Payment in China: gelijkenissen en verschillen met Europa

Recent mocht ik de halve wereld over om te kunnen concluderen dat één betaallandschap een stuk dichterbij is dan we in Europa ervaren. Op 21 en 22 mei was de Payment China 2015 Summit in Shanghai, waar ik namens Ecommerce Europe, de brancheorganisatie waar Thuiswinkel.org deel van uitmaakt, het Europese betaallandschap mocht toelichten.

Die twee dagen heb ik veel over online China geleerd en ben overtuigd teruggekomen van de kansen die hier liggen. De energie die ik voelde zal leiden tot veel innovatie waar ook webwinkels in Europa van zullen profiteren.

Wat Chinese banken aan retailers adviseren

Via de tolk heb ik veel presentaties gehoord over kansen, innovaties en mobiel. Ook heb ik mooie voorbeelden gezien van de laatste betaalontwikkelingen in China van onder andere Tenpay, Baidu Wallet en YeePay. Vanuit banken werd vooral benadrukt dat aanbieders consumenten steeds centraler moeten zetten.

Daar leeft toenemend het besef dat vanuit consumentenperspectief gedacht moet worden en dat naast 24/7 online service een aantrekkelijke website een must is. Als de banken die kansen niet pakken, vrezen zij consumenten te verliezen aan nieuwe marktpartijen.

Een terechte conclusie, lijkt mij. En ja, wij zien in Europa ook nieuwe kansen voor banken met Access to the Account. In China zien én pakken banken kansen door bijvoorbeeld een eigen webwinkel starten zoals de ICBI bank heeft gedaan. Een effectieve manier om klanten te behouden c.q. te bedienen. Want voor het voortbestaan gaat het niet alleen om veel verkeer, maar nog meer om services en een emotionele binding.

Toekomst van Chinees betaalverkeer

Tegelijkertijd is opvallend dat de grootste betaaloplossing in China, Alipay, feitelijk een ‘ouderwetse’ escrow (betaling via een derde partij) betaalwijze is. Maar dat lijkt wel de basis van het online succes, want dit biedt veel vertrouwen aan consumenten en dat is cruciaal gebleken voor de groei van de Chinese online markt.

Dat de overheid de groei niet voorzag en ontwikkelingen niet eerder aan regulering hebben onderworpen, heeft natuurlijk ook bijgedragen. De CEO van YeePay verklaarde het succes van internet in China als volgt: De ontwikkeling van internet is gelijk aan de ontwikkeling van China zelf. Want China is een gentleman door verschillen te tolereren en harmonie uit te stralen. Deze decentralisatie is zowel bij internet als de samenleving te vinden en maakt internet onderdeel van de Chinese cultuur.‘ 

Grote woorden, feit is dat de nieuwe aanbieders het monopolie hebben doorbroken van de oude betaalinstellingen. De volgende uitdaging is het verbinden van offline en online in één betaalplatform. Gelijk als wij in Europa streeft China naar een interoperabel platform zodat consumenten overal en altijd met die ene betaalvoorkeur kunnen betalen.

Een globale (betaal)markt?

En zo zijn er, niet verrassend, veel parallellen te trekken tussen de Chinese betaalmarkt en de Europese. Veel van de gehoorde issues en uitdagingen zijn hetzelfde: authenticatie, real-time payments, services, belang van veiligheid, identificatie, etcetera.

Beide werelden zullen ook verder groeien en van elkaar leren. Want de grote gemene deler blijft dat de aanbieder die de meeste gemak en service biedt aan consumenten meer marktaandeel wint. En aangezien het lijkt dat het consumenten steeds minder interesseert waar het product vandaan komt, groeien we werkelijk naar één digitale markt.

Hoe één markt zich verhoudt tot de emotionele binding van consumenten voor bepaalde aanbieders, blijft vooralsnog open. Maar een goed voorbeeld van concrete globalisering kwam van GSMA die een mondiale oplossing voor mobiele identificatie heeft ontwikkeld.

Kansen!

Als we dan ook nog zorgen dat interoperabiliteit standaard wordt en niet meer gesproken hoeft te worden over e-, m- of wat voor commerce dan ook, dan rijst er een markt waar de Digital Single Market van de Europese Commissie kinderspel bij lijkt. En nee, hiermee halen we niet het grote rode gevaar binnen. Ja, webwinkels die niet mee ontwikkelen zullen het zeer lastig krijgen, maar dat geldt ook bij gesloten grenzen.

Aan de andere kant biedt dit veel kansen, want China grossiert in consumenten die zeer geïnteresseerd zijn in Europese producten. Daarnaast staan veel partijen in China te springen om Europese ondernemers te helpen de Chinese markt te betreden. Misschien ook omdat een aantal de arrogantie van Alibaba wat zat is…

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug