-

Reiswerk Studenten Challenge: blockchain, beleving en beter kiezen

Vijf concepten die zijn bedacht tijdens de zevende editie van de Reiswerk Studenten Challenge zijn geadopteerd door Schiphol, Transavia, D-rt Groep, Vacanceselect en ANWB Reizen. Dit betekent dat ze samen met de bedenkers de haalbaarheid van de ideeën gaan onderzoeken.

De Reiswerk Studenten Challenge vond dit jaar plaats op Ibiza, waar 64 young professionals en studenten van ruim twintig verschillende opleidingsrichtingen de strijd met elkaar aangingen voor het bedenken van innovatieve concepten voor de reisbranche.

Met succes: D-rt Groep gaat de haalbaarheid bekijken van het idee ‘Blockbaan’: een blockchainoplossing ten behoeve van de flexibilisering van de arbeidsmarkt, wat young professionals de kans biedt om met verschillende opdrachten bij meerdere opdrachtgevers aan de slag te gaan. Daarnaast adopteerden zij het ‘Trippie’ concept: een app die de reiziger op locatie helpt om de ideale trip samen te stellen.

Vacanceselect is enthousiast over een concept omtrent imagobuilding voor glamping en nodigt de bedenkers hiervan uit om verder te praten over de mogelijkheden.

ANWB Reizen gaat in gesprek met het team dat het concept ‘Mood Travel’ presenteerde. Dit concept biedt de consument een op maat reisaanbod op basis van zijn of haar zelf samengestelde moodboard.

Schiphol, en in een later stadium ook Transavia, ziet mogelijkheden voor uitwerking van een concept om de Schipholbeleving nog meer Nederlandse identiteit te geven. Het idee is afkomstig van het team ‘The Dutch Dream’, die er uiteindelijk vandoor ging met de Team Award. Ginny Kool (Hogeschool Tio), Marieke van Keeken (Wageningen Universiteit), Iris Sijm (NHTV), Kimberly de Ruiter (Saxion), Mariska Zuurbier (InHolland), Rutger Geerling (Saxion), Fleur Smale (NHL Stenden) en Susanne de Haas (Erasmus Universiteit) ontvangen dankzij hun teamwinst free tickets voor het Reiswerk Learning Event, Emerce Travel en de ANVR/Schiphol Travel BBQ.

Reiswerk Talent 2018: Ilse van Ipenburg

Ilse van Ipenburg, masterstudent Sustainability Science & Policy Sustainability Science & Policy aan Maastricht University, is tijdens de Reiswerk Studenten Challenge uitgeroepen tot Reiswerk Talent 2018. Van Ipenburg viel op vanwege haar verbindingskracht, conceptueel denkvermogen, sterke communicatieve skills en algehele presentatie tijdens de Challenge. Zij wint een free ticket voor deelname aan het ANVR-congres 2018 in Portugal, een jaar Reiswerk ambassadeurschap en deelname aan diverse netwerkevents.

Pijnpunten in travel

De business course gaf interessante inzichten in welke pijnpunten en uitdagingen de deelnemende millennials zien in de reisbranche. Een aantal thema’s die aan bod kwamen:

Welbevinden van de reiziger

Twee teams richtten zich op het toevoegen van beleving aan ‘moeilijke’ touchpoints waar verveling op de loer ligt, zoals de gate. Gamification speelt hierbij een belangrijke rol. Zo werd een pitch gedaan voor de Holobuddy, een hololens bij de gate die de reiziger voorziet van informatie, educatie en entertainment. Het winnende team The Dutch Dream zocht de beleving meer in het centraliseren van vermaak voor een doelgroep die wachten als vervelend ervaart. Zij zien mogelijkheden in een silent disco met een festival vibe maar willen ook iets doen met de Nederlandse cultuur en nationaliteit.

Informatie overload

De millennials maken zich zorgen over de hoeveelheid sites waar je kunt zoeken, boeken en vergelijken. Nuttig, maar ook verwarrend vinden ze. Een van de teams kwam met een concrete oplossing met Millennial Flights; een tool/button waarmee millennials door slechts vijf keuzes drie concrete resultaten krijgen in plaats van dertig.

Het team MOOD Travel richtte zich op hetzelfde dilemma: passend reisadvies op basis van moodboards. Een concept waarbij het beste onafhankelijke advies over vluchten, hotels en excursies aan millennials en andere reizigers wordt gegeven aan de hand van hun stemming en reishistorie.

Wat zullen we nu eens gaan doen?

Het team dat Trippie bedacht wilde een oplossing voor passend advies op locatie voor ‘trips’. Een digitale assistent die realtime (24/7) advies geeft over wat je ‘nu’ ter plekke op de bestemming kunt doen. Dat gebeurt op basis van persoonlijke voorkeuren en externe factoren (zoals het weer). AI is een belangrijke component van het succes van de service, net als de integratie van API’s en relevante datasets.

Ook Local Hero is een concept dat bedacht is om, bijvoorbeeld voor een airline, de customer journey rond te maken en op diverse touchpoints aanwezig te zijn. De nadruk ligt op het aanbieden van persoonlijke content, user-generated content en VR content.

Travel jobs via blockchain

Een team richtte zich specifiek op het aantrekken van jong talent via blockchain; Blockbaan. Zeer innovatief en vooruitstrevend, maar ook interessant om te kijken wie dit idee (met meerdere belangen voor de reisbranche) zou moeten adopteren. Het doel is het flexibiliseren van de arbeidsmarkt, door werkgevers en werknemers direct met elkaar te verbinden. Hoewel het team is uitgenodigd om verder te praten, zou het ook een branchebrede innovatie kunnen zijn. Mogelijke partners zijn reisbranche en hogescholen.

Belang voor de business: talent ontmoeten

Bij de Reiswerk Studenten Challenge zijn grote Nederlandse reismerken vertegenwoordigd. Wat is het belang voor de business van dit evenement? Voor Schiphol zit de meerwaarde in het in contact komen met de workforce van de toekomst en hun ideeën, vertelt Marianne van Scherpenzeel, Manager Strategic Development Consumers bij Amsterdam Airport Schiphol. “Het is een manier om geïnspireerd te worden door nieuwe ideeën en uitgedaagd te worden op je huidige concepten. Juist de breedte van de studenten uit verschillende opleidingen en hun creatieve blik op Schiphol maakt het voor ons interessant. We hebben het winnende team uitgenodigd om hun verhaal op Schiphol te komen vertellen zodat we kunnen kijken of we het verder gaan verkennen.”

Belang voor de student: netwerken

Voor Bo van de Wiel, studente aan de NHTV, noemt de vijfdaagse challenge ‘intensief, leerzaam en waardevol’. “De studentenprofielanalyse over je rol in het team, wat er bij je past en wat verbeterpunten zijn vond ik heel interessant. Verder was het natuurlijk geweldig om een oplossing te bedenken voor het dilemma van Schiphol en Transavia, die langer in de customer journey een rol willen spelen. Wij bedachten daarvoor hologrammen die gepersonaliseerde informatie geven over de bestemming waar de passagier naartoe vliegt. En ik ben in contact gekomen met allerlei interessante bedrijven in de reisbranche, wat me zelfs al een afstudeerstage heeft opgeleverd.”

 

 

 

Dit bericht is 11 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond