-

Strategisch succes vraagt om constante innovatie

Bij succesvolle innovaties moeten digital en technologie verweven zijn in het DNA van een organisatie, en niet alleen als losse projecten worden uitgevoerd. Toch is het geen doel op zich. Digitalisering maakt het mogelijk, maar innovatie zorgt voor resultaat. 

Technologie en digitalisering zijn op zichzelf geen sleutel voor succes. Toegeven: het biedt organisaties ongekende kansen en mogelijkheden, maar een organisatie verandert niet door alleen technologie. Veel belangrijker zijn de mindset en de normen en waarden van een bedrijf.

Eerst de business dan de technologie

Een belangrijk onderdeel van de juiste mindset is het vermogen om de business centraal te plaatsen: think business first. Voor succesvolle innovatie is het cruciaal om de businessdoelen op de eerste plek te zetten en daarna pas de technologie erbij te zoeken die ervoor zorgt dat die doelen worden behaald. Dit vraagt om een belangrijke verandering van het heersende paradigma. Wanneer bedrijven nieuwe digitale tools zoals kunstmatige intelligentie (AI) ontdekken, stellen zij zichzelf nog vaak de verkeerde vraag: “Wat kunnen we daarmee doen?”. Een betere vraag is: “Mijn klanten willen een betere klantenservice, kunnen AI-chatbots dat leveren?”.

Co-innovatie

Het tempo waarop innovatie binnen een organisatie plaatsvindt is van steeds grotere waarde voor het succes van digitale bedrijven. Daarom is het ontzettend waardevol wanneer meerdere partijen met elkaar samenwerken om innovatie te stimuleren. Een belangrijke factor daarbij is het proces van co-innovatie. Co-innovatie helpt niet alleen om het innovatieproces te verbeteren en te versnellen, het verlaagt ook de risico’s ervan – voor zowel de opdrachtgever als de uitvoerder. Door de kosten van innovatie te delen en als echte partners op te trekken, kunnen  ontwikkelingen versneld plaatsvinden.

Augmented reality

Een mooi voorbeeld hiervan is het co-innovatieproject dat we samen met Schneider Electric hebben gedaan. Voor dit project werden tablets aangesloten op 5G met behulp van Schneider Electric’s augmented reality toepassing: EcoStruxure Augmented Operator Advisor (AOA). Bij deze applicatie kunnen medewerkers real-time gegevens en virtuele objecten op een kast, een machine of zelfs in de hele fabriek kunnen projecteren. Het doel van de test is om toekomstige functionaliteiten van 5G tegen minimale vertraging en maximale capaciteit inzichtelijk te krijgen.

Minder menselijke fouten

Dankzij de schaalbaarheid van 5G is het een belangrijke oplossing voor de groeiende vraag naar bandbreedte en betrouwbaarheid. Medewerkers die met behulp van de AOA-applicatie op hun 5G-tablet een machine filmen, krijgen live vanuit de cloud gehoste informatie te zien over de status van de machine en toekomstig onderhoud. Niet alleen beperkt dit de downtime van de machine door het onderhoud ervan zoveel mogelijk te stroomlijnen, ook blijven menselijke fouten op deze manier tot een minimum beperkt. Een voorbeeld hiervan is livetracking van de temperatuur van een spoelwikkelmachine, waardoor tijdig kan worden gesignaleerd wanneer deze oververhit raakt en/of een onderdeel moet worden vervangen.

Daarnaast worden de productiegegevens die AOA gebruikt, verzameld en verwerkt in de micro-datacenteroplossingen van Schneider Electric (zoals Smart Bunker of Micro Data Center 6U Wall Mount) die IT-infrastructuur lokaal van stroom, koeling en beveiliging voorzien.

Werk en denk buiten sectoren

Bij innovatie maakt het niet uit binnen welke branche een bedrijf actief is, meestal zijn innovatieve oplossingen uit andere industrieën breed toepasbaar. Het is daarom verstandig om in het geval van innovatie een breder perspectief te hanteren. Een voorbeeld is de Indiase rederij Allcargo Logistics, dat – geïnspireerd door Uber – gedeelde zeecontainers aanbiedt. Om innovatieve ideeën te stimuleren, kan het zelfs een optie zijn om samen te werken met een concurrent. Een mooi voorbeeld hiervan is de gezamenlijke ontwikkeling van een nieuwe biobrandstof voor de luchtvaart door Boeing en Embraer.

Hoe ziet een succesvol bedrijf eruit?

Een succesvol bedrijf innoveert continu. Digitale transformatie is niet alleen de juiste technologie, het omvat een nieuwe manier van werken en denken, nieuwe business modellen, razendsnelle uitvoering, luisteren naar opdrachtgevers en ze met behulp van innovatie blijven verrassen. Digitalisering maakt het mogelijk, maar innovatie zorgt voor resultaat. 

Over de auteur: Philip Ringgenberg is Senior Director Business Consulting & Innovation Advising bij Orange Business Services

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond