-

Wat staat de supply chain te wachten rond de feestdagen?

Met de feestdagen voor de deur zijn e-commercebedrijven en online retailers volle bak aan de slag om hun aanbod gevuld te krijgen. Vertraagde leveringen zijn echter overal ter wereld nu al aan de orde van de dag. Wat staat de supply chain nog allemaal nog te wachten rond de naderende feestdagen en hoe kun je je erop voorbereiden?

Medio augustus heb ik in een uitgebreid verhaal uit de doeken gedaan hoe de situatie in Zuid-China en met Ever Given een flinke impact kan hebben op de supply chain. Tot op heden waren vooral China – met Yantian en Ningbo als brandhaarden van covid19-besmettingen – in het nieuws. Het punt dat ik ditmaal wil maken is dat er momenteel dermate veel vertragingen en capaciteitstekorten optreden dat zelfs bij relatief kleine gebeurtenissen, zoals een afsluiting voor een of twee dagen, een rimpeleffect kan optreden.

Vietnam

Ten zuiden van China, in Vietnam, leek de coronapandemie bijvoorbeeld onder controle. Dat bleek slechts schijn, want deze zomer rezen de coronabesmettingen de pan uit, waarna de Vietnamese regering een ongekend strenge lockdown heeft afgekondigd in de hoofdstad Ho Chi Minh-stad.

Ook Vietnam is een belangrijke leverancier van consumentenproducten, zoals kleding, schoenen, meubels en telecomapparatuur: nog niet op dezelfde schaal als China, maar gezien de opkomst van het land in de wereldeconomie als een plek om productie naar te verplaatsen kan een langdurige lockdown verstrekkende gevolgen hebben voor de supply chain.

De verstoringen in zeevracht haalde recentelijk meermaals de wereldpers, maar ook in de lucht kennen we net zo goed grote problemen die niet in de belangstellingen staan. Air transito geldt als een mogelijk alternatief voor vastlopende leveringen vanuit Zuid-China, maar evengoed daar kennen we een risico op vertragingen.

Problemen op vliegvelden

Onlangs ging Shanghai Pudong Airport in quarantaine vanwege nieuwe coronabesmettingen, wat zorgde voor scherp stijgende prijzen en vertragingen van enkele dagen richting Europa. Ook die zullen nog weken zo niet maanden kosten om weg te werken.

Bangladesh is een belangrijke leverancier van kleding. Of we wel op tijd een nieuwe sweater of hippe jeans in de zak of onder de kerstboom vinden, is maar zeer de vraag. Luchtvrachttarieven vanaf Dhaka Airport, het vliegveld van de hoofdstad, zijn in de afgelopen maanden verdubbeld. Dit komt mede door de enorme prijsvolatiliteit van zeevracht: een hogere prijs voor zeevracht maakt het vervoer per vliegtuig rendabeler.

Het vliegveld kan de gestegen vraag rondom de feestdagen en het aantrekken van de wereldeconomie nauwelijks bijbenen, temeer omdat ook de scanners dienst weigeren. Door alle vertragingen en mismanagament ontstaan er lange wachttijden voor vrachtwagens die willen lossen bij het internationale vliegveld.

Wegverkeer in Europa

Ook de situatie op de weg in Europa is er een om scherp in de gaten te houden. In Groot-Britannië is er een al jaren bestaand tekort aan vrachtwagenchauffeurs nog verder aangewakkerd door Brexit. Wij schatten het tekort momenteel op zo’n 40 tot 70 duizend chauffeurs in het VK, hoewel sommige bronnen reppen van wel 100 duizend. Het gevolg is dat retailers met elkaar strijden om een kleinere groep vrachtwagens en zelfs chauffeurs startbonussen en hogere salarissen te bieden om maar de dekking te garanderen die ze nodig hebben.

In Nederland valt het tekort vooralsnog mee. Althans, als je het vergelijkt met de cijfers in het VK. Volgens het Sectorinstituut Transport en Logistiek (STL) is er de komende jaren, met name vanwege vergrijzing, behoefte aan een instroom van 7 duizend chauffeurs per jaar. Door het aantrekken van de economie heeft een kwart van de transportbedrijven personeelstekorten, becijferde ABN Amro.

Bereid je voor

Dit zijn slechts een paar voorbeelden van wat ons te wachten staat in aanloop naar de feestdagen. Wat precies de hoek is waar de klappen gaan vallen valt moeilijk te voorspellen. Wellicht kunnen we veronderstellen dat iedereen hier de effecten van gaat ondervinden, zowel leveranciers, verschepers, retailers als consumenten.

Vooralsnog is het wel verstandig om je productcatalogus scherp onder de loep te nemen. Welke goedlopende producten tijdens Sinterklaas en Kerst leveren de meeste marge op en moet ik dus absoluut in huis hebben. Communiceer tijdig met de leveranciers en zorg voor consolidatie opdat de beschikbare ruimte optimaal benut wordt. Welke producten rondom de feestdagen zullen juist (flink) marge inleveren als de transportkosten (nog) verder oplopen? Misschien is het dan een slim idee om die minder aandacht te geven of zelfs helemaal te schrappen.

Hoe kunnen we bijvoorbeeld slim een buffer inbouwen om alvast rekening te houden met uitgelopen levertijden? Hoe kunnen we aan de verwachtingen voldoen en hoe communiceren we met onze klanten als leveringen echt vertraagd blijken, of helemaal niet op tijd blijken te komen? Het zal veelal aankomen op crisiscommunicatie. Desalniettemin zal goed beslagen ten ijs komen met een plan van aanpak al een hoop gedoe schelen. Informeer dus tijdig de marketing- en communicatieafdeling en stem customer service af op mogelijke klachtafhandeling.

Problemen noch niet voorbij

Nu de vaccinatiegraad overal ter wereld oploopt, zullen de effecten van de pandemie langzaam maar zeker afnemen. Dat betekent niet dat de logistieke problemen voorbij zijn. Door het aantrekken van de economie is de vraag groot, de druk op vrachtvervoer verder toegenomen, en het personeelstekort opgelopen in diverse sectoren, waaronder het transport, waar de spoeling toch al dun was.

Zelfs al zou de vraag stabiliseren, dan nog moeten retailers alle zeilen bijzetten om hun voorraden op peil te krijgen. Houd het nieuws de komende maanden dus nog scherper in de gaten, om snel in te kunnen spelen op veranderende marktomstandigheden en verstandig te kunnen plannen.

Over de auteur: Richard Fattal is medeoprichter en CCO van Zencargo.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedInTwitter en Facebook.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond