Tech economie: internet is de toekomst van je bedrijf

Informatietechnologie gaat tegenwoordig verder dan het verbeteren van de efficiency en het verhogen van het rendement. Het is cruciaal onderdeel geworden van alle primaire bedrijfsprocessen. Online ecosystemen die zich verbinden met de eindgebruiker en inspelen op hun eisen en wensen zijn de aanjager van succesvolle bestaande en nieuwe bedrijven.

Vanuit die visie presenteerden Ger Hofstee en Denis Doeland onlangs het nieuwe E-book www.vananaloognaardigitaal.nu. Want als jouw bedrijf of merk geen rol speelt in de online wereld, heb je grote kans dat je flink achterloopt. De beste manier om goed voorbereid te zijn op een onzekere toekomst, is deze zo snel mogelijk uit te vinden.

Innovatie als driver
Het internet en IT zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Samen zorgen ze voor radicale veranderingen ten aanzien van businessmodellen. Dat gebeurt niet straks, maar is nu aan de gang. Uit een rapport van de Boston Consulting Group over het verdienmodel van Nederland in 2030 blijkt dat de meeste bedrijven niet zijn voorbereid zijn op de fundamentele innovaties die zij moeten doorvoeren om het hoofd boven water te houden. Kennis en informatie worden makkelijk en snel uitgewisseld. Dit verandert het economische speelveld in rap tempo. Slechts 30 procent van de winstgevende bedrijven is tegenwoordig nog een grote speler. Start-ups en kleine MKB’ers met vooral jonge mensen bewijzen steeds vaker dat ze zonder relatief hoge investeringen grote stappen kunnen maken. Er is maar één conclusie: IT wordt één van de belangrijkste pijlers van de economie en digitale verandering is de enige constante factor.

Openheid en transparantie
De Internet society, een wereldwijde organisatie met meer dan 65.000 leden, gebruikt de term ecosysteem om de organisaties en mensen die dagelijks aan het internet werken te beschrijven. Deze technologie zorgt ervoor dat we altijd en overal met elkaar verbonden kunnen zijn. Deze online gemeenschap bestaat uit eindgebruikers, ontwikkelaars, leveranciers en distributeurs. Zowel bewust als onbewust creëren ze samen dagelijks toegevoegde waarde voor anderen. Ieder bedrijf moet onderdeel gaan uitmaken van dit internetecosysteem om in contact te blijven staan met klanten en fans. Unieke content, functionaliteit en data staan centraal. Het verschil maken in de massa met een boodschap vanuit het hart die mensen raakt. Dat is noodzaak om het vliegwiel van de tech economie voor jouw bedrijf te laten draaien.

Voor elkaar en door elkaar
Volgens Internet World Stats waren er in 2012 ruim 2,4 miljard mensen actief op het wereldwijde web. Een rapport van Emarketer telt op dat moment 1,3 miljard social media gebruikers. Daarvan zat bijvoorbeeld 51 procent op Facebook, 26 procent op Google+ en 22 procent op Twitter. 14 procent van al het internetverkeer is afkomstig van een mobiel apparaat. Eind van dit jaar heeft 34 procent van de wereldbevolking toegang tot internet. Social media bereikt dan zo’n 25 procent van de bevolking. De waarde van content, zonder of met minimale tussenkomst van professionele redacties, is dus ongekend.

Voordat je stappen gaat ondernemen is het wel belangrijk om de context van deze cijfers te begrijpen en te vertalen naar jouw bedrijfsstrategie. Met hagel schieten werkt niet meer. Het activeren nu is het vroegere adverteren.

Klanten hebben de macht
Deze ontwikkelingen vragen om een geïntegreerde aanpak. Maar het silo-denken zit diep in onze genen. Daarom benaderen veel bedrijven hun online sociale kanalen nog apart zonder enige vorm van integratie tussen marketing, communicatie, service en verkoop. Ze blijven reclame maken op kanalen waar de klanten en fans juist op zoek zijn naar connectiviteit. Van push naar pull is de manier om met behulp van het internet de organisatie en haar netwerk beter te structureren en efficiënter te maken. Human resource, customer service en doorontwikkeling spelen hierbij een grote rol en drukken de doelstellingen als omzet en bereik naar de achtergrond. Alleen door buiten de gebaande paden te treden kan de waarde van jouw bedrijf groeien. Bovendien bepalen de klanten en fans of, hoe, waar en wanneer zij met jouw bedrijf in contact willen treden.

Feiten en cijfers
Er zijn naar schatting tussen de 250 en 300 social mediakanalen. Deze komen en gaan, zoals het klassieke Nederlandse voorbeeld Hyves. Het mobiele gebruik groeide de afgelopen jaren met 60 procent en de adoptie van oudere gebruikers is explosief. Om tot een beslissing te komen welke netwerken en platforms voor jouw bedrijf relevant zijn, moet je weten waar de doelgroep zit. Dankzij rapporten van Nielsen, Global Web Index, Kleiner, Perkins, Caufield & Byers, Business Insider, eMarketer of Statista kun je snel inzicht vergaren. Het is niet relevant welk netwerk “hot or not is”. Je moet als bedrijf de bewegingen van jouw netwerken op het internet goed in de gaten houden om de juiste aansluiting te houden. Bovendien worden apparaten steeds slimmer en neemt technologie ons dagelijkse leven over. De juiste weergave en gebruikerservaring per kanaal telt en de waardevolle statistieken uit data opslag en analyses liegen niet.

Van ja zeggen naar doen
Tijd om aan de slag te gaan. Doe alsof je opnieuw begint. Kijk naar de digitale wereld van nu. Schuif die aan de kant. Teken het ideale ecosysteem en ga van daaruit stap voor stap verbinding maken met de eindgebruiker. Bundel deze databronnen, bijvoorbeeld via single sign on van Social Brand Builder, om daar in de toekomst lering uit te kunnen trekken. Onthoud dat alle digitale relaties de toekomstige waarde bepalen van jouw bedrijf. Vergeet dus niet om te werken met een duidelijke roadmap om daadwerkelijk de relatie met klanten en fans aan te gaan. Gebruik bij het bepalen van deze strategie het ALICI-principe dat bestaat uit de volgende elementen: apparaten, landschap, inhoud, connectie, informatie. Geef je bedrijf toekomst en onthoudt: het internet is jouw enige toekomst. Of je nu wilt of niet.

Succes scoren met online business? Blijf www.vananaloognaardigitaal.nu van de auteurs Denis Doeland en Ger Hofstee hier volgen!

Foto: Zinnebeelden

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug