-

Tips voor bedrijven die de Braziliaanse markt willen betreden

Voor bedrijven die vaste voet willen krijgen in Latijns-Amerika is Brazilië zonder meer de aantrekkelijkste markt. Van de circa 200 miljoen inwoners maken er nog maar 107 miljoen gebruik van internet. Het aantal online shoppers bedraagt nog slechts 60 miljoen. De Braziliaanse markt biedt daarmee volop groeipotentieel. Een overzicht van het Braziliaanse betalingslandschap en enkele praktische adviezen voor bedrijven die in Brazilië een groeimarkt zien.

Voor buitenstaanders is het echter niet altijd even makkelijk om deze markt te betreden. Dit is onder meer te wijten aan de beperkingen die de overheid oplegt aan Braziliaanse banken en het strikte toezicht op de valutamarkt. Kennis van de juiste tools en de belangrijkste kooppatronen van consumenten is dan ook van cruciaal belang om succesvol zaken te doen in Brazilië.  

Verwerf inzicht in de populairste lokale betalingsmethoden 

Bij het betreden van een buitenlandse markt is het van cruciaal belang om de populairste lokale betalingsmethoden in kaart te brengen. In Brazilië zijn dit:

  • Creditcards
    De populairste creditcards voor online betalingen zijn VISA (43 procent), MasterCard (32 procent) en American Express (3 procent). Lokale creditcards voor consumenten met lagere inkomens, zoals Hipercard en ELO, winnen echter aan marktaandeel en zullen de komende jaren waarschijnlijk een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Internationaal opererende bedrijven moeten wel rekening houden met het feit dat zo’n 70% van alle consumenten in het bezit is van een creditcard die niet geschikt is voor grensoverschrijdende betalingen. Vaak gaat het om creditcards van VISA en MasterCard die alleen voor binnenlands gebruik zijn bestemd.
  • Boleto Bancário
    Deze betalingsmethode, ook wel afgekort als ‘Boleto’, staat onder het toezicht van de Braziliaanse Vereniging van Banken en wordt gebruikt voor circa vijftien procent van alle online Braziliaanse betalingstransacties. Een Boleto is verkrijgbaar via pinautomaten, bankfilialen, toepassingen voor internetbankieren, postkantoren, loterijwinkels en een aantal supermarkten. Elke Boleto kent een vervaldatum. Betalingen met Boleto’s kunnen niet door de consument ter discussie worden gesteld of worden gestorneerd. Hierdoor zijn er weinig risico’s aan deze betalingsmethode verbonden. Dit maakt de Boleto tot een onmisbare optie voor elke serieuze handelaar die de Braziliaanse markt wil betreden.
  • Internetbankieren
    Internetbankieren staat in Brazilië nog in de kinderschoenen. Desondanks is het een belangrijk kanaal voor online shoppers die zich niet op hun gemak voelen bij het gebruik van creditcards. Klanten die voor betalingen een beroep doen op internetbankieren worden meestal doorgeleid naar de website van hun bank, waar ze de betalingstransactie, net zoals bij iDEAL, kunnen uitvoeren in een vertrouwde omgeving.
  • Bankpassen
    Het gebruik van bankpassen voor online betalingen is nog niet echt ingeburgerd in Brazilië. De snelle groei van het aantal gebruikers van dit kaarttype en voortdurende verbeteringen van gebruikersinterfaces wijzen echter op het groeiende belang van deze betalingsmethode voor de Braziliaanse e-commerce-markt. Naar alle waarschijnlijkheid zullen consumenten internetbankieren en Boleto’s steeds meer gaan inruilen voor betalingen met bankpassen.
Betalingen in termijnen

Betalingen in termijnen zijn in Brazilië de gewoonste zaak van de wereld. Bijna 80 procent van alle internetbetalingen vindt plaats in termijnen. Het aantal termijnen ligt gewoonlijk tussen de drie en twaalf maanden. Meestal hoeft de klant geen rente te betalen. De termijnbedragen worden maandelijks geïnd door de leverancier. Leveranciers hebben de mogelijkheid om het volledige bedrag in een eerder stadium in te vorderen. In dat geval betalen ze echter een ‘anticipatietarief’ dat door de financiële bemiddelaar in rekening wordt gebracht. Dit tarief kan variëren van één of twee procent tot maar liefst achttien procent, afhankelijk van het aantal aflossingen dat van tevoren wordt afbetaald. 

Inspringen op de kansen van mobiliteit 

Mede dankzij de populariteit van lokale betalingsmethoden zoals de Boleto Bancário en betalingen in termijnen is m-commerce in Brazilië nog altijd een behoorlijk achtergebleven markt, zeker in vergelijking met andere opkomende landen. In de eerste helft van 2013 groeide het aandeel van het mobiele kanaal binnen de totale B2C-omzet in de e-commercemarkt bijna met een factor drie. En tegen het einde van 2015 zal Brazilië waarschijnlijk zijn uitgegroeid tot de op vier na grootste mobiele markt.

Hierbij moet worden opgemerkt dat men verwacht dat zo’n beetje alle internetgebruikers (bijna 60 procent van de Braziliaanse bevolking, oftewel meer dan 100 miljoen mensen) in 2017 toegang tot internet zullen zoeken vanaf een mobiel toestel. Handelaars doen er daarom goed aan om de inzet van mobiele betalingsmogelijkheden te overwegen. Op deze manier kunnen ze optimaal profiteren van het potentieel dat deze markt vertegenwoordigt. 

Is grensoverschrijdend handelen de juiste aanpak?

Als u nog niet over een lokale aanwezigheid in Brazilië beschikt en deze markt wilt betreden zonder al te grote kapitaalinvesteringen, is een grensoverschrijdende aanpak de beste manier om van start te gaan. Een belangrijk aandachtspunt is echter dat de grote Braziliaanse banken eind 2013 massaal begonnen met het weigeren van grensoverschrijdende transacties op basis van de Braziliaanse reaal (BRL). Dit resulteerde in een belastingverhoging van 6,38 procent op alle grensoverschrijdende transacties. Daarom zou ik adviseren om betalingstransacties te verwerken in Amerikaanse dollars of euro’s in plaats van de Braziliaanse reaal.

Als u over voldoende financiële middelen beschikt om zich in Brazilië te vestigen, zult u zonder meer baat hebben bij een lokale oplossing die aan binnenlandse betalingsmethoden zoals de Boleto Bancário is gekoppeld. Hiermee kunt u uw potentiële klantenbestand vergroten, samenwerken met Braziliaanse financiële bemiddelaars en profiteren van het feit dat de binnenlandse verwerking van betalingen gepaard gaat met een 30-40 procent hoger goedkeuringspercentage ten opzichte van internationale transacties.

Betalingen als omzetmotor

Veel bedrijven zien betalingen als een kostenpost die verband houdt met de back-office. Maar in een dynamische groeimarkt als Brazilië kunnen betalingen het beste als omzetmotor worden gezien. Door lokale betalingsmethoden aan te bieden en gestroomlijnde mobiele betalingen mogelijk te maken, kunt u de klantenervaring verbeteren, met alle positieve gevolgen van dien voor de klantenbinding en uw omzet.

Kom meer te weten over het Braziliaanse betalingslandschap.

Dit bericht is 9 keer gedeeld

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond