-

Grootste retailbeurs NRF ziet opkomst voice en machine learning

Met 35.000 deelnemers, 18.000 retailers, meer dan 600 stands en veel ‘store tours’, events buiten de beurs, is NRF veruit het grootste retail event ter wereld. Wat er speelt in retail? AI, machinelearning en gebruik van voicegestuurde oplossingen. Nu wordt al 25 procent van de Googlezoekopdrachten in de VS met behulp van voice gerealiseerd.

Artificial Intelligence & Machine learning

Of het nu betrekking heeft op pricing, voorraadbeheer, productieaansturing, supplychain of customer experience, artificial intelligence kan een enorme waarde creëren voor bedrijven. Er werd op NRF heel veel gesproken over AI en machine learning. De grote partijen zoals Alibaba en Amazon realiseren hun groei met name dankzij AI, maar voor alle retailers biedt deze technologie een enorme kans. Wat is AI en machine learning?

Met machine learning kunnen patronen in data worden ontdekt die een basis vormen voor een voorspellend wiskundig model (algoritme). Door nieuwe data toe te voegen blijft het model leren en nieuwe patronen ontdekken. De resultaten van het werk van deze computers leiden tot artificial intelligence, met karakteristieken van menselijke intelligentie.

Alibaba, dat een tsunami van bizar succesvolle cijfers over de zaal uitstortte, vertelde over het succes van Singles Day, de Chinese versie van Black Friday. Op deze dag werd een bescheiden omzet van 25,5 miljard dollar gerealiseerd. Op 1 dag! En dat was een stijging van 39 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Even ter vergelijking: de omzet op Black Friday is 7,9 miljard dollar in de VS volgens Adobe Analytics.

Maar liefst 90 procent van de omzet op Singles Day werd gerealiseerd via mobiel. Op piekmomenten waren er 325.000 orders per seconde. Ook werden er in de eerste 16 seconden 100 Maserati’s verkocht en 300 Alfa Romeo’s in de eerste 33 seconden. Duizelingwekkende getallen.

Om dit voor Alibaba te realiseren, waren AI en machine learning cruciaal. De focus hiervan was gericht op de volgende gebieden:

  • Customer service werd voor 95 procent verzorgd door AI met de customer service bots.
  • Personalisatie: Op AI gebaseerde digital marketing realiseerde 400 miljoen gepersonaliseerde banner ads. AI werd gebruikt voor de 60 miljard gepersonaliseerde pagina’s in de Alibaba apps
  • Infrastucture: AI werd ook gebruikt om de capaciteit van de datacenters te monitoren en aan te sturen.

Terug naar de Nederlandse realiteit. Ook kleinere partijen kunnen profiteren van AI. Gezien de toegenomen kracht van computers is AI nu beschikbaar en haalbaar voor zowel grote als kleinere spelers.  We praten hier ook niet over lange implementatietrajecten. Tijdens een ontbijtsessie voor fashion retailers gaf Professor David Sminchi-Levi van MIT aan dat iedereen die met AI en machine learning aan de slag gaat, in drie maanden de eerste resultaten zou moeten kunnen zien. Slechts 1 van de 60 aanwezigen in de zaal met fashion retailers gaf aan bezig te zijn met AI en Machine Learning. Experimenteren en leren is belangrijker dan ooit!

Voice

Het gebruik van Voice groeit ontzettend snel, sneller dan destijds de groei van het gebruik mobiel. Op dit moment vooral buiten Europa, maar het zal niet lang meer duren voordat deze trend digitaal overwaait en ook hier realiteit zal worden. Volgens sommige experts gaan we van een door lezen en typen gedomineerde wereld naar een wereld van luisteren en spreken.

Op dit moment wordt al 25 procent van de Googlezoekopdrachten in de VS met behulp van voice gerealiseerd. In de VS heeft al 10 procent van de gezinnen een ‘stand-alone digital voice assistant’ (DVA) zoals Amazon Echo of Google Home. Dit jaar zal dit groeien naar boven de 20 procent. De verwachting is dat 1 van de 3 onlineconsumenten in India, VS, China, Brazilië en Mexico een DVA bezitten eind 2018.

Steeds meer apparatuur wordt voorzien van Voice, zoals bijvoorbeeld de speakers van Sonos die ook kunnen connecteren met Alexa en in 2018 met Google Home. In de VS is de dominantie van Amazon enorm. In de US start maar liefst 44 procent van de zoekopdracht naar producten op Amazon, meer dan via Google. Met Amazon Echo als het bestverkochte product van alle Amazon-producten in de december feestmaand, spreekt het voor zich dat zij een enorm grote rol spelen op dit gebied. Dus voldoende urgentie voor andere partijen om ook op deze trend in te spelen en ervaring op te doen met voice.

In het volgende artikel aandacht voor het belang in retail om naast innovatie, verbonden te blijven met de kernwaarden van het merk met voorbeelden van Levi’s en Tommy Hilfiger en aandacht voor image recognition.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond