-

Zo belangrijk voor je conversie: thumbnails

Als je wilt dat je video’s bekeken worden, dan moeten ze opvallen. Vaak beslissen bezoekers wat ze gaan kijken op basis van thumbnails. Youtube selecteert bijvoorbeeld automatisch drie thumbnails waaruit gekozen kan worden, maar je kunt ook zelfgemaakte thumbnails uploaden. Welke mogelijkheden biedt dat en wat zijn de verschillende soorten effectieve thumbnails?

Thumbnails zijn miniatuur-versies van afbeeldingen of video’s met een kleinere afmeting dan het origineel. Ze hebben hun naam te danken aan het feit dat ze ongeveer de grootte van een menselijke duimnagel hebben. Ze zijn gemakkelijker te scannen en te organiseren dan hun full-size tegenhangers, daarom worden ze veel gebruikt door zoekmachines als Google Image Search en YouTube, maar ook besturingssystemen als macOS en Microsoft Windows werken met thumbnails. Tevens maken ze pagina’s toegankelijker doordat de afbeeldingen minder groot zijn en het dus minder lang duurt om een pagina te laden.

Tips voor effectieve thumbnails

Wanneer je zelf thumbnails creëert zijn er een aantal dingen die je kunt doen om deze aantrekkelijker en duidelijker te maken. Maar wat maakt nu goede, opvallende thumbnails?

Resolutie

Ten eerste is het belangrijk dat de thumbnails van hoge resolutie zijn. YouTube adviseert hier 1080 x 720 pixels (met een minimale breedte van 640 pixels). Kijkers zullen niet snel klikken op wazige of vervormde thumbnails, dit voorspelt namelijk niet veel goeds over de kwaliteit van de video’s. Tevens verschijnen thumbnails op verschillende apparaten, in erg verschillende maten. Wanneer YouTube bekeken wordt via een smartphone zijn de thumbnails dus kleiner dan op een desktop, houd hier rekening mee.

Contrast, helderheid en kleur

Ten tweede helpen helderheid, contrast en een hoge saturatie thumbnails opvallender te maken. Kies complementaire kleuren, zoals oranje en blauw om subjecten nog beter naar voren te laten komen. Lees meer over het gebruik van kleur in online video in dit artikel. Ook kun je ervoor kiezen één (felle) kleur als achtergrond te gebruiken. Dit zorgt voor een overzichtelijk geheel en valt op tussen andere thumbnails die bestaan uit videostills. Zie hieronder twee voorbeelden van Jumbo Supermarkten en BNNVARA’s #Boos:

Close-up afbeeldingen

Heldere, close-up afbeeldingen zorgen ervoor dat goed zichtbaar is wat er op de thumbnails staat, los van hun formaat. Probeer altijd te kiezen voor een close up van het onderwerp van de video. Wanneer een video bijvoorbeeld gaat over zonnepanelen, zorg dan dat deze ook te zien zijn in de thumbnail.

Gezichten

Gebruik afbeeldingen van gezichten. Het menselijk brein zorgt voor sociaal gedrag. Wanneer je oogcontact maakt met de kijker, voelt deze zich meer verbonden en is deze eerder geneigd om op play te klikken. Dit is goed terug te zien bij de thumbnails van NOS, Beautygloss, Sesame Street, #Boos en Lize.

Creëer consistentie

Thumbnails kunnen ook goed gebruikt worden om content te organiseren zodat kijkers snel onderscheid kunnen maken tussen verschillende producten en typen video’s. Gebruik een consistente stijl, plaats een logo bijvoorbeeld altijd op dezelfde plek, en gebruik telkens dezelfde kleurschema’s. Kies een stijl die makkelijk te herkennen is voor de kijkers. Het is hierbij belangrijk om iets te kiezen wat verschilt van de concurrentie. Maak het nog gemakkelijker door een thumbnailtemplate te creëeren. Neem een gekleurde balk of omlijning, logo, en een aantal steekwoorden in de huisstijl van het bedrijf. Zo kost het maken van nieuwe thumbnails maar weinig tijd.

In deze voorbeelden van NOS en NOS Jeugdjournaal is goed te zien hoe ze door middel van kleur, logo en tekst consistentie scheppen in hun video’s. Zo maakt NOS Jeugdjournaal onderscheid tussen de categorieën: OMG, Nieuws, Jeugd, Famous, Dieren en Dwars. Ook Sesame Street doet dit erg goed en consistent, zie het voorbeeld bij de volgende tip.

Toon emotie

Kies afbeeldingen waarin emotie te zien is. Net als gezichten trekken emoties het menselijk brein aan. Wanneer iemand bijvoorbeeld verschrikt of verbaasd kijkt is een kijker sneller geneigd te willen weten wat er in de video gaat gebeuren. Zelfs wanneer het onderwerp geen mens is, maar een pop..

Gebruik tekst

Tot slot lenen thumbnails zich ook erg goed om tekst in te verwerken. Gebruik simpele en krachtige tekst om de boodschap van je video’s over te brengen. Zorg ervoor dat de tekst duidelijk en dik is, fijne of kleine tekst wordt namelijk slecht leesbaar op kleinere schaal. Hieronder twee goed leesbare voorbeelden van Beautygloss en Lize.

Thumbnails uploaden naar YouTube, Facebook en Instagram

Al de bovenstaande voorbeelden zijn screenshots van YouTube, dit is het platform met de meeste concurrentie omdat er hier bijna alleen maar thumbnails te zien zijn. Het is echter ook mogelijk om eigen thumbnails te uploaden naar Facebook. Voor Instagram is dit nog niet mogelijk, wel kan er een still gekozen worden uit de video’s de geüpload worden. Wellicht dat Instagram dit in de toekomst nog zal implementeren, zoals meerdere features van moederbedrijf Facebook. Voor het uploaden van eigen thumbnails op YouTube ga je naar ‘creator studio’, ‘video’s’, ‘bewerken’ en dan klik je op de optie ‘aangepaste miniatuur’, of custom thumbnail, wanneer de instellingen op Engels staan. Op Facebook is er onder het kopje ‘algemeen’ de optie ‘aangepaste afbeelding toevoegen’ wanneer je video’s toevoegt. Het is ook mogelijk om achteraf nog thumbnails te veranderen.

Welke strategie kiezen?

Het is belangrijk dat de thumbnails die gebruikt worden passen bij een product, dienst of merk. Zo was te zien dat NOS een strakkere, meer zakelijke stijl aanhoudt dan bijvoorbeeld #Boos of Beautygloss. Deel van het vermarkten van video’s is het weten op welke kanalen ze waarschijnlijk bekeken worden. Creëer meerdere thumbnails in verschillende formaten om erachter te komen welke strategie het beste werkt. Zorg er in ieder geval voor dat er
altijd thumbnails gemaakt worden die de inhoud van de video’s reflecteren. Misleidende thumbnails leiden misschien in eerste instantie tot meer views, maar uiteindelijk niet tot trouwe kijkers.

Dit bericht is 27 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond