-

Social weekoverzicht: Twitter lanceert tailored audiences

Deze week verstuurde Instagram een persuitnodiging, waarschijnlijk  voor de introductie van een nieuwe dienst. Tevens werd bekend dat de lancering van de verwachte muziekdienst van YouTube over de jaarwisseling heen wordt getild. Daarnaast bleek dat Twitter uit de advertentievariant Promoted Trends minder dan tien procent van de inkomsten haalt. Maar dat was niet het enige nieuws over Twitter: ze lanceerden deze week tailored audiences. Facebook paste deze week het algoritme van de newsfeed aan.

Twitter komt met retargeting voor advertenties
Twitter lanceerde deze week een nieuwe functionaliteit voor hun advertentieplatform genaamd tailored audiences. Dat biedt de mogelijkheid om gerichte advertenties in de feed van websitebezoekers weer te geven. Als basis hiervoor dienen cookies. Gebruikers die, via de Do Not Track  optie, in hun browser hebben ingesteld niet gevolgd te willen worden, krijgen de advertenties niet te zien.

Met de lancering van tailored audiences komt er een einde aan een test die Twitter in juli van dit jaar aankondigde. De resultaten van de test zijn veelbelovend. Eén van de partijen die behoorde tot de bètatesters is HubSpot. Zij zagen bij de retargeting het engagement op Twitter met 45 procent toenemen. Een andere tester, Krossover, zag met hun cost per customer acquisition (CPA) dalen met 74 procent. New Relic, een bedrijf dat performance management-software aanbiedt voor servers en apps, zag zijn conversieratio zelfs stijgen met 195 procent.

Wil je aan de slag met Twitters tailored audiences, dan kan het op dit moment alleen via een select aantal partners waaronder Adroll, ValueClick en [x+1]. Twitter geeft in een blogpost aan dat het in de toekomst bijvoorbeeld ook mogelijk gaat worden om huidige klanten op Twitter te gaan targeten.

Apple neemt Topsy over
Afgelopen week werd bekend dat Apple het bedrijf Topsy Labs heeft overgenomen. Via de website Topsy.com kan worden gezocht naar conversaties op Twitter, Google Plus en andere sociale netwerken. Apple betaalde 225 miljoen dollar voor het bedrijf. Wat Apples plannen met de overname van het bedrijf zijn is niet bekend gemaakt. The Wall Street Journal vermoedt dat Apple de technologie mogelijk gaat inzetten voor iTunes Radio. Luisteraars zouden hiermee bijvoorbeeld kunnen worden gewezen op muziek of artiesten die op Twitter worden genoemd.

Facebook past algoritme newsfeed aan: meer aandacht voor nieuws
In oktober van dit jaar maakte Facebook bekend dat het verkeer vanaf Facebook naar nieuwswebsites in een jaar tijd was gestegen met 170 procent en daarmee was verdriedubbeld ten opzichte van vorig jaar. Facebook herkent dat gebruikers meer belangrijk nieuws willen zien en heeft daarom deze week het algoritme voor de newsfeed aangepast. Met deze wijziging geeft Facebook voorrang aan nieuwsartikelen voor de zo genoemde meme photo. Deze aanpassing zal vooral merkbaar zijn wanneer gebruikers het sociale netwerk benaderen via hun mobiel.

Om ervoor te zorgen dat berichten van vrienden niet te veel worden weggedrukt door nieuwsartikelen maakt Facebook de berichtenstroom dynamischer. Hiermee worden nieuwsartikelen niet meer weergegeven in de newsfeed nadat een gebruiker er op heeft geklikt. Reageert een van de Facebook vrienden op het artikel, dan wordt deze reactie weer opgelicht en verdwijnt het artikel later weer uit de newsfeed.

LeWeb: The Next 10 Years
Komende week is Parijs het toneel van een van Europas grootste conferenties op het gebied van technologie en ondernemerschap: LeWeb. Drie dagen lang zullen alle grote namen nieuwe productaankondigingen doen en nieuwe cijfers omtrent het gebruik onthullen. Sprekers zijn onder andere Gary Vaynerchuk, Tony Fadell (Nest Labs), Bradley Horowitz (Google+) en vele andere. Het thema voor dit jaar is ‘The Next 10 Years’, oftewel fast-forwarden naar de toekomst. Ben je er niet bij? Wees niet getreurd. De hele conferentie is op dinsdag, woensdag en donderdag te volgen in HD kwaliteit via http://www.youtube.com/leweb.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond