-

Reporting-as-a-Service: sneller en beter beslissen in online marketing 

Aan data geen gebrek, maar hoe krijg je snel en helder inzicht in al je databronnen? Het samenvoegen van informatie uit meerdere platforms en van meerdere bureaus is niet eenvoudig. Emakina ontwikkelde voor dat doel Reporting-as-Service.

Als online marketeer is weten wanneer en waar het marketingbudget moet worden verschoven een van je belangrijkste kwaliteiten. Maar hoe kom je tot de juiste beslissingen? Een analyse na de campagne kan veel inzichten bieden, maar dan is de campagne al gevoerd. Daarom is het essentieel om ook de dagelijkse campagneprestaties te begrijpen. Niet alleen van de verschillende kanalen, maar ook binnen een kanaal.

Door de data het bos niet meer zien

Aan data geen gebrek, zullen we maar zeggen. Fijn natuurlijk, want dat geeft ons veel waardevolle inzichten. Maar het samenvoegen van alle databronnen is niet eenvoudig. Want hoewel veel adverteerders vergelijkbare platforms gebruiken voor hun campagnes, is iedere klant anders opgezet. Daarbij werken sommige adverteerders samen met media- en digitale bureaus om campagnes uit te voeren (soms meerdere) terwijl anderen vertrouwen op interne teams.

De data raken hierdoor gefragmenteerd tussen de verschillende platforms en bureaus. Het samenvoegen ervan is een complexe taak en vergt een team van system engineers, data engineers en data analysts. Ook komen er prangende vragen over data governance naar voren. Wie is de eigenaar van de data? Waar moeten de data staan? Wie moet er toegang krijgen tot de data? En niet onbelangrijk: hoe verloopt die toegang?

Vallen data onder marketing?

Budgettering voor datateams is lastig omdat bedrijven marketingprojecten vaak scheiden van IT-projecten. De data engineer valt bijvoorbeeld onder IT, dus hoe doe je dat? Een heel fijne oplossing hiervoor is om de marketingafdeling te voorzien van een zelfvoorzienende service die deze IT-capaciteiten omvat. Emakina’s Reporting-as-a-Service biedt dat. Wij beoordelen namelijk de tech-stack maturity van onze klanten, een beoordeling die de verschillende aanwezige reporting-tools omvat, evenals de databases en systemen die deze tools ondersteunen (indien aanwezig). Vervolgens kunnen we op basis hiervan tech-stacks adviseren die passen bij de betreffende rapportagebehoeften. Waar nodig bieden we aanvullend nog de mensen en tools om de projecten vooruit te helpen.

Eén dienst voor alle ‘tech-stack maturities’

Onze Reporting-as-a-Service-aanpak geeft ons de flexibiliteit om onze klanten te helpen groeien, ongeacht hun tech-stack maturity. Als ze al een bestaande dashboarding suite hebben, zoals Datorama, dan zal ons Salesforce-gecertificeerde team van experts helpen bij het opzetten van de dataverbindingen en de rapportage. Klanten die niet over een tool beschikken of geen technologiestack hebben, hoeven zich ook geen zorgen te maken. Emakina heeft een compleet datateam van system engineers, data engineers en data analysts die de data connectors kunnen bouwen met behulp van onze bestaande tech-stacks. Vervolgens bieden we een dashboarding suite zoals Power BI, die alle datasets samenbrengt voor rapportage.

De oplossingen die wij bieden zijn niet alleen afhankelijk van de tech-stack maturity van de klant, maar ook van de specifieke eisen. Als tool-agnostisch bedrijf implementeren we hierin altijd de juiste tool voor de benodigde taak. Het kan ook zijn dat er meerdere tools worden ingezet, aangezien elke rapportagesuite sterke eigenschappen heeft waarin het uitblinkt. Denk bijvoorbeeld aan financiële rapportage, e-commerce, projectmanagementrapportage en HR-rapporten. Deze zullen profiteren van een tech-stack zoals databases en Power BI, terwijl digitale advertenties kunnen profiteren van Datorama. Deze tool heeft namelijk ingebouwde connectoren voor verschillende advertentieplatforms.

Baas over eigen data

Samengevat geeft Reporting-as-a-Service onze klanten de macht over hun eigen data terug. Doordat je weer toegang hebt tot alle data en hier ook eigenaar van bent, ben je niet meer afhankelijk van andere bureaus en stakeholders. Het belangrijkste gevolg hiervan is dat het klanten in staat stelt om sneller betere beslissingen te nemen over marketingcampagnes. Niet alleen achteraf, maar dagelijks, door helder inzicht in je campagneprestaties. Dit bevordert een efficiënte samenwerking met zakenpartners en agentschappen. En belangrijker nog: het geeft een onderbouwde basis om marketing gut feeling te onderbouwen. Wil je met ons eens kijken hoe dat werkt? Goede beslissing!

Over de auteur: Kinan Jarjous is Reporting-as-a-Service Lead bij Emakina.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond