-

PayPal werkt samen en verwacht sterke groei actieve gebruikers

PayPal denkt dit jaar 25 miljoen nieuwe actieve gebruikers te verwelkomen. Het komt tot die voorspelling op basis van de laatste kwartalen. De diverse samenwerkingen die het bedrijf de afgelopen tijd heeft gesloten gaan daar waarschijnlijk aan bijdragen. Zo ging het partnerships aan met Samsung Pay, Visa en Skype.

In het tweede kwartaal wist PayPal bijvoorbeeld 6,5 miljoen nieuwe accounts te registreren. Het is de grootste organische groei in drie jaar tijd. Daarmee kwam het totaal aantal actieve accounts uit op 210 miljoen stuks. Misschien nog wel interessanter is dat PayPal niet alleen meer gebruikers heeft, zo benadrukte het bedrijf zelf tijdens de presentatie van de cijfers. Men weet die gebruikers ook steeds beter te activeren om de betaaldienst geregeld te gebruiken. Een gemiddelde gebruiker verstuurt 32,3 keer per jaar een geldbedrag vanuit zijn ‘wallet’. Een jaar geleden was dat nog 29,4.

Stap naar Visa-PayPalbetaalkaart?

Dat aantal zal nog verder toenemen nu PayPal niet meer alleen – of vooral – in e-commerceomgevingen is te gebruiken. Het Amerikaanse bedrijf sluit namelijk steeds meer samenwerkingen met andere bedrijven. Zo werd deze zomer bekendgemaakt dat er wordt samengewerkt met Samsung. PayPal zal als betaalservice verschijnen in de mobiele portemonnee van het Zuid-Koreaanse bedrijf, Samsung Pay. Iemand met een Samsung telefoon kan dan online, maar ook contactloos in een winkel betalen en het bedrag vervolgens laten afschrijven uit de PayPal-portemonnee.

Om nog meer voet aan de grond te krijgen in de fysieke retailwereld, schudde PayPal niet veel later ook handen met creditcardmaatschappij Visa. PayPals digitale portemonnee zal op termijn overal in Europa zijn te gebruiken waar ook Visa tot de geaccepteerde betaalmiddelen behoort. Geld overmaken naar de bank of geld in de digitale portemonee stoppen, behoort eveneens tot de opties. De Amerikaanse krant The Financial Times weet te melden dat het daarbij niet blijft. Hoewel er nog geen concreet tijdspad is gecommuniceerd, werken de twee bedrijven aan een gezamenlijke Visa-PayPalbetaalkaart.

Integratie om betalen toegankelijk te maken

De samenwerkingen maken goed duidelijk welke kant PayPal op gaat. Vooral door te integreren met andere oplossingen, uit de digitale en fysieke wereld, hoopt het de consument beter te bedienen en te bereiken. En dat is altijd de gewoonte geweest. Bedrijven in de financiële wereld staat er namelijk om bekend elkaar vooral te beconcurreren. Visa en PayPal leefden niet voor niets enige tijd in onmin.

Jan-Willem Roest – General Manager bij PayPal Benelux – legde recent al in een interview met Emerce uit de koers iets te verleggen en de banden met anderen aan te halen. Anders dan voorheen ziet Roest in dat je als bedrijf niet alles zelf hoeft te doen. Sinds vorig jaar zijn daarom ook concurrenten geregeld partner. “Als de consument maar kan betalen waar, wanneer en hoe hij dat wil. Omdat we het betalen toegankelijker willen maken sluiten we dus graag aan bij andere initiatieven.”

Integreren met andere digitale platformen lijkt hoe dan ook nodig gezien de opkomst van ‘contextual commerce’. Bedrijven willen de betaling faciliteren op plekken waar hun gebruikers of klanten toch al komen. ‘Het staat nog in de kinderschoenen, maar is absoluut in opkomst’, zei Roest daarover. Hoewel de deze maand gesloten samenwerking met PayPal vooral bedoeld is om het onderlinge (P2P) betalen te vergemakkelijken voor mobiele Skype-gebruikers, is ook bekend dat Skype geschikt is voor chatbots. Mogelijk dat de chatapplicatie dan net als Facebook Messenger ook in de betaling wil faciliteren.

Tijdens de cijferpresentatie benadrukte PayPals CEO Dan Schulman nog maar eens: het betalen moet opgaan in ieder softwaresysteem, platform, techniek en context. Een ideaal, maar door genoeg samenwerkingen te sluiten komt het stapje voor stapje dichterbij.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond