-

Schaalbaar en stapsgewijs digitaliseren? Denk eens aan een Team-as-a-Service

Wanneer je als bedrijf zelf de ontwikkelcapaciteit niet in huis hebt, kun je die uitbesteden. Team-as-a-Service is een aanpak waarbij projecten worden uitgevoerd door externe ontwikkelaars die op afroep vaker ingeschakeld worden.

Voor het bouwen van web-applicaties en platforms die digitale optimalisatie of zelfs transformatie mogelijk maken heb je als organisatie geschoolde experts nodig. In het MKB+ loont het niet altijd om zulke mensen permanent in dienst te houden. Het aantrekken van tijdelijke krachten kan dan uitkomst bieden. Dat kan op verschillende manieren. Eén zo’n oplossing is Team-as-a-Service.

Bij Team-as-a-Service werk je in principe met een vaste kern aan mensen, maar kun je toch flexibel inzetten. Een voordeel voor de opdrachtgever is dat de ingehuurde mensen kennis kunnen opbouwen van de organisatie en de markt waarin men actief is. Zo kan voortgebouwd worden op eerdere samenwerkingen en creëren beide partijen seriële effectiviteit: een gespecialiseerd bureau biedt een goede thuisbasis voor deskundigen die in staat zijn om aan front-end- en back-end-ontwikkeling te doen. Daar volgen de projecten zich immers op.

Transparant

Dat teamwerk komt pas echt tot zijn recht indien er werkelijk sprake is van opeenvolgende projecten. Als opdrachtgever moet je eigenlijk de intentie hebben je digitale voetafdruk stapsgewijs te vergroten. Eerst het laaghangend fruit oogsten en dan verder gaan. Je begint met de optimalisatie van processen en dan groei je vanzelf door naar echte transformerende toepassingen zoals portals voor klanten of leveranciers. Je verbetert de doelmatigheid van je organisatie en uiteindelijk zie je resultaten in de beleving van klanten, leveranciers of werknemers.

Team-as-a-Service fungeert optimaal als opdrachtgever en bureau kiezen voor een transparante manier van werken: vooraf is bekend uit welke mensen het team bestaat en daarvan is de kern vertrouwd met de bedrijfsvoering bij de opdrachtgever. Kennis wordt gedeeld en geborgd, en de inzet kan naar behoefte op- en afgeschaald worden. Dat geldt ook voor planning en begroting: een opdrachtgever betaalt pas achteraf voor de werkelijk gemaakte uren, niet als voorschot voordat enig werk is verzet.

Voorbeelden

Wij passen deze aanpak nu toe bij een overheidsinstelling in de zorg die zijn dienstverlening wil verbeteren. Er zijn bij zo’n organisatie diverse werkzaamheden die met hulp van digitalisering sneller en beter afgehandeld kunnen worden. En daar komen steeds nieuwe bij. Ze willen hun tijd immers aan zorg besteden, niet aan administratie.

Een ander voorbeeld zien we in de ‘warme-drank-dienstverlening’. Dat is eigenlijk een serie van projecten om zakelijk koffiegebruik te verbeteren. Op de zaak streef je naar smakelijke koffie (of thee, water, soep; vul maar in) zonder zorgen. Als leverancier van apparatuur en ingrediënten wil je dat allemaal zo doelmatig mogelijk organiseren. We beginnen met een platform om de machines te beheren en stap voor stap kunnen we de aanvoerketen digitaal optimaliseren.

Over de auteur: Daan Gönning is directeur van Tribe Agency.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op sociale media: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond