‘Online reisverkopers winnen strijd om mobiele boekingen’
Smartphones worden steeds vaker gebruikt voor het maken van reisboekingen. De voorkeur van de boeker gaat daarbij sterk uit naar de apps en mobiele sites van online reisverkopers (OTA’s) boven die van hotels en airlines. Dit blijkt uit onderzoek van Phocuswright.
Phocuswright bracht de boekingsgewoonten van acht grote reismarkten wereldwijd in kaart en ondervraagde daarvoor in totaal zo’n 4200 consumenten. Het onderzoeksbureau verwacht dat in 2017 in de VS meer dan een kwart van de reisboekingen via een smartphone zal worden gemaakt. China neemt een veel grotere sprong: daar zal 60 procent van de reizen mobiel worden geboekt. Het Verenigd Koninkrijk scoort een mobiel marktaandeel van 29 procent.
Voorkeur voor online reisagenten
Zowel op het gebied van vliegtickets als hotelovernachtingen hebben online reisagenten de voorkeur van de ondervraagde reizigers als mobiel boekingskanaal. China gaat hierbij opnieuw aan kop: 64 procent kiest voor online reisverkopers voor vluchten en 63 procent voor hotels. Achttien procent boekt rechtstreeks bij de leverancier. Op de Europese markten is het verschil minder groot, maar wel aanwezig. In Duitsland bijvoorbeeld boekt 20 procent vluchten bij een OTA en 4 procent bij de leverancier zelf. Voor hotels is dat respectievelijk 15 en 2 procent.
Drastische verandering voor airlines
Met name voor luchtvaartmaatschappijen komt dit neer op een drastische verandering van het distributielandschap. In het hotelsegment domineren de online reisverkopers de boekingen al langer, maar voor vliegtickets geven online boekers op dit moment de voorkeur aan de website en apps van de luchtvaartmaatschappij zelf. In het afgelopen jaar boekte bijvoorbeeld 20 procent van de Britse reizigers hun vliegticket bij een OTA en koos 42 procent voor de luchtvaartmaatschappij. De groeiende populariteit van mobiel boeken (en dus OTA’s) betekent echter dat de airlines straks niet meer het primaire distributiekanaal zullen zijn van hun eigen product.
Technologie OTA’s is beter
Volgens Phocuswright zijn de online reisverkopers aan de winnende hand, omdat technologie hun core business is, in tegenstelling tot luchtvaartmaatschappijen en hotels. Een airline investeert vooral in vliegtuigen, OTA’s in apps en (mobiele) websites. “De technologische ontwikkelingen gaan steeds verder en er is een ommezwaai gaande van desktop en offline boeken naar mobiel. OTA’s zullen profiteren van de leidersrol die zij nu al hebben. Leveranciers die op mobiel meer consumenten willen bereiken, doen er goed aan om OTA’s onderdeel te maken van hun distributiestrategie,” is de conclusie van het onderzoeksbureau.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond