real-time streamt. De tweede optie is geautomatiseerd. Daarbij zend je een reeds opgenomen video op een gekozen tijdstip uit. De derde optie is on demand, zoals je dat van streamingdiensten kent. Je neemt een webinar op dat je 24/7 aanbiedt. Je publiek kijkt de content op een voor hen geschikt moment.

Vanwege het internationale karakter van het event en het uitgebreide programma werd gekozen om Enter the Webinarverse hybride uit te zenden. Dit betekent dat een flink aantal sessies vooraf werden opgenomen door experts om deze op de gekozen datum en tijd uit te zenden. Tussen de webinars door werd er live vanuit de studio nagepraat.

Analyseer en verbeter

Na afloop van het webinar is het tijd voor een analyse: hoe is het gegaan en wat heeft het webinar opgeleverd? Het is belangrijk om heldere doelen te formuleren om deze vragen goed te kunnen beantwoorden. Zo fungeerde Enter the Webinarverse als funnel met het doel om nieuwe leads aan te trekken voor WebinarGeek.

In de statistieken van je webinar kan je de prestaties bekijken. Een conversie van veertig procent tussen registratie en kijker is een prima score. Als de conversie maar drie procent bedraagt, is er hoogstwaarschijnlijk iets misgegaan. Met deze kennis kan je een volgend webinar verbeteren. Bied bijvoorbeeld andere content aan of zoek meer afwisseling in de presentatie op.

Het meest interessante aan webinars is dat iedereen ze kan maken en inzetten, of je nou student bent of CEO. Webinars zijn voor allerlei doeleinden inzetbaar. Van een productdemo tot online training, townhall meeting tot aan driedaags online event.

Over de auteur: Jan-Willem Blom is Creative Director bij WebinarGeek.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond