-

RTB-markt overwegend display

Display vormt nog altijd het leeuwendeel van de markt voor geprogrammeerde advertentieinkoop. Dat blijkt uit cijfers van AdExchanger, dat vierhonderd marketeers, reclameburaus en adtechbedrijven polste.

96 procent van de geprogrammeerde advertentieverkoop heeft betrekking op display advertenties. Echter, in toenemende mate worden het ook gebruikt voor video, mobiel, sociale media en Connected TV.

Op dit moment wordt zo’n 20 procent van het budget besteed aan geprogrammeerde inkoop, maar zeker tweederde van de respondenten wil de uitgaven het komende jaar verdubbelen. Sterker nog: een kwart van de marketeers wil het leeuwendeel van het budget (80 procent) daaraan besteden.

Reclamebureaus denken aan tweederde van hun budget te gaan besteden aan geautomatiseerde advertentieinkoop, en meer dan een derde gaat richting de zestig procent. In 2015 zien die cijfers er weer anders uit: de helft wil dan zeker zestig procent van zijn budget besteden aan RTB en aanverwante technieken.

Analisten waarschuwen wel voor al te hoog gespannen verwachtingen. AdExchanger ondervroeg met name partijen die toch al voorop lopen met dit soort oplossingen, een grote groep blijft skeptisch.

De meeste advertenties worden ingekocht of verkocht via open marktplaatsen als die van Google en Yahoo. Zeker zestig procent van de advertentiebudgetten verloopt via deze kanalen.

Marketeers en reclamebureaus geven wel aan dat zij meer controle willen over waar hun advertenties verschijnen. Nogal wat van die advertenties eindigen op dubieuze sites. Adverteerders geven gebrek aan kwalitatieve sites aan als remmende factor bij de groei van de markt.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond