-

Responsive voldoet niet meer, stap over op intelligente optimalisatie

De aandacht voor responsive design is enorm. Veel van de mobiele problemen worden er ook door opgelost, maar de ontwikkeling brengt ook nieuwe problemen met zich mee. ‘Responsive design ziet er goed uit, maar is niet bedacht met optimalisatie voor performance in het achterhoofd’, zegt Jason Miller – Chief Strategist Commerce bij Akamai – in een gesprek met Emerce. Tijd om een volgende stap te zetten?

Alsof het nog niet genoeg is. Ben je als winkelier net overgestapt op een schaalbaar, responsive, design en heb je gezorgd voor een bescheiden laadtijd, is dat ook dat niet meer toekomstbestendig. Zeker nu Google in algoritmes van search en AdWords de laadtijd meeweegt, is verdere optimalisatie noodzaak. 

Een winkelier die denkt aan de toekomst investeert in een content delivery network (CDN). Tot zover eigenlijk niets nieuws onder de zon, dat is al jaren een veelgehoord advies. Maar zo’n netwerk zou zich nu ook in Nederland voor de binnenlandse bezoeker concreet gaan laten gelden.  

Een CDN slaat de websitebestanden – onder meer afbeeldingen en bestanden met broncode – op in een wereldwijd verspreid netwerk van servers. Bezoekers downloaden de bestanden niet vanaf de server waar de website in feite op draait, maar vanuit de cache – het geheugen – van de geografisch dichtstbijzijnde server. Daarmee neemt de laadtijd van de website dus significant af.

Content delivery in Nederland?

Een content delivery network zoekt de meest nabije server met bestanden en sluist de bezoeker voor alle andere niet statische gegevens, zoals die uit een database, vervolgens via een optimale – snelle, niet korte – route door naar de bestemmingsserver. Voor winkeliers die zich alleen op binnenlandse verkoop richten was dit nooit zo urgent. Nederland is immers klein. Is een content delivery network in een land waar de ene uithoek krap 300 kilometer ver is van de andere netwerk niet vooral een overbodige luxe? De kans is klein dat er een server is die sneller wordt gevonden dan de uiteindelijke bestemming. 

“In Nederland is het vinden van de optimale route geen rocket science, dat klopt. Sterker: met zo’n korte afstand zul je niet veel verschil in de laadtijd opmerken”, zegt Miller. Dat e-commerce spelers dan toch overstappen op zo’n netwerk heeft twee redenen:

“Aan de ene kant is er het variabele verkeer waar ze mee te maken hebben. Als een marketeer een kortingscampagne start, kan dit zomaar voor zesduizend procent meer webtraffic zorgen. De techniek achter zo’n netwerk zorgt ervoor dat de winkel bereikbaar blijft zonder te hoeven investeren in extra datacentercapaciteit.”

Groter nog is de invloed van mobiel winkelen. “De hoeveelheid mobiele bezoekers neemt voor iedere winkelier toe, maar de kwaliteit van de internetverbinding waarmee zij surfen verschilt heel sterk. Responsive design moest het mobiele surfen verbeteren. Zo’n design kan er dan inderdaad goed uitzien, het is niet geoptimaliseerd voor die verschillen. Het schaalt de website naar een kleiner scherm. Daarmee stuur je een hoop zware code en bestanden richting mobiele telefoon over een lijn die lang niet altijd goed is.”

Responsive design naar volgend level

De ontwikkeling in design die volgde is het zogenaamde RESS design – een samentrekking van ‘responsive design’ en ‘server side components’. Aan de zijde van de server wordt gekeken naar de capaciteiten van het apparaat. Zo toont de winkel direct de afbeeldingen met de dimensie die voor die telefoon het meest geschikt zijn.

Maar, zegt Miller, dit kost een hoop rekenkracht en dan nog wordt er een hoop programmacode gedownload die niet actief wordt gebruikt. Het zou nog efficiënter kunnen. En dat is waar het content delivery network zijn werk gaat doen, ook op de korte afstand. Zo’n netwerk berekent nog vóór de bezoeker zijn bestemming heeft bereikt hoe snel iemand zijn internetverbinding op dat moment is en met welk diegene werkt. Met die gegevens in het achterhoofd wordt onnodige programmacode ‘uitgeknipt’ en afbeeldingen en video’s geoptimaliseerd voor dat specifieke apparaat én de prestaties van de internetlijn.

Er zijn alleen van Android al 19.000 verschillende uitvoeringen, zegt Miller. “Voor al die uitvoeringen moeten afbeeldingen dus worden geoptimaliseerd. Theoretisch kun je dat de server tijdens het openen van de winkel zelf laten uitvoeren, maar dat vertraagt het downloaden.” Een intelligenter systeem zoals het content delivery network geeft de winkel die gegevens door nog voordat deze is geopend. Optimalisatie is anticiperen. Daarbij gaat het niet om het tonen van de juiste afmeting of comprimeren in dimensie. Nee, de winst schuilt in de compressie van hoeveelheid data die wordt verstuurd over een internetlijn.

Foto: Jeff Power (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond