-

Samenwerken met robots; blijven SEO-consultants relevant?

Naast de vele gemakken die AI ons brengt, rijzen er vragen over de invloed die het zal hebben op de arbeidsmarkt. Binnen het vakgebied van SEO begint AI een steeds belangrijkere rol te spelen en beïnvloedt daarmee de rol die de huidige SEO’er vervult. Verdwijnt de “echte” SEO’er met steeds slimmer wordende AI? Will Critchlow – founder en CEO van online marketing agency Distilled – sprak hierover tijdens SearchLove 2017 en kwam tot opvallende inzichten over AI en hoe je als SEO’er relevant blijft.

De invloed van artificial intelligence op SEO

Goede voorbeelden van AI zijn de zelflerende algoritmes die worden gebruikt door grote zoekmachines, zoals Google (RankBrain) en Bing (RankNet). Deze zijn volop bezig met het analyseren van ons zoekgedrag en het verbeteren van zoekresultaten. Zo komen de zoekresultaten in Google al lang niet meer exact overeen met onze zoekopdracht. Wanneer je bijvoorbeeld zoekt naar: ‘Hoeveel inwoners heeft Nederland’, toont Google ‘17,02 miljoen (2016)’, aangevuld met de historische bevolkingsgroei, de gemiddelde levensverwachting in Nederland, het Bruto Binnenlands Product en bewonersaantallen van nabijgelegen Europese landen.

Vóór de grootschalige inzet van AI zagen de zoekresultaten in zoekmachines er heel anders uit. Bovenstaande vraag zou alleen de zoekresultaten tonen waarbij de termen van zoekopdracht exact terugkomen in de titel van de webpagina. Volgens Critchlow maakte dit het formuleren van algemene SEO-strategieën relatief eenvoudig. Was de concurrentie rondom een zoekterm hoog? Vergroot dan de autoriteit van de webpagina. Was de concurrentie rondom een zoekterm lager, dan was een exacte match met de pagina en de zoekterm meestal voldoende om te ranken.

Kunnen we zoekmachine-algoritmes tegenwoordig nog begrijpen?

Bovenstaand voorbeeld maakt al duidelijk dat artificial intelligence een steeds grotere rol speelt binnen de zoekalgoritmes van grote zoekmachines. Echter, daardoor is het een stuk ingewikkelder geworden om de algoritmes te begrijpen. Hierdoor is het opstellen van ‘algemene’ SEO strategieën een stuk lastiger geworden. Critchlow onderscheidt drie hoofdfactoren die het huidige algoritme van Google bijna onbegrijpelijk maken:

  • Hoge dimensionaliteit: Google’s algoritme maakt gebruik van ontzettend veel input (200+ ranking-factoren). Al deze verschillende inputs interacteren met elkaar, maar het is (nog) onduidelijk hoe dat precies werkt.
  • Non-lineariteit: als je één factor vindt die de rankings van je website positief beïnvloed, zullen resultaten niet blijven verbeteren naarmate je deze ranking-factor blijft pushen. Zo kan het verhogen van de zoekwoorddichtheid op een pagina de ranking verhogen, maar teveel hiervan kan je rankings juist schaden.
  • Discontinue functie: input en output zijn niet gelijk aan elkaar. Dat betekent dat Rankings kunnen gedurende een lange periode langzaam en gestaag verbeteren, maar ook in een dag plotseling sterk dalen.

Kortom, het is vrijwel onmogelijk geworden om de werking van Google’s algoritme te bevatten. Zelfs de programmeurs van het algoritme weten vaak niet precies hoe het algoritme precies werkt, aangezien het algoritme zichzelf blijft verbeteren zonder tussenkomst van de programmeur.

Hoe blijven SEO-consultants relevant?

Ook op de vraag hoe SEO-consultants relevant blijven, heeft Critchlow een antwoord. Hij stelt dat computers beter zijn in de diagnose van problemen. Echter, computers missen de creativiteit om de diagnose om te zetten tot inzichten. Zo kan een machine wel vaststellen dat je website meer bekendheid en zichtbaarheid nodig heeft, maar  weten ze niet hoe je dit moet oplossen. SEO consultants moeten degenen zijn die hun multidisciplinaire kennis inzetten om tot een concrete oplossing te komen. Dat houdt het overtuigen van organisaties in, maar ook het toepassen van algemene kennis en het leren om gegevens om te zetten naar begrijpelijke verhalen.

AI biedt vele mogelijkheden die op de arbeidsmarkt handig ingezet kunnen worden, ook door de SEO consultant. Maar verliezen SEO consultants hun banen aan robots? Zeker niet! Sterker nog, AI nodigt juist uit tot samenwerking. Zo kunnen de automatisch gegenereerde algoritmes output bieden die vervolgens door SEO-consultants geïnterpreteerd worden en omgezet naar nieuwe inzichten. Het uiteindelijke doel is een optimale combinatie van mens en machine!

 

Deel dit bericht

1 Reactie

Joost

Beste Thomas,

SEO’s blijven tot minstens 2025 relevant. Zo niet 2030. Waarom? Om AI overal toe te passen op het G-algoritme, anders dan een beetje CTR’s etc meten, zal het serverpark volledig moeten overschakelen op Quantum computing.

De investering die dat vergt (ze gebruiken nu al 2% van alle CPU power ter wereld) kan voorlopig lang niet uit in the end of the day kijken ze ook naar kosten/baten (aandeelhouders).

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond