‘Slechte mobiele sites in Nederland zorgen voor uitblijven conversie’

Blijven klanten zich maar oriënteren op mobiel en converteren ze vervolgens op desktop? Het is maar hoe je het bekijkt. ‘Dit is iets wat we onszelf hebben aangepraat’, zegt Jurjen Jongejan van ISM eCompany op E-Commerce Live!. ‘We maken gewoon hele slechte sites.’

Hij komt ze geregeld tegen. Bedrijven die blijven volhouden dat mobiele bezoekers niet converteren. ‘Maar als je echt goed gaat kijken, maken we in Nederland gewoon hele slechte mobiele websites.’ Wat er mis mee is? Het gedrag wordt niet onderzocht: hoe klanten zich oriënteren en kopen. ‘Er wordt weinig onderzoek gedaan naar hoe mensen mobiel wíllen shoppen.’

Het kan echt anders, verzekert Jongejan. ‘Ik ken bedrijven die vanaf dag één de focus hebben gelegd op mobiel en daar nu meer converteren dan op desktop. In alle markten heb je zulke mobiele leiders.’

Wat heb betreft zijn er twee belangrijke succesfactoren. Allereerst adviseert hij op dataniveau goed te kijken naar gedrag. Hoe winkelen mensen, waar vallen ze uit en waarom? ‘Dat is op mobiel dus niet anders dan op desktop. En vervolgens moet je heel veel a/b-testen op basis van een goed gestructureerd proces. Hoe meer databronnen je hebt een hypothese, hoe groter het succes ervan.’ Kijk naar webanalytics, verzamel on-site feedback, houd klantinterviews, voer usability-onderzoek uit en doe a/b-onderzoek op mobiele apparaten.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug