-

De race naar een compleet digitale levensstijl

De electronische consumentenmarkt ondergaat momenteel een grote transformatie, dat blijkt uit het jaarlijkse Digital Consumer Tech Survey rapport van Accenture. Consumenten zijn meer dan ooit verbonden. Fabrikanten krijgen met geheel andere ‘concurrenten’ te maken.

Nu smartphones en tablets gemeengoed worden, is de belangstelling van de consument zich duidelijk aan het verschuiven. Wearable devices, phablets, digitale gezondheidszorg en andere digitale toepassingen komen in een stroomversnelling nu ‘empowered’ consumenten digitale producten en diensten toevoegen aan hun digitale portfolio.

Persoonlijke structuren en appification
Accenture onderzocht de aanschaf, gebruik en koopintenties van consumentenelectronica onder zesduizend consumenten in zes landen: Australië, Canada, India, Zuid-Afrika, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Consumenten blijven volop experimenteren met vele verschillende soorten devices, formaten en combinaties. Ze hunkeren naar meer apparaten, zelfs als ze al een verzameling aan consumentenelektronica hebben. Volgens Accenture zijn veel consumenten van plan om in nieuwe en bestaande categorieën apparaten aan te schaffen.

Er is een duidelijke focus op gezondheid en fitheid: consumenten zijn erg geïnteresseerd in monitorfuncties. Dit kan met specifieke apparaten zijn of met apps. Een sterke trend die Accenture ziet is ‘appification’.

Koopintenties
Een derde van de respondenten verwach de komende twaalf maanden méér uit te geven aan apparatuur. Daarvan gaat 52 procent voor een fitnessmonitor, 46 procent voor een slim horloge en 42 procent voor  een slimme bril (zoals Google Glass). Het is opmerkelijk dat er een groeiende interesse is voor wearables ondanks het feit dat deze nog niet op grote schaal beschikbaar zijn. En 51 procent van de respondenten die een mobiel verwacht aan te schaffen, denkt aan een phablet.

Met deze koopintenties krijgt een gemiddelde consument een breed scala aan elektronica in huis, waarmee ze hun eigen persoonlijke structuren creëren van digitale producten en diensten. Voor fabrikanten van consumentenelektronica is het de uitdaging om inzicht te krijgen in die structuur en hier goed op in te spelen.

Klantbeleving centraal
Zo zal de fabrikant die ervoor kiest om géén draagbare apparaten te produceren, er wel over moeten nadenken hoe zijn diensten en producten kan aanbieden. Afhankelijk van de specifieke doelgroep zullen fabrikanten concurreren met online dienstverleners door de klantbeleving centraal te stellen.

Volgens het onderzoek zijn veel consumenten, vooral de early adaptors, bereid om hun persoonlijke informatie beschikbaar te stellen in ruil voor betere service of kortingen zolang er maar basisregels gelden.

*) Bekijk het Accenture rapport Accenture-Digital-Consumer-Tech-Survey-2014 (“Racing Toward a Complete Digital Lifestyle: Digital Consumers Crave More”)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond