-

Presentatie: hoe meet je KPI’s op Facebook?

Als marketeer wil je graag je resultaten op Facebook meten. Aan de hand van verschillende KPI’s wordt dit mogelijk gemaakt. Zo kan je het succes van een Facebookpagina meten, weet je welke content goed werkt en kan je jouw pagina benchmarken met de concurrentie en industrie. Je hebt binnen Facebook eenmaal te maken met verschillende invalshoeken, namelijk de pagina zelf, content, campagnes en advertising. Met elk haar eigen KPI’s.

Het is van belang om naar meerdere variabelen te kijken. Is een Like bijvoorbeeld nog het uitgangspunt? Of focus je jezelf liever op een dialoog met je fans (engagement)? Dan zijn KPI’s als exposure, engagement, influence en misschien zelfs actie (conversie) betere parameters.

Voor de Fanpagina zijn gegevens als Likes, IPM+ (Interactions per mille), responsetijd & -ratio openbaar. Zo blijkt dat bijvoorbeeld Prénatal met een gemiddelde IPM+ van 11,84 boven gelijkwaardige pagina’s (qua grootte) uitspringt. Die behalen een gemiddelde IPM+ van 4,83.

Als beheerder kan je nog dieper de materie induiken en kijken naar reach, people reached, pagina bezoekers en unlikes. Veel uitgebreidere data die je meer inzichten opleveren.

Het spel binnen Facebook draait immers om content, niet voor niks zegt men vaak ‘Content is King’. Iedereen kan hier comments, likes en shares per bericht zien. Vervolgens kan je dit eenvoudig benchmarken met tools als Fanrise of Socialbakers.

Beheerders van pagina’s kunnen natuurlijk nog veel meer zien. Om echt te kunnen beoordelen of een bericht goed heeft gescoord kan je de actions, clicks, reach, Engagement Rate en negative feedback in kaart brengen. Negative feedback heeft erg veel invloed op het bereik, dit gebeurt wanneer een gebruik bijvoorbeeld de pagina Unliked of het bericht markeert als Spam. Voor campagnes en advertising zijn er weer andere KPI’s waar je op kan sturen.

Enkele learnings zijn (zie presentatie voor alle learnings):

  • Benchmark niet alleen op likes, maar ook op engagement (IPM+)
  • Stuur op reach, niet likes
  • Houd de negative feedback in de gaten
  • Bereken de waarde van de content
  • Let op de frequentie

Bekijk de presentatie voor een compleet overzicht en bekijk de voorbeelden van Apple, Samsung, Brand bier, Bavaria, Prénatal, DELTA en Coolblue. Presentatie is ontwikkeld en gegeven door Hans Maltha, Managing Partner bij Yes2web.

Kpi’s op facebook from Yes2web

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond