-

TikTok: wat is het en wat zijn de mogelijkheden voor marketeers en adverteerders?

TikTok is een van de snelst groeiende social media platformen ter wereld. Uit cijfers van NewCom blijkt dat er in Nederland op dit moment al meer dan één miljoen gebruikers zijn in de leeftijd van zes t/m achttien jaar.

De enorme populariteit onder deze erg jonge doelgroep, heeft ervoor gezorgd dat oudere doelgroepen de app ook hebben ontdekt. Zo zie je bijvoorbeeld bij moeders #mommylife als trending content en juist tijdens de huidige corona crisis pakken ook andere doelgroepen de kans om content te creëren op dit creatieve platform. 

TikTok is een social media platform waar gebruikers van de app video’s kunnen maken van ongeveer vijftien tot zestig seconden. De inhoud van deze video’s bestaan met name uit dans, muziek en grappige content. Een ding is zeker: op TikTok staat creativiteit centraal. 

In de marketingmix

TikTok is dus razend populair, maar hoe kun je het platform toevoegen aan je huidige marketingmix? Op dit moment is adverteren op TikTok nog maar voor een aantal adverteerders mogelijk en worden nog niet alle landen toegelaten. Om vanuit Nederland toegang te krijgen moet je je inschrijven en zal er contact met je worden opgenomen. Echter naar verwachting wordt gedurende Q2 TikTok Ads voor steeds meer marketeers en adverteerders beschikbaar. Maar hoe kun je in de tussentijd al gebruik maken van TikTok en wat zijn straks de advertentiemogelijkheden? 

Organisch bedrijfsaccount 

Als merk kun je in ieder geval al beginnen met het aanmaken van een organisch bedrijfsaccount. Hoewel de advertentiemogelijkheden nog niet beschikbaar zijn, kun je zo wel alvast wennen aan het creëren van content op dit platform. De content op TikTok verschilt namelijk enorm met content op de andere social media platformen. Bij TikTok draait het voornamelijk om het creëren van een verhaal, beter bekend als storytelling. Zorg ervoor dat de video’s die je maakt goed bij je merk passen. 

Hashtag-challenge

Naast het maken en plaatsen van je eigen organische content, kun je ook een zogenoemde hashtag-challenge starten. Dit is een unieke manier om gebruikers uit te nodigen om te interacteren met je branded content. Bij het maken van een video daag je gebruikers uit om bijvoorbeeld dezelfde dans na te doen en dit te delen op TikTok, natuurlijk onder een door je bedachte hashtag. Bedrijven hebben meestal een concreet doel wanneer ze een hashtag-challenge uitrollen. Dit kan zijn het vergroten van bekendheid voor een specifiek product, het genereren van leads voor een bepaalde dienst of puur het vergroten van de naamsbekendheid. Dit fenomeen zie je nu al veel voorbij komen op TikTok, maar ook op kanalen zoals Instagram en Facebook komen deze challenges voorbij. 

Advertentiemogelijkheden 

Als je organisch zichtbaar bent, kun je je als merk wel alvast gaan verdiepen in de advertentiemogelijkheden. Zo ben je goed voorbereid en kan je straks zo snel mogelijk starten met TikTok Ads! 

Er zijn vijf verschillende soorten advertenties die je kunt inzetten:

1. Pre-roll advertenties 

Een advertentie van drie tot zes seconden die wordt afgespeeld voordat een video start. Deze advertentie kan niet worden geskipt.

2. Verticale advertenties 

Een advertentie die tot vijftien seconden kan duren en die tussen de video’s door wordt getoond. Deze advertenties zijn ‘skippable’.

3. Billboard 

Dit is een korte advertentie van twee seconden die te zien is voor de start van een video.

4. Overlay advertenties 

Deze advertentie speelt zich af boven de TikTok video’s.

5. Branded content & product placement 

Dit is content dat eruit ziet en dat aanvoelt als ‘normale’ organische content. 

Naast deze vijf advertentiemogelijkheden kun je ook nog gebruik maken van ‘branded filters’, waarbij je door middel van AR-technologie deelbare filters en speciale effecten kunt ontwikkelen. Deze filters en effecten kunnen gebruikers vervolgens gebruiken in hun eigen content.  Het is nog even afwachten, maar het lijkt erop dat we ergens aankomende maanden eindelijk allemaal kunnen gaan adverteren op TikTok! Wel goed om rekening mee te houden als je overweegt TikTok op te nemen in je marketingmix, is dat je alleen gebruikers kan targetten die ouder zijn dan achttien jaar. 

Over de auteur: Shirley Haverkamp is online marketeer bij Pink Marketing.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond