Tips voor het gebruik van duurzame (retour)verpakkingen

Dat Nederlanders voor de aankoop van producten steeds vaker de onlinewinkel weten te vinden, mag allang geen nieuws meer heten. Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor passeerde het totale online bestede bedrag in 2016 zelfs de grens van 20 miljard euro. Nederlandse consumenten gaven daarmee 23 procent meer uit aan online aankopen dan in 2015.

Onlosmakelijk verbonden aan deze stijging is het belang van een duurzaam retourbeleid: want meer verkochte producten betekent in veel gevallen ook meer retourgezonden producten. Hoe kunnen producten het beste duurzaam geretourneerd worden en welke retourverpakkingen zijn daarvoor het meest geschikt? Ik geef graag enkele tips.

1.    Retourneren voorkomen

Een goed retourbeleid valt of staat met het zoveel mogelijk zien te voorkomen van retourzendingen. Niet alle geretourneerde producten kunnen nog eens verkocht worden en dat werkt verspilling in de hand. Bovendien gaat er een stijging van de CO2-uitstoot mee gemoeid, simpelweg omdat er nu twee ritten nodig zijn voor een product in plaats van één. Het is daarom raadzaam consumenten op voorhand te voorzien van goede productinformatie en -foto’s, zodat zij precies weten wat ze kunnen verwachten en het aantal retourzendingen flink kan worden teruggebracht.

Retailers kunnen bovendien – waar mogelijk – aanbieden eerst een proefmonster te versturen. Als consumenten dan niet tevreden zijn, hoeft er geen grote hoeveelheid van het product teruggestuurd te worden. Portieverpakkingen, proefmonsters of mini’s verpakt in flexibele verpakkingen, zoals stazakken of pouches, passen in de meeste gevallen door de brievenbus en voorkomen op deze manier niet alleen verspilling, maar zijn ook nog eens veel milieuvriendelijker dan de meeste andere verpakkingsvormen dankzij de geringe diktes.

Daarnaast is het raadzaam om schade aan de producten tijdens transport en ‘handling’ zoveel mogelijk te voorkomen. Retourzendingen als gevolg daarvan kunnen een grote kostenpost betekenen voor retailers. Daarom is het van belang dat zij hun producten verpakken in een goede, passende verzendverpakking die het product beschermt tijdens vervoer. Let bij het kiezen van bijvoorbeeld een verzenddoos niet alleen op het formaat, maar ook op de juiste golfkwaliteit. Kwetsbare zendingen kunnen het beste worden voorzien van een waarschuwingsetiket.

2.    Retourverpakkingen meezenden

Om te voorkomen dat producten onnodig beschadigen tijdens een retourzending is het aan te raden een retourverpakking mee te zenden. Je voorkomt dan dat consumenten zelf een retourverpakking in elkaar knutselen. Mocht een consument een product terug willen sturen, dan weet je als retailer tenminste zeker dat deze zo goed mogelijk beschermd wordt. Het nadeel is dat je met iedere verzending een retourverpakking moet meezenden. Voordeliger – en milieuvriendelijker – is om een verzendverpakking te gebruiken die tevens geschikt is voor hergebruik als retourverpakking.

3.    Hergebruik als retourverpakking

Er bestaan tal van verpakkingsoplossingen die eenvoudig hergebruikt kunnen worden als retourverpakking. Bijvoorbeeld de  verzendzak met dubbele plakstrip: hiermee kan de consument de verzendzak weer dichtplakken en de inhoud retour zenden. PostNL heeft bijvoorbeeld een handige verpakking voor kleding die tevens dienst kan doen als retourverpakking. Consumenten kunnen de kleding eenvoudig terugschuiven in de hersluitbare zak, de lucht uit het pakket verwijderen en deze als brievenbuspost retourneren (bekijk hier de video). Een retourdoos werkt volgens hetzelfde principe: dankzij een dubbele plak- en een scheurstrip is de doos eenvoudig weer te vullen en te hersluiten. Het product is daardoor net zo goed beschermd tegen schade tijdens de retourzending als tijdens het bezorgen.
Een doos met een ‘easy open-functie’, zoals een geperforeerde scheurrand, is speciaal ontwikkeld om ervoor te zorgen dat deze eenvoudiger te openen is. Bijkomend voordeel is dat de dozen minder snel beschadigd raken tijdens het openen, waardoor ze goed te hergebruiken zijn als retourverpakking.

4.    Retourneren van de verpakking

Bij versproducten is het retourneren van de producten een stuk lastiger. Niet in de minste plaats omdat deze producten gevoelig zijn voor schommelingen in de temperatuur en daardoor het risico lopen niet in optimale staat terugbezorgd kunnen worden. Wel kun je een retoursysteem opzetten voor de verpakking zelf. Een isolatieverpakking is namelijk niet altijd even milieuvriendelijk. Ze bestaan nogal eens uit materialen als EPS, EPP, polypropyleen en polyethyleen. Het zou zonde zijn als deze verpakkingen slechts eenmalig gebruikt worden, terwijl ze vaak prima herbruikbaar zijn.

Een bekend voorbeeld van een retoursysteem voor verpakkingen is natuurlijk de boodschappenkrat van de bezorgservice van de supermarkt, waarvoor je statiegeld betaalt. Ook voor isolatieverpakkingen kun je statiegeld vragen om zo hergebruik te stimuleren. Een voorbeeld is de Thermobag, een van de meest duurzame oplossingen in gebruik, vervoer en materiaal. De tas is tot honderd keer herbruikbaar. Consumenten kunnen de tas na bezorging direct mee teruggeven, waarna deze gereinigd kan worden en opnieuw gebruikt. Daarnaast kunnen ze de tas ook zelf blijven gebruiken.

5.    Duurzame verpakkingen

Gelukkig zijn consumenten in de meeste gevallen blij met hun bestelling en besluiten ze deze te houden. In dat geval is de verzendverpakking niet meer nodig als retourverpakking. Om te voorkomen dat ontvangers dan blijven zitten met onnodig restafval, kun je ervoor zorgen dat deze herbruikbaar is. Uit onderzoek van Dotcom Distribution blijkt dat 90 procent van de ondervraagde consumenten een mooie verpakking bewaart of deze opnieuw gebruikt. Nadeel is wel dat bij zulke verzendverpakkingen vaak milieuonvriendelijke inkt gebruikt wordt om de dozen op te leuken. Vraag daarom naar een verpakking waarbij gebruikgemaakt is van inkt op waterbasis.

Is de consument het eindstation voor de verzendverpakking en is de verpakking niet geschikt voor hergebruik, dan kunnen bedrijven ervoor kiezen deze te voorzien van speciale logo’s waarmee ze hun klanten kunnen informeren over het scheiden van verpakkingsafval. De labels, die zijn opgenomen in de weggooiwijzer, zijn speciaal ontwikkeld voor de e-commercesector en zorgen ervoor dat verpakkingen op de juiste manier kunnen worden gescheiden door de consument.

*) Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Thuiswinkel

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug