-

Serieuze stap in m-commerce: winkelen op Pinterest

Mobiel winkelen wordt nu wel heel eenvoudig. Deze week kondigde Pinterest aan een volgende stap te zetten in m-commerce: het bedrijf maakte bekend de koop nu-knop in te bouwen. Wat betekent die verandering?

Pinterest zegt binnen een aantal weken de zogenoemde ‘buyable Pins’ te lanceren. De koop nu-knop zal werken voor pins die meer informatie bevatten dan alleen een link. Denk bijvoorbeeld aan de volledige ingrediëntenlijst van een recept die met één druk op de knop kan worden gekocht. Gebruikers zien op Pinterest zelf al een prijs en eventuele specificaties. Na het klikken op de knop kan worden betaald en regelt de aangesloten partner verdere afhandeling van de order.

Voor de betalingen werkt Pinterest samen met Stripe en Apple Pay. Apple Pay is op dit moment nog niet actief in ons land, maar zowel banken en betaalaanbieder Adyen hebben al gezegd met Apples betaaldienst te willen werken. Stripe is op dit moment in Nederland actief als open bèta en biedt alleen betaling aan via Visa, Mastercard en American Express. De gebruiker zelf betaalt volgens TechCrunch geen verdere transactiekosten.

Placing-your-order-with-Apple-Pay
Serieuze stap in m-commerce

De pins zullen waarschijnlijk nog deze maand opduiken tussen aanbevelingen en zoekopdrachten. Retailers als Macy’s en Nordstrom zouden al talloze producten beschikbaar hebben voor het platform. Ook de bekende webwinkelsoftware Shopify is al gelinkt.

Daarmee wordt een nieuwe serieuze stap gezet richting m-commerce, het winkelen via het mobiele scherm. Vorige maand kondigde Google ook al aan een dergelijke koop nu-knop te gaan vertonen bij de zoekresultaten. Het bedrijf hoopt daarmee de concurrentie aan te gaan met grote webwinkels als Amazon. De zoekgigant zegt de dienst in kleine stappen te introduceren. Ook hier wordt Macy’s genoemd als een van de eerste deelnemers.

Pinterest zelf bouwde eerder dit jaar al een andere functie in waarmee het marketeers naar het platform hoopt te lokken. Het bedrijf heeft een partnerschap gesloten met Apple waardoor gebruikers andere iOS-apps kunnen downloaden zonder Pinterest te hoeven verlaten.

Veel zal het bedrijf niet hoeven doen om de aandacht van de mobiele marketeer te trekken. Van de sociale media is Pinterest bij uitstek een mobiel platform. 75 procent van de activiteit die de ongeveer 70 miljoen gebruikers vertonen, zou plaatsvinden op een mobiel apparaat.

Integratie: een nieuwe winkelpui

Hoewel Pinterest bekendheid vergaarde als fotodienst, verlegt het de focus nu dus ook naar de integratie met andere media en bedrijven. De aankondiging van deze week spreekt namelijk ook over de langverwachte openstelling voor andere ontwikkelaars. Die worden nu mondjesmaat toegelaten en zouden de eigen platformen kunnen koppelen.

De opzet waarvoor Pinterest kiest, maakt wel dat niet iedere winkelier zich zomaar kan aansluiten. Gebruikers van het platform worden namelijk niet doorgelinkt naar de omgeving van de retailer, maar via een API – application programming interface – aan het e-commercesysteem gekoppeld. Zowel Google als Pinterest zal gaan functioneren als extra winkelpui. Met de webwinkel zelf is geen verder contact nodig.

Content zoals op sociale media aangeboden en commercie raken hiermee nog verder vervlecht. Voor een deel van de klanten zal het betekenen dat de webwinkel minder belangrijk wordt en social- en contentmarketing juist invloedrijker. Daarmee kan het bedrijf de aandacht trekken en zorgen voor directe conversie.

Voor de integratie via een API moet technisch gezien meer gebeuren dan voor de koppeling aan Facebook, het zogenaamde f-commerce via productfeeds. Nu meer en meer platformen via API gaan communiceren, zullen onderhoud en samenwerking complexer worden.

Beïnvloeding via crosssells en het bieden van gepersonaliseerde content is vaak ingewikkeld, het goed koppelen van een loyaliteitsprogramma een heel karwei. Voor veel van dit soort zaken is de tussenkomst van geavanceerde software noodzakelijk.

Toch zullen veel winkeliers blij zijn met de ontwikkelingen. De kansen die nu buiten de eigen webwinkel liggen zullen zorgen voor een betere klantervaring.

Deel dit bericht

2 Reacties

John Pijnenburg

Het is fijn te lezen dat er eindelijk betaaloplossingen komen die mobile echt op de kaart gaan zetten. Iedere zichzelf respecterende webshop zit hier al enige tijd op te wachten.

Klaas Koopman

Inderdaad John, het heeft even tijd nodig gehad, maar ik denk dat we dit en komend jaar meer van dit soort betaaloplossingen gaan zien. Ik ben alleen nog benieuwd naar de uitwerking hiervan.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond