Social media in tijden van social distancing
Op social media zie je meer livestreams en mensen die met vrienden en familie videobellen, want 1,5 meter afstand is de nieuwe werkelijkheid. Mensen blijven zoveel mogelijk thuis. Wat verandert dat aan ons social media gedrag?
Smartphone en social media gebruik is gestegen
Tijdens de coronavirus uitbraak in China spendeerden Chinezen twintig procent meer tijd op hun smartphones dan dezelfde periode een jaar daarvoor. Smartphones bieden natuurlijk een manier om contact te behouden met anderen, dienen als entertainment en worden gebruikt om de laatste updates te lezen over het coronavirus. Ook werd de smartphone meer gebruikt voor praktische zaken als het bestellen van eten bij supermarkten en restaurants.
Nu mensen ook in quarantaine thuis zitten in NL zien we ook hier een toename in app gebruik.
Uit onderzoek van Mediabrands Marketing Sciences in Nederland blijkt dan men gemiddeld:
- Vijf procent meer is gaan Instagrammen en (onder jongeren wordt zelfs vijftien procent meer ge-instagramt)
- Tien procent is meer gaan Facebooken
De meest gebruikte apps om te socializen
De meest gebruikte apps om met elkaar in contact te blijven zijn Whatsapp, Facebook, Facetime, Instagram en Skype (bron: Mediabrands Marketing Sciences).
Een van de meest gedownloade apps tijdens de coronacrisis is de app Houseparty. Houseparty is een social network app die de mogelijkheid biedt om met je vrienden te videobellen en tegelijkertijd spellen kunt spelen, als draw something en trivia. Gemiddeld spelen, chatten en bellen mensen 51 minuten per dag in de app.
Trending topics
Ook gaat het gesprek op social media over het coronavirus. In Nederland zien we op verschillende social media platformen trending topics ontstaan gerelateerd aan het coronavirus. Zo zijn op Instagram de trending hashtags de volgende:
#togetherathome
#stayhome
#stayhealty
#socialdistancing
#quarantinecooking
#quarantinelife
#corona (7,8 mln berichten op instagram)
De hashtags op Instagram laten veel saamhorigheid zien en worden veel livestreams en concerten gestart door onder andere Chris Martin van Coldplay en John Legend als entertainment.
Op Twitter zijn de trending hastags meer gericht op nieuwsitems.
#coronavirusnederland
#socialdistanacing (het klopt dat deze verkeerd is gespeld in Nederland op Twitter)
#COVID19
TikTok
TikTok steunt social distancing door een samenwerking op te zoeken met celebrities en creators in het concept #HappyAtHome: Live! Elke avond nodigen zij hun TikTokkers uit om te relaxen met de Live! experiences als Motivation Monday (talks, workouts, dance classes etc.) Kick Back Tuesday (game night, tuturials). Zo hebben ze elke ma-vrijdag een programma gemaakt voor thuisentertainment.
Populaire onderwerpen
In de trend tool van Pinterest (US data) komt naar voren dat interesse is gegroeid in onderwerpen als:
- staycation
- home workout
- home office
- homeschool
- gardening for beginners
- Netflix shows to watch
- crafts for kids
- date night ideas at home
Sentiment is niet overwegend negatief of positief
Het algemene sentiment dat naar voren komt in uit de sentiment analyse is niet overwegend positief of negatief. Wel zien we dat het sentiment rondom corona specifieke termen negatief is en komt angst als emotie naar voren. Daarentegen is het sentiment om trending hastags als #togetherathome en #stayhome positief en worden emoties als hoop hieraan verbonden.
Stem de communicatie af op deze trends
Al deze trends laten zien dat mensen op zoek zijn naar saamhorigheid en thuisentertainment. Als bedrijf kun je hier de communicatie op afstemmen door op de hoogte te blijven van de trending topics en hashtags. Pas de boodschap hierop aan, probeer consumenten te helpen en ze een hart onder de riem te steken en daag ze uit voor challenges in #quarantainecooking of #happyathome.
Over de auteur: Sanne Bongers is product manager social bij Reprise Digital.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond