-

Tien top SEO-tools voor elke copywriter

Copywriters en bloggers moeten er voor zorgen dat hun geschreven werk prettig leest en grammaticaal correct is. Daarnaast moet de content ook voldoen aan zoekmachine-optimalisatie (SEO) richtlijnen. In dit artikel vind je daarom de top tien SEO-tools voor copywriters die met hun content willen scoren in de organische zoekresultaten. 

1. Surfer

De laatste tijd heb ik veel gebruik gemaakt van Surfer: je kunt hiermee eenvoudig je content analyseren op basis van de concurrentie. Je krijgt een mooi rapport met tips die je direct kunt toepassen en daardoor heb ik oude content makkelijk kunnen updaten. Met als gevolg een stijging in de zoekmachines en meer bezoekers. En voor de SEO’s kun je ook het aantal links bekijken dat je nodig hebt om je positie in de zoekmachines te verbeteren. 

Prijs: het basisplan kost $ 49,2 per maand bij een jaarabonnement. Je kunt dan 25 teksten per maand met de editor bewerken. Als je meer content wilt analyseren, dan kun je een plan van $ 82,5 per maand of $ 165,8 per maand afnemen bij een jaarabonnement. 

2. Mangools

Met Mangools kun je eenvoudig zoekwoorden analyseren, de ranking van je keywords analyseren en een SEO audit doen voor een website. Dit is een van de goedkopere betaalde tools die vergelijkbaar zijn met de SEO-tools die al lang beschikbaar zijn zoals Ahrefs en Moz.

Met Mangools kun je zoekwoorden opzoeken zonder dat je veel geld uitgeeft aan geavanceerde SEO-functies die je als copywriter toch niet gebruikt.

Prijs: je kunt met het basisplan van Mangools 100 zoekwoorden opzoeken per dag. En je krijgt dan per zoekopdracht 200 suggesties te zien. Dit plan is $ 29,90 per maand wanneer je een jaarabonnement afneemt.

3. StoryChief

StoryChief helpt je bij het schrijven en publiceren van content. Je kunt met je teamleden alles op één centrale plek schrijven, redigeren, publiceren en promoten. Je hebt hierdoor geen wirwar van verschillende tools meer nodig.

Daarnaast heeft StoryChief ook een ingebouwde SEO-tool in de editor. Als je een zoekwoord opgeeft, krijg je onder andere tips over:

  • Het gebruik van het zoekwoord in de titels
  • De verdeling van het zoekwoord
  • De lengte van je metabeschrijving
  • Het gebruik van het zoekwoord in de titel en de lengte van de titel
  • Het aantal links

De SEO-tool helpt je ook bij de leesbaarheid van de tekst door een zogenaamde Flesch Reading Ease Test uit te voeren. Hiermee krijg je tips over de ideale zinslengte, de alinea lengte, het passief taalgebruik, het aantal subkopjes en de afwisseling in je zinnen.

Prijs: je kunt alle functionaliteiten gebruiken als je een jaarabonnement neemt op het Pro-plan van StoryChief ($ 120/maand). Er is ook een gratis abonnement waarmee alle functionaliteiten kunt gebruiken maar dan voor drie verhalen tegelijkertijd. 

4. Rank Math

Rank Math is een SEO-plugin voor WordPress-websites die je helpt om te controleren of je tekst voldoet aan richtlijnen voor de zoekmachines. Je krijgt naast de SEO-analyse ook een aantal tips om je tekst SEO-vriendelijker te maken. Zo kan de plugin je aanraden om je zoekwoorden aan kopjes toe te voegen of de lengte van je metabeschrijving aan te passen. Wat mij betreft echt een enorme aanrader.

Prijs: gratis

5. Ahrefs

Een andere populaire tool voor SEO-experts die ook steeds meer bij copywriters aan aanzien wint, is Ahrefs. Deze tool staat erom bekend een van de meest volledige SEO-rapporten te produceren. Naast standaardfuncties zoals zoekwoordanalyse, websiteanalyse en rankopvolging kunnen schrijvers gebruikmaken van de Content Explorer, een belangrijke tool die je toestaat de best presterende content binnen je niche te analyseren. 

Prijs: Ahrefs is een van de duurdere SEO-tools, met abonnementen die gaan van $ 99 per maand tot $ 999 per maand. 

6. Ubersuggest

Ubersuggest is een gratis SEO-tool die door de bekende online marketeer Neil Patel in de markt wordt gezet. Je kunt met deze tool niet alleen zoekwoordenonderzoek doen maar je kunt ook de posities in de zoekmachines en websites analyseren. 

Je kunt als copywriters aardig wat informatie uit deze tool halen. Voor echt uitgebreide zoekwoorden-analyses is het echter te adviseren om een van de betaalde concurrenten zoals bijvoorbeekd Ahrefs te gebruiken. Het is mij opgevallen dat de kwaliteit daarvan beter lijkt te zijn.

Prijs: gratis

7. Keywords Everywhere

Keywords Everywhere is een browser add-on voor Chrome of Firefox en helpt je met het vinden van zoekwoordsuggesties (gerelateerde zoekwoorden). Je kunt via deze add-on zien: 

  • hoeveel bezoekers per maand gemiddeld op deze term zoeken
  • hoeveel de gemiddelde Cost-Per-Click (CPC) bedraagt
  • hoe groot de concurrentie is 

Rechts van het resultaat in de zoekmachines zie je vervolgens gerelateerde zoekwoorden en gerelateerde zoekopdrachten. Voor een paar credits zie je via ‘Load Metrics’ van de suggesties het zoekvolume, de CPC en de concurrentie. 

Prijs: je betaalt bij Keywords Everywhere via credits en voor $ 10 aan credits kun je het zoekvolume van 100.000 zoektermen opvragen.

8. BuzzSumo

BuzzSumo is een platform wat je vooral helpt om te bepalen welke content nu echt werkt. Het toont je de content met de meeste sociale media shares en likes over een bepaald onderwerp en biedt een aantal tools voor het doen van zoekwoordenonderzoek. Je kunt het platform ook gebruiken om de meest invloedrijke kanalen, pagina’s en websites voor je branche te vinden.

Prijs: het proplan van BuzzSumo kost $ 79 per maand wanneer je een jaarabonnement neemt. 

9. Moz Pro

Moz is een van de eerste SEO tools en heeft twee producten waarbij Moz Pro SEO copywriters helpt met:

  • zoekwoordenonderzoek
  • optimalisatie van pagina’s

Daarnaast heeft Moz ook een gratis browser add-on die kan helpen bij SEO-onderzoek.

Prijs: het basisabonnement van Moz Pro start met $ 79 per maand wanneer je per jaar afrekent. 

10. WordCounter

WordCounter is een gratis tool waarin je je tekst kopieert en plakt om vervolgens een analyse te krijgen van:

  • Het aantal woorden en karakters
  • Je top 10 zoekwoorden die het meest in je tekst naar voren komen

Je kunt dan repetitieve zinnen of woorden verwijderen die niets met je belangrijkste zoekwoorden te maken hebben. Daarnaast is het ook handig om een snelle check te doen zonder allerlei tools te hoeven op te starten.

Prijs: gratis

Overal is hulp te vinden

Zoals je ziet zijn er genoeg online SEO-tools die je kunnen helpen bij het copywriten. Sommige tools bieden je hulp bij het onderzoek naar zoekwoorden en andere helpen je analyses doen of zelfs het hele proces faciliteren. Heb jij ervaringen met een van deze tools of mis je nog een SEO- tool voor copywriters in dit overzicht? Ik lees het graag in de reacties hieronder.

Over de auteur: Frank Husmann is internetondernemer.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws binnen je vakgebied? Volg Emerce dan ook op social: LinkedIn, Twitter en Facebook.

Deel dit bericht

1 Reactie

Max - Dhr.

Hoi Frank,

Ik zou naast ahrefs ook zeker semrush benoemen. Mijn ervaring is dat er erg goede analyses uit het programma te halen zijn.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond